gardeshban.ir

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان ابرکوه گفت: اقامتگاه-سکونتگاه زیرزمینی، زیر بافت تاریخی ابرکوه کشف شد.
کد خبر: ۴۷۰۶۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰-1400 August 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
حمید مشتاقیان، رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان ابرکوه اظهار کرد:  طبق عکس هوایی قدیمی که در سال ۱۳۳۵ از ابرکوه گرفته‌شده و با توجه به بررسی‌های انجام‌شده نشان از این دارد که مردم قدیم، خانه‌ها، محل سکونت و مکان‌هایی را که برایشان مهم بوده است را روی تخته‌سنگ‌ها بنا می‌کردند.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان ابرکوه افزود: فاصله بین این سنگ‌ها از سوی گذشتگان به باغ تبدیل‌شده و آنان برای سهولت در دسترسی‌ها، امنیت، انتقال آب وزندگی خود، مسیرهایی را پیش‌بینی کرده بودند.

مشتاقیان توضیح داد: در خانه‌های تاریخی ابرکوه اتاقک‌های سنگی کوچکی وجود دارد که در زیر بستر سنگی قرار داشته و نشان می‌داد که کارایی خاصی درگذشته داشته و قطعاً نمونه‌های مشابهی نیز دارد، از همین رو پس از قریب به ۱۸ ماه گمانه‌زنی، بررسی و انجام تحقیقات، تیم کاوش میراث فرهنگی متشکل از باستان‌شناس، ایران‌شناس، تاریخ‌شناس، معمار، طراح و غیره تشکیل و شروع به کارکرد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان ابرکوه با این توضیح که بررسی و تحقیق برای کشف بخش‌های دیگر این شهر زیرزمینی ادامه دارد، تصریح کرد: باوجود تمام خطرات و سختی‌هایی که وجود داشت، ما سعی کردیم از این مجموعه زیرزمینی پرده برداریم و قطعاً نمونه‌های بیشتری از آن در سایر محلات و شاید در تمام ۲۰۰ هکتار بافت تاریخی ابرکوه وجود دارد.

او تاکید کرد: تحقق این مهم منوط به همکاری و تعامل تمام دستگاه‌های مرتبط و مسئولان ارشد شهرستان است؛ چراکه بودجه و نیروهای محدود اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پاسخگوی این جاذبه بزرگ و بی‌نظیر نیست. در حال حاضر تنها بخشی از این کشف بزرگ علنی شده و اصل ماجرا زمانی که تحقیقات بیشتری صورت گیرد و بتوانیم مستنداتی ارائه کنیم، رونمایی می‌شود.

ایلنا نوشت، بافت تاریخی ابرکوه با مساحتی بالغ‌بر صد هکتار، واقع در مرکز کهن این شهرستان، از بزرگ‌ترین بافت‌های باارزش استان و نمونه‌ای منحصربه‌فرد از زنده‌ترین بافت‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود. این بافت زنده و ارزشمند اول تیرماه سال ۱۳۹۵ به شماره ۳۱۵۲۶ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.
 


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار