gardeshban.ir

یکی از زیباترین و کمیاب‌ترین سواحل صخره‌ای ایران ساحل و اسکله بریس چابهار است که از صخره‌های مرجانی تشکیل شده است.
کد خبر: ۴۷۰۰۱
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰-1400 August 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از زیباترین و کمیاب‌ترین سواحل صخره‌ای ایران ساحل و اسکله بریس چابهار است که از صخره‌های مرجانی تشکیل شده است و از سواحل زیبای چابهار است.. از بالای صخره‌های اسکله بریس می‌توان چشم‌انداز زیبایی از دریا با کشتی‌ها و قایق‌هایی که در حال رفت‌وآمد هستند را تماشا کرد. 

ساحل و اسکله بریس چابهار؛از زیباترین و کمیاب‌ترین سواحل صخره‌ای ایران+تصاویر

صخره‌های مرجانی اسکله بریس در سال‌های پیش بزرگ‌تر و گسترده‌تر بوده است. اما در سال‌های کنونی با توجه به رفت‌وآمد بیشتری که در این منطقه انجام شده، صخره‌ها دچار ریزش شده و کوچک‌تر از پیش شده‌اند. یکی از زیباترین منظره‌هایی که در این منطقه می‌توان دید، پرواز مرغ‌های دریایی است که برفراز لنج‌ها و صخره‌ها حس‌وحال دریا و اقیانوس را یادآوری می‌کنند.

اسکله بریس که به ساحل تراسی نیز معروف است، در فاصله ۶۰ کیلومتری بندر چابهار قرار دارد. ساحل بریس دارای سه دماغه است که یکی از آنها بزرگ‌تر از بقیه است و دماغه اصلی به حساب می‌آید. ماهیگیران در این بندر ماهی‌های مختلفی مانند شیرماهی، ماهی شوریده، ماهی حلوا و میگو را صید می‌کنند. شکار لابستر هم که بیشتر برای صادرات به کشورهای دیگر صورت می‌گیرد، در این منطقه معمول است. 

روستای بریس هم در نزدیکی اسکله بریس قرار گرفته و ۵۰۰ سال پیشینه دارد. آب‌وهوای این روستا گرم و مرطوب است.

این منطقه که به ساحل مکران معروف است، از فعال‌ترین اسکله‌های ماهیگیری کشور به حساب می‌آید. کشتی‌های بسیاری هم‌زمان در دریای مکران گردش می‌کنند و شما در هر لحظه‌ای که بر روی اسکله باشید، قایق‌های رنگ‌به‌رنگ زیادی را در حال رفت‌وآمد تماشا می‌کنید. در سال‌های کنونی تبلیغات زیادی برای دیدار از این منطقه شده است و گردشگران بسیاری به دیدن اسکله بریس می‌روند. 

نکته مهمی که درباره صخره‌های مرجانی این منطقه وجود دارد، سست و ناایمن بودن آنهاست. در دیدار از ساحل بریس باید به یک نکته مهم توجه داشته باشید! صخره‌های زیبایی که از برترین جاذبه‌های توریستی این منطقه از ایران هستند، می‌تواند در صورت رفتن گردشگران بر لبه‌های آنها بسیار مرگبار باشند.

ساحل و اسکله بریس چابهار؛از زیباترین و کمیاب‌ترین سواحل صخره‌ای ایران+تصاویر

چرا بازدید از ساحل و اسکله بریس چابهار را پیشنهاد می کنیم؟

دلایل زیادی برای دیدار از ساحل و اسکله بریس وجود دارد:

* دیدار طلوع و غروب آفتاب بر بلندای این ساحل صخره‌ای، و عکاسی از آن امکانی است که این ساحل زیبا در اختیار شما قرار می‌دهد.

* اسکله بریس هر لحظه پذیرای ده‌ها قایق و لنج ماهیگیری است و چشم‌انداز زیبای آن از بالای صخره‌های مرجانی ساحل قابل تماشا است.

* در سفر از مسیر چابهار به اسکله بریس از جاده زیبا و پرپیچ‌وخمی می‌گذرید که شما را از بین صخره‌هایی با شکل‌هایی شگفت‌انگیز راهی ساحل دریای عمان می‌کند.
* یکی دیگر از زیبائی‌های ساحل بریس موج‌فشان‌های آن است که زیباترین صحنه‌ها را جلوی چشمان شما نمودار می‌کند.

* دیدار از روستای بریس که در نزدیکی ساحل صخره‌ای آن قرار دارد و آشنا شدن با مردم خونگرم آنجا نیز یکی دیگر از برتری‌های سفر به این منطقه گردشگری ایران است.

* چشم‌انداز شبانه ساحل بریس با نور کشتی‌های بی‌شماری که در آن آمدورفت می‌کنند، منظره‌ای است که شاید در هیچ کجای ایران نتوانید ببینید.

* دیدن انواع خرچنگ‌ها و لاک‌پشت‌هایی که در روی صخره‌ها حرکت می‌کنند هم فقط در چنین سواحلی امکان‌پذیر است.

* چشم‌انداز اقیانوس هند را هم می‌توانید از این ساحل زیبا تماشا کنید.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته ساحل و اسکله بریس چابهار

سواحل صخره‌ای و مرجانی ساحل و اسکله بریس چابهار از زیباترین و خطرناک‌ترین سواحل صخره‌ای در ایران است. یکی از پدیده‌های کم‌نظیری که در این منطقه می‌ببینید، موج‌فشان‌های زیبایی است که نمونه آن در کمتر ساحلی در ایران دیده می‌شود. موج‌فشان پدیده‌ای است که در آن موج دریا با فشار از میان سوراخ سنگ‌های ساحلی به بیرون می‌پاشد. در واقع موج‌های قدرتمند دریا فواره‌ای طبیعی ایجاد می‌کنند و بلندی و قدرت پاشش آنها چشم‌اندازی دیدنی و زیبا خلق می‌کند. بهترین زمان برای دیدن این پدیده طبیعی در شهریورماه و در فصل تابستان است.

ساحل و اسکله بریس چابهار؛از زیباترین و کمیاب‌ترین سواحل صخره‌ای ایران+تصاویر

چگونه به ساحل و اسکله بریس چابهار برویم؟

اگر در شهری دور از چابهار زندگی می‌کنید، بهترین گزینه برای سفر به چابهار تهیه بلیط ارزانی مانند بلیط هواپیما لحظه آخری است. از بندر چابهار هم بهتر است خودرویی برای رفت ‌و برگشت به این ساحل زیبا کرایه کنید، چرا که خودروهای مسافری زیادی در این منطقه فعالیت نمی‌کنند.
اما چنانچه با خودروی شخصی خود به دیدن این اسکله می‌روید، از چابهار ۶۰ کیلومتر به سمت روستای بریس برانید تا به اسکله بریس برسید.

جاهای دیدنی نزدیک به ساحل و اسکله بریس چابهار

روستای بریس در فاصله پنج کیلومتری اسکله بریس قرار دارد و هرگاه به این منطقه رفتید، سری هم به این روستا بزنید و خانه‌های صیادان و مردم این منطقه را از نزدیک ببینید. همچنین می‌توانید سوار بر قایق‌های مردم روستای بریس شوید و گشتی در دریا بزنید. همچنین در مسیر خود از چابهار به اسکله بریس کوه‌های مریخی هم سر راهتان قرار دارد و با دیدن شگفتی‌های آنها سفر جالب‌تری خواهید داشت. البته دورنمای کوه‌های مریخی یا مینیاتوری چابهار از ساحل و اسکله بریس هم قابل تماشا است.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به ساحل و اسکله بریس چابهار

نزدیک‌ترین اقامتگاه به اسکله بریس، اقامتگاه‌ بوم‌گردی بریس است. اقامتگاه بوم‌گردی بریس در فاصله کمتر از ۳ کیلومتری ساحل و اسکله بریس قرار گرفته است. اقامتگاه بوم‌گردی بریس از ۳ اتاق و ۳ کلبه کپری تشکیل شده و تا ۵۰ مسافر را می‌تواند در خود جای دهد.

اقامتگاه‌های مختلف دیگری هم در فاصله دورتر از اسکله وجود دارند که در صورت تمایل می‌توانید آنها را انتخاب کنید.

سخن پایانی

دیدن هر گوشه‌ای از طبیعت زیبای ایران را نباید از دست داد، به‌ویژه اسکله و ساحل صخره‌ای بریس را که از تماشائی‌ترین سواحل ایران است. اسکله بریس دو ساحل صخره‌ای و ماسه‌ای دارد و از زیبایی هر دو نوع ساحل بهره‌مند شده است. سفر به این منطقه با دیدن و آشنا شدن با مردم خونگرم بندر بریس نیز همراه است. جاده ساحلی بریس هم از دیگر مکان‌های دیدنی این منطقه است. نکته جالب اینکه از ابتدای جاده، پدیده موج‌فشان‌های ساحل صخره‌ای بریس قابل تماشا است.

یک نکته را نیز در سفر به این نقطه از کشورمان در نظر داشته باشید. مراقب سلامتی خود و اطرافیانتان باشید و به خاطر گرفتن عکس زندگی خود را به خطر نیندازید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار