gardeshban.ir

«گزیده آثار معدن‌کاری باستان از موزه معدن بوخوم آلمان»، همزمان با «پژوهش‌های باستان‌شناسی در معدن چهرآباد زنجان»، از روز چهارشنبه ۱۲ آبان‌ماه در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته می‌شود.
کد خبر: ۴۶۸۷۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰-1400 August 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
جبرییل نوکنده ـ رییس کل موزه ملی ایران ـ در این‌باره گفت: پس از مدت‌ها وقفه و رکود ناشی از بحران کرونا، از روز چهارشنبه ۱۲ آبان‌ماه شاهد گشایش دو نمایشگاه مهم  «مرگ در نمک،  پژوهش‌های باستـان‌شنـاسی در معدن چهرآباد زنجان»  و «انسان در جست‌وجوی منابع: گزیده آثار معدن‌کاری باستان از موزه معدن آلمان در بوخوم» خواهیم بود.

نمایش آخرین یافته‌های باستان‌شناسی از معادن ایران و اروپا

او نمایشگاه «انسان در جست‌وجوی منابع» به میزبانی موزه ملی ایران را رویدادی بین‌المللی دانست و افزود: این نمایشگاه‌ حاصل تلاش مشترک موزه معدن آلمان در بوخوم و موزه ملی ایران است که هدف آن، نمایش پیشینه و سرگذشت تجارب و دستاوردهای انسان در استخراج معادن، تامین منابع برای ساخت ابزار، بهبود کیفیت و توانایی‌های فنی، تلاش برای سلطه بر طبیعت اطراف، استخراج منابع و افزودن آن‌ها به دارایی‌ها و داشته‌های بشری است که به گسترش فناوری‌ها، شکل‌گیری حرفه‌ها، داد و ستد و تخصصی شدن صنایع منجر شد.

نوکنده با اشاره به حضور آثار بیش از ۱۵ کشور جهان در این نمایشگاه، اظهار کرد: بیش از ۲۰۰ اثر از مناطق مختلف جهان از جمله یافته‌های معادن نمک اتریش یا نقش برجسته لینارس از اسپانیا که هر یک نماد ارزشمند تعامل انسان با میراث طبیعی است، به نمایش درآمده است.

 رییس موزه ملی درباره نمایشگاه «مرگ در نمک» با توجه به نمایش کشفیات و یافته‌های جدید باستان‌شناسی معدن چهرآباد زنجان، گفت: این رخداد فرهنگی نتیجه همکاری نزدیک موزه ملی ایران، موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی زنجان، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و موزه معدن آلمان در بوخوم است. این نمایشگاه سعی دارد تا با تکیه بر دستاوردهای علمی پروژه مشترک باستان‌شناسی ایران و آلمان، یافته‌های برجای‌مانده از معدن‌کاران معدن چهرآباد (دوزلاخ) از دوره هخامنشی تا سده‌های اخیر را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهد.

نینا رضایی ـ رییس اداره معرفی و آموزش موزه ملی ـ نیز گفت: در این نمایشگاه بیش از ۱۵۰ یافته از جمله بقایای جسمانی یک معدن کار، بقایای جانوری، یافته‌های پارچه‌ای، چرمی، چوبی، فلزی و سفالی به نمایش در آمده که نمک آن‌ها را در طول چند هزار سال گذشته به خوبی حفظ کرده است.

وی یادآور شد: این یافته‌ها علاوه‌بر معدن‌کاری و تاریخ استحصال نمک، اطلاعات منحصربه‌فردی درباره زندگی معدن‌کاران از حدود ۲۵۰۰ سال پیش تا سده‌های اخیر خصوصا دوره‌های هخامنشی، ساسانی و صفوی ارائه می‌کند.

رضایی همچنین گفت: این نمایشگاه اطلاعات جدیدی درباره سیر فناوری پوشاک و نساجی، استفاده از چرم و پوست و فناوری ساخت ابزارهای مختلف معدن‌کاری را ارائه می‌دهد.

 پیش‌تر گزیده‌ای از دو نمایشگاه،  به  صورت مجازی با حضور مقامات فرهنگی ایران و آلمان در  ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ رونمایی شده بود.

نوکنده، رییس کل موزه ملی ایران همچنین گفت: برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی از رسالت‌های موزه ملی ایران در سال‌های اخیر بوده و با توجه به همه‌گیری کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن فعالیت‌های عمومی موزه بیشتر در قالب مجازی ادامه یافت و اکنون با گشایش این نمایشگاه، امیدوارم شاهد فعالیت‌های بیشتری پس از یک رکود نسبتا طولانی حاصل از همه‌گیری کرونا باشیم.

طبق اعلام اداره معرفی و آموزش موزه ملی ایران، مراسم گشایش این نمایشگاه‌ها به صورت زنده از صفحه رسمی اینستاگرام موزه ملی ایران، ایکوم ایران نمایش داده می‌شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار