gardeshban.ir

دریاچه شهیون، در حقیقت آب‌انبار سد دز است که حدود پنجاه سال پیش‌ساخته شد. این دریاچه زیبا در طی سدسازی بر روی رودخانه دز ایجاد شده و با مساحت بالای خود، توانسته جلوه‌ای دیگر به این منطقه بدهد.
کد خبر: ۴۶۹۰۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰-1400 August 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگرچه ممکن است تصور شما از خوزستان یک منطقه گرم و خشک باشد، اما بد نیست بدانید که یک‌تکه از بهشت یعنی سد و دریاچه دز دزفول (دریاچه شهیون) در این استان واقع شده است. این منطقه به دلیل ساختار خود توانسته به یکی از بهترین مقصدهای گردشگری در ایران بدل شود.

آب نیلگون و زیبا، پوشش گیاهی بی‌نظیر، رودخانه‌های فراوان، جزیره‌های کوچک و بزرگ، کوه‌های سربه‌فلک‌کشیده و... از جمله مهم‌ترین جاذبه‌هایی است که شما می‌توانید در سد و دریاچه دز دزفول (دریاچه شهیون) آنها را به‌صورت یکجا ملاحظه کنید. این صحنه همان چیزی است که می‌تواند نظر شما را نسبت به خوزستان عوض کند.

دریاچه شهیون، در حقیقت آب‌انبار سد دز است که حدود پنجاه سال پیش‌ساخته شد. این دریاچه زیبا در طی سدسازی بر روی رودخانه دز ایجاد شده و با مساحت بالای خود، توانسته جلوه‌ای دیگر به این منطقه بدهد. رطوبت هوای ناشی از این دریاچه باعث شده است تا بهشتی سرسبز با گل‌های بی‌نظیر ایجاد شود که دیدن آن هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.

افزون بر این موارد قله کوه‌ها و تپه‌هایی که به زیر آب رفته‌اند، مانند یک جزیره خودنمایی می‌کنند. این صحنه چیزی است که می‌تواند هر گردشگری را به سمت خود جلب نماید. افزون بر این موارد، شما می‌توانید به قله‌های اطراف دریاچه بروید تا به نمای زیبایی از این ناحیه دست پیدا کنید.

سد و دریاچه دز دزفول؛یکی از بهترین مقصدهای گردشگری در ایران+عکس

چرا بازدید از سد و دریاچه دز دزفول (دریاچه شهیون) پیشنهاد می‌کنیم؟

سد و دریاچه دز دزفول (دریاچه شهیون) بهانه‌های زیادی به شما می‌دهد تا عازم دزفول شوید. ما در ادامه برخی از دلایل رایج برای چنین سفر زیبایی را خدمت شما عزیزان بیان کرده‌ایم.

• مشاهده منظره جذاب دریاچه
• امکان قایق‌سواری در سد دز
• ماهیگیری در فصول خاص
• کوه‌پیمایی و طبیعت‌گردی در منطقه کنار آن
• امکان بازدید از روستای پامنار
• امکان بازدید از قلعه شاداب
• کمپینگ در فضای نزدیک سد
• و...

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته

همان گونه که اشاره کردیم، دریاچه شهیون در واقع یک سد مصنوعی است که حدود ۵۰ سال پیش احداث شد. این سد بر روی رودخانه دز ایجاد شده که دو سر شاخه اصلی به نام‌های بختیاری و سزار دارد. این رود از ارتفاعات الیگودرز و اراک سرچشمه می‌گیرد و بعد از عبور از کوه‌های زاگرس، وارد خوزستان می‌شود.

خود دریاچه در شمال غربی دزفول و در پشت دو کوه تنگوان و شاداب قرار گرفته است. این کوه‌ها در حقیقت ادامه‌دهنده رشته‌کوه‌های زاگرس هستند. دریاچه شهیون مساحت و عمق متفاوتی دارد که در زمان کم‌آبی و پرآبی تغییر می‌کند. اما در حالت کلی این دریاچه مساحتی قریب به ۶۰۰۰ هکتار و عمقی معادل ۵۰ متر دارد. به همین جهت جزو بزرگ‌ترین دریاچه‌های مصنوعی ایران قلمداد می‌شود.

نکته قابل‌توجه دررابطه‌با سد دز دزفول، متغیر بودن دمای آب آن در نواحی مختلف است. در واقع دمای آب در بخش‌های مختلف این سد تغییر می‌کند.

این موضوع به دلیل وجود چشمه‌های مختلف در قعر آن است که جوشش آب آنها باعث می‌شود تا دمای داخلی این سد تغییر کند. همین متغیر بودن دما باعث شده تا برخی از ماهی‌های آب‌های سرد، نظیر قزل‌آلا در این دریاچه یافت شود.

رطوبت این دریاچه باعث شده تا پوشش گیاهی و جانوری بی‌نظیری در اطراف آن حاکم باشد. عموماً تمام مناطق اطراف این دریچه کاملاً سرسبز و پوشیده از درختان و گیاهان مختلف است. از جمله این درختان می‌توان به نخل، سدر، بادام کوهی، کلخنگ، کنار و... اشاره نمود. افزون بر این موارد، جانورانی همچون تیهو، روباه، خرگوش و پلنگ هم در حوالی آن زندگی می‌کند .

بخش کناری دریاچه مسطح است. همین مورد باعث شده تا مراکز تفریحی مختلفی در کنار آن دایر شود. از طرفی دیگر قایق‌های مختلفی برای گردشگران وجود دارد که می‌توانند با آن در سطح دریاچه گردش نمایند. در حاشیه دریاچه هم کوه‌های بلندی همچون یک حصار وجود دارد که باعث شده تا منظره‌ای بی‌نظیر و زیبا خلق شود. اگر بتوانید به بلندای یکی از این کوه‌ها برسید، نمایی خارق‌العاده را از دریاچه مشاهده خواهید کرد.

سد و دریاچه دز دزفول؛یکی از بهترین مقصدهای گردشگری در ایران+عکس

چگونه به سد و دریاچه دز دزفول (دریاچه شهیون) بریم؟

مسیر دسترسی به دریاچه شهیون بسیار ساده است. برای این کار باید ابتدا به دزفول بروید. اگر خارج از خوزستان هستید، می‌توانید ابتدا یک بلیط هواپیما شهر دزفول و یا اهواز را از طریق شیوه‌های آنلاین خریداری نمایید. پس از این کار می‌توانید از طریق جاده آسفالته‌ای که دزفول را به شهیون متصل می‌کند، به سمت این دریاچه بروید. در مسیر این جاده یک مسیر فرعی وجود دارد که با تابلو مشخص شده و شما را مستقیم تا کنار سد می‌برد.

جاهای دیدنی نزدیک به سد و دریاچه دز دزفول (دریاچه شهیون)

منطقه شهیون را می‌توان به‌عنوان یکی از زیباترین نواحی خوزستان تلقی نمود. در این ناحیه جاذبه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان به تماشای آن‌ها پرداخت. ما در ادامه برخی از آن‌ها را خدمت شما عزیزان ذکر کرده‌ایم.

روستای پامنار

روستای پامنار یکی از زیباترین مراکز گردشگری دزفول است. طبیعت زیبا و البته مردمان خونگرم باعث شده تا طیف زیادی از گردشگران راهی آن شوند. افزون بر این موارد، خود روستا منظره‌ای عالی از این دریاچه دارد که در نوع خود بی‌نظیر است. این روستا در فاصله یک و نیم کیلومتری از سد واقع شده است.

آبشار شوی

آبشار شوی را می‌توان از دیگر جاذبه‌های زیبای این ناحیه دانست. این آبشار دقیق در روبروی روستای پامنار واقع شده است. آب این آبشار از دل یک غار سرچشمه می‌گیرد و از صخره‌ای به ارتفاع ۸۰ متر به پایین می‌ریزد. همین مورد سبب شده تا جلوه و زیبایی خاصی داشته باشد.

قلعه شاداب

قلعه شاداب نیز از دیگر مناطق دیدنی اطراف دریاچه شهیون می‌باشد. این قلعه در حقیقت متعلق به دوران ساسانیان است. اما تا همین اواخر نیز مردم در آن سکونت داشته‌اند. خود قلعه در دل صخره‌های کوه شاداب حفر شده و به همین جهت است که ساختار و زیبایی منحصربه‌فردی دارد.
در دامنه این قلعه زیبا، گورستانی تاریخی وجود دارد. بر روی سنگ قبرهای این گورستان، اشکال مختلفی حکاکی شده که نشان‌دهنده طبقه اجتماعی شخص متوفی است. به همین جهت است که اغلب افراد بعد از بازدید از سد و دریاچه دز دزفول (دریاچه شهیون) ، سری هم به این منطقه می‌زنند.

سد و دریاچه دز دزفول؛یکی از بهترین مقصدهای گردشگری در ایران+عکس

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به سد و دریاچه دز دزفول (دریاچه شهیون)

برای اقامت خود می‌توانید در اطراف دریاچه کمپینگ خود را برپا کنید. از طرفی هم می‌توانید به یک اقامتگاه بوم‌گردی بروید.

فاصله تا اقامتگاه بوم‌گردی خانه پامنار: ۱.۵ کیلومتر
فاصله تا اقامتگاه‌ روستایی دز: ۲ کیلومتر
فاصله تا اقامتگاه روستایی گشتاسب: ۲.۵ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار