gardeshban.ir

کوه گِل افشان چابهار یکی از شگفت‌انگیزترین دیدنی‌های ایران در شهرستان چابهارِ استان سیستان و بلوچستان است.
کد خبر: ۴۷۰۷۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰-1400 August 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
کوه گِل افشان چابهار یکی از شگفت‌انگیزترین دیدنی‌های ایران در شهرستان چابهارِ استان سیستان و بلوچستان است. کوه گل فشان چابهار در منطقه‌ای به نام بندر تَنگ در نزدیکی کُنارک و ۹۵ کیلومتری شهرستان چابهار واقع شده است. کوه گل فشان بندر تنگ در گستره بیابانی به نام کهیر قرار گرفته که خود این بیابان نیز در نتیجه فعالیت‌های درونی زمین به وجود آمده است.

کوه گِل افشان؛ جاذبه شگفت‌انگیز و دیدنی چابهار +عکس

بلندی کوه گل فشان چابهار حدود ۱۰۰ متر، و قطر قاعده آن نیز کمی بیشتر از ۱۰۰ متر است. در بالاترین نقطه کوه چاله‌ای به قطر کمتر از یک متر و به عمق نیم متر وجود دارد. از درون این گودالِ کم‌عمقً گِل با فشار گازهای درونی زمین به شکل حبابی درآمده و به بیرون پرتاب می‌شود. هر بار که پرتاب گل به بیرون صورت می‌گیرد، خاک تپه می‌لرزد و گاه‌گاهی در زمان پرتاب گل، صدایی شبیه به شلیک تفنگ هم شنیده می‌شود.

کوه گل فشان چابهار پدیده‌ای بی‌نظیر و کمیاب است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. پرتاب گِل از درون دهانه به بیرون، هر ده تا پانزده دقیقه یک بار رخ‌ می‌دهد. این گِل سرد و خاکستری‌رنگ است و در اثر فعالیت‌های درونی زمین به بالا پرتاب می‌شود و همچون چشمه‌ای به پائین سرازیر می‌گردد. گل‌های خارج شده از کوه بر روی هم انباشته می‌شوند و کم‌کم مخروط‌هایی با اندازه‌های گوناگون تشکیل می‌دهند. در سال‌های پیش دو تپه کوچک گل فشان دیگر نیز در این منطقه وجود داشت که اکنون خشک شده است.

برای رسیدن به کوه گل فشان چابهار باید وارد چاله‌ای به عمق دو متر شد که در فاصله ۲۰۰ متری کوه قرار دارد. بهترین زمان برای دیدن این جاذبه گردشگری ایران، فصل بهار و پائیز است. اگر هوا آفتابی باشد و بارندگی صورت نگرفته باشد، رسیدن به گودال کار آسانی است. اما در صورت خیس بودن زمین، رفتن و رسیدن به کوه گل فشان چابهار کار آسانی نیست.

چرا بازدید از کوه گل فشان چابهار را پیشنهاد می کنیم؟

در اینکه دیدنی‌های ایران را با سفر به مناطق مختلف باید دید، شکی نیست. اما اینکه چرا بازدید از این جاذبه گردشگری برای هر ایرانی و مسافر خارجی لازم است، دلیل‌های گوناگونی وجود دارد:

* دیدار از کوه گل فشان چابهار، دیدن پدیده‌ای نادر در ایران و دنیا است که همتای آن را نمی‌توان در هر جایی پیدا کرد.

* از گِل‌های این کوه می‌توان برای درمان بیماری‌های پوستی همچون آکنه و اگزما، کمردرد، درد ستون مهره‌ها، گرفتگی ماهیچه‌ها، دردهای مفصلی، تنگی و گرفتگی رگ‌ها و بیماری‌های دیگر استفاده کرد.

* دیدار از کوه گل فشان چابهار به‌معنای دیدن یکی از ۲۴ کوه گِل افشان دنیا است. یعنی دیدن پدیده‌ای که در بسیاری از کشورها نمی‌توان همتای آن را پیدا کرد.

* دیدار کویر اطراف کوه گل فشان چابهار که آن هم یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعت است.

کوه گِل افشان؛ جاذبه شگفت‌انگیز و دیدنی چابهار +عکس

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته کوه گل فشان چابهار

فعالیت‌های درونی زمین دلیل پیدایش کوه گل فشان چابهار است و هر بیننده‌ای با دیدن آن دچار نوعی حیرت می‌شود. نکته جالب این است که در دوروبر این تپه‌ها هیچ گیاهی رشد نمی‌کند و تا چشم کار می‌کند، توده‌های خاک و کویر دیده می‌شود.

نکته جالب دیگر درباره این گِل، مناسب بودن آن برای سفالگری است. گل مخصوص کوزه‌گری باید چسبناک و پودری، و بدون دانه‌های درشت و برجسته باشد و گل این گل افشان‌ دارای چنین ویژگی‌هایی است. حتما در دیدار از این جاذبه گردشگری چابهار به این گل دست بزنید و بافت آن را لمس کنید. اگرچه بسیاری از مردم آن را بر روی پوست خود می‌مالند تا از اثر درمانی آن بهره ببرند.

چگونه به کوه گل فشان چابهار برویم؟

اگر با خودروی شخصی خود به چابهار سفر کرده‌اید، برای دیدار از این پدیده زیبای طبیعت باید از بندر کنارک به سمت بندر عباس بروید. پس از گذراندن ۵۰ کیلومتر، در حالی ‌که روستای کهیر را پشت سر می‌گذارید، تابلوی بندر تنگ را در سمت چپ جاده می‌بینید. پس از آن وارد مسیر فرعی روستای تنگ می‌شوید و بعد از چند دقیقه تابلوی کوه گل فشان تنگ در دید شما قرار می‌گیرد.
اگر شما در تهران یا شهر دیگری دور از چابهار زندگی می‌کنید، می‌توانید از سفر مارکت بلیط هواپیما چابهار یا کنارک را تهیه کنید. البته با پرواز چارتر به این فرودگاه هم سفر ارزان‌تری را تجربه خواهید کرد. از چابهار تا کوه گل فشان هم وسیله‌های نقلیه زیادی در دسترس هستند که شما را به این منطقه می‌رسانند.

جاهای دیدنی نزدیک به کوه گل فشان چابهار

چه با بلیط هواپیما تهران چابهار و چه با اتوبوس یا وسیله شخصی به این سفر رفته باشید، سری هم به روستای تنگ بزنید و از دیدن ساحل زیبای آن لذت ببرید. دیدن روستای تنگ شما را با مردم خوب و دوست‌داشتنی این منطقه محروم آشنا می‌کند. برخی از مردم این روستا از راه ماهیگیری زندگی خود را تامین می‌کنند و اسکله‌های مخصوص ماهیگیری آنها در کنار آب ساخته شده است.
پس از روستای تنگ کوه‌های مریخی و جنگل حرا در فاصله نسبتا نزدیک به کوه گل فشان چابهار قرار دارند.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به کوه گل فشان چابهار

با هر وسیله ای که به این سفر رفته‌ باشید، نیاز به محل اقامتی در چابهار یا شهرهای اطراف آن دارید. در نزدیکی کوه گل فشان چابهار هتل یا اقامتگاهی وجود ندارد. نزدیک‌ترین اقامتگاه به این منطقه گردشگری اقامتگاه بوم‌گردی گل افشان است. فاصله کوه گل فشان چابهار تا اقامتگاه بوم‌گردی گل افشان ۲۰ کیلومتر است.

سخن پایانی

کوه گل فشان چابهار که به‌دلیل شباهت آن به چشمه، چشمه گِل فشان هم نامیده می‌شود، در گویش محلی نامک و گِلپاشان خوانده می‌شود. برای دیدن این چشمه نادر، می‌توانید با خرید بلیط هواپیما به استان زیبای سیستان و بلوچستان سفر کنید. البته با خرید بلیط لحظه آخری می‌توانید سفر کم‌هزینه‌تری هم داشته باشید. فرقی هم نمی‌کند با چه وسیله‌ای به آنجا سفر کنید، بلیط هواپیما، خودروی شخصی یا هر وسیله دیگر. آنچه مهم است اینکه در دیدار از این منطقه بی‌نظیر، لباس اضافه همراه خود داشته باشید تا اگر هوس گِل‌بازی به سرتان زد، خیالتان راحت باشد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار