gardeshban.ir

مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران گفت: اطلاعات بیش از ۱۵۶۰ بنای تاریخی ارزشمند شهر تهران به سامانه مدیریت اطلاعات بافت و بناهای تاریخی اضافه شد و به زودی با قرارگیری در سامانه نقشه تهران و نرم افزار رایا در دسترس شهروندان قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۴۶۹۱۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰-1400 August 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
ابوالفتح شادمهری با تأکید بر ضرورت شناسایی بناهای ارزشمند تاریخی به منظور حفاظت و معرفی آن ها به مردم گفت: تاکنون یک بانک اطلاعاتی به روز از بافت و بناهای ارزشمند تاریخی که برای عموم مردم قابل دسترسی باشد، وجود نداشته و اغلب مردم وقتی از کنار یک خانه تاریخی می گذرند، نمی دانندکه این بنا دارای ارزش فرهنگی و تاریخی است، لذا ما در معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران برای حفاظت و صیانت از بافت تاریخی و بناهای ارزشمند شهر با همکاری سازمان فاوا، سامانه اطلاعات بافت و بناهای تاریخی شهر تهران را ایجاد کردیم تا اطلاعات این بناها جمع آوری و ضمن تأمین نیازهای تخصصی و پژوهشی در دسترس شهروندان نیز قرار گیرد.


وی تصریح کرد: درگام اول، طی تفاهم نامه‌ای با سازمان میراث فرهنگی، اطلاعات و شناسنامه‌های حدود ۳۰۰ بنای تاریخی ثبت شده تهران را دریافت کردیم که برخی از آن ها خارج از محدوده شهر و مابقی داخل شهر قرار دارند و فرمتی را در قالب GIS Web طراحی کردیم، در این فرمت بناهای تاریخی ثبت شده بر اساس ۱۴۴ رکورد اطلاعاتی اعم از نوع کاربری بنا، مالکیت و شماره ثبت آن، نام بنا، آدرس و مشخصات سازه‌ای و کالبدی بنا، دسته بندی و در سامانه، بارگذاری شد تا کاربر بتواند متناسب با نیاز خود از آن بهره ببرد.


شادمهری ادامه داد: یکی از دلایل اهمیت این موضوع، این است که اگر مردم از ارزش یک بنا مطلع باشند، نسبت به حفاظت از آن حساس می شوند و هر اتفاقی برای آن بیفتد، از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی و سامانه‌های ارتباط مردمی شهرداری نظیر ۱۳۷ و ۱۸۸۸ نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند و مسئولین را از اتفاق مطلع می‌کنند و بدین ترتیب مانع تخریب و از بین رفتن آن بنا می‌شوند.


مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با بیان اینکه بخش دیگری از اقدامات ما، مربوط به بناهای دارای ارزش است، اظهار داشت: بناهای ارزشمند، بناهایی هستند که سیر ثبت آن در فهرست آثار ملی هنوز طی نشده؛ اما از لحاظ تاریخی نقطه اثر و ارزشمند هستند. ما با بررسی سامانه طرح تفصیلی حدود ۲۳۰۰ بنای ارزشمند را احصاء کردیم و از آنجایی که اطلاعات آن ها مربوط به سال ۸۶  و زمان تصویب طرح جامع بوده، قراراست؛ این اطلاعات  را به روز رسانی کنیم. یکسری بناهای دارای ارزش را نیز از طریق کتاب‌ها و دفاترتوسعه نوسازی جمع آوری کردیم که حدود ۱۳۰۰ بنای ارزشمند هم از این طریق شناسایی شده‌اند.


وی در ادامه با اشاره به اینکه شهروندان تهرانی، در مورد قصه‌های شهر اطلاعات زیادی ندارند، بیان کرد: یکی از پروژه‌هایی که در دستور کار داریم، مربوط به مکان رویدادهای تاریخی تهران است، به عنوان مثال، در میدان بهارستان یا حرم عبدالعظیم حسنی (ع) چه وقایع تاریخی افتاده است؟ ما اسم آن قسمت از شهر که وقایع تاریخی در آن رخ داده را مکان رویداد گذاشتیم. متأسفانه تاکنون توجه زیادی به مکان رویدادها در شهر نشده است، لذا ما اطلاعات مربوط به آن ها را درقالب یک پروژه توسط شرکت مشاور جمع آوری و تبدیل به GIS کردیم که اکنون همراه با عکس ها و اطلاعات مربوطه در سامانه نقشه تهران بارگذاری شده است.


شادمهری افزود: این مکان رویدادها در محدوده مناطق یک، ۲۰ و محدوده حصار ناصری یعنی منطقه ۱۲ و بخشی از منطقه ۱۱ قرار داردکه بیش از هزار رویداد تاریخی مرتبط با تاریخ تهران و وقایع مختلف ملی در آن‌ها اتفاق افتاده است.

وی درخصوص اقداماتی که برای مشخص کردن بناهای ارزشمند تاریخی در سطح شهر انجام شده است، گفت: ما برای اینکه شهروندان، بناهای ارزشمند شهر را بشناسند، با طراحی سامانه‌ای دیگر، برای هر کدام از بناها کیو آر کد (QR- Code (رمزینه)) تعریف کردیم که مقابل این بناها نصب می شود و مردم با اسکن آن می توانند اطلاعات و مشخصات آن بنا را به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی مشاهده کنند. همچنین با همراهی میراث فرهنگی برای ۳۰  بنای شاخص تاریخی تهران، سیستم تورمجازی (VAR) ۳۶۰ درجه و سه بعدی تهیه کردیم تا اگر مردم نتوانستند وارد این بناها شوند؛ بتوانند از طریق تلفن همراه خود بازدید مجازی از بنا داشته باشند.

بر اساس گزارش روابط عمومی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، شادمهری اضافه کرد: اکنون اطلاعات بیش از ۱۵۶۰ بنای تاریخی ارزشمند مشتمل بر ۳۱۲ بنای ثبت ملی و همچنین مکان رویدادهای تاریخی مناطق ۱، ۱۱، ۱۲، ۲۰ برای قرارگیری در سامانه مدیریت اطلاعات بافت و بناهای تاریخی به سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران ارسال شده تا از طریق سامانه "نقشه تهران و نرم افزار  رایا" در دسترس شهروندان قرار گیرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار