gardeshban.ir

چشمه علی که در گویش محلی به آن «چشملی» می‌گویند، در فروردین ماه سال ۱۳۱۳ با شماره ۲۰۲ در فهرست آثار ملی کشور به عنوان سومین اثر طبیعی تهران در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.
کد خبر: ۴۷۰۸۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰-1400 August 17
گردشبان (gardeshban.ir) :

در دل شهر تاریخی ری در منطقه ۲۰ چشمه‌ای جا خوش کرده که قدمت آن به ۸ هزار سال پیش می‌رسد، چشمه‌ای در همسایگی دژ رشکان، برج طغرل و ابن بابویه که یکی از نقاط گردشگری به ویژه برای اهالی تهران محسوب می‌شود.

این چشمه تاریخی که در گویش محلی به آن «چشملی» می‌گویند، در فروردین ماه سال ۱۳۱۳ با شماره ۲۰۲ در فهرست آثار ملی کشور و اوایل سال گذشته به عنوان سومین اثر طبیعی تهران در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسید.

البته نام باستانی این چشمه «سورِن» بوده که با الهام از نام‌های خاندان بزرگ دوره اشکانی و ساسانی نامگذاری شده بود و حالا به نام چشمه علی شناخته می‌شود.

در ایام قدیم بسیاری از فرش فروش‌های تهرانی قالی‌ها و قالیچه‌های خود را در آب این چشمه می‌شستند و بر این باور بودند که این آب فرش‌ها را روشن‌تر و پاکیزه‌تر می‌کند.

چشمه ۸ هزار ساله تهران کجاست؟

در مسیر رفتن به چشمه علی شما می‌توانید سنگ نگاره فتحعلی شاه را بر روی کوهی ۳۰ متری ببینید، سنگ نگاره‌ای که در فروردین ماه سال ۷۸ با به ثبت ملی رسیده و فتحعلی شاه را به همراه پسرانش نشان می‌دهد.

در طی کاوش‌های باستان شناسی در این منطقه، باستان شناسان به یافته‌های ارزشمندی همچون مهره‌های صدفی، ابزار‌های سنگی و ظروف سفالی رسیدند که پیشینه آن‌ها به دوران نوسنگی می‌رسید.

چشمه ۸ هزار ساله تهران کجاست؟

در این میان دو ابزار یافت شده یعنی دوک نخ ریسی و تنور پخت نان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت، چرا که نشان می‌داد در آن دوران مردم به پیشرفت‌های خوبی در صنایع دستی رسیده بودند.

با توجه به اهمیت این منطقه و لزوم احیای بخش‌های فرسوده در این مکان تاریخی، ۲۹ تیرماه سال جاری پروژه مرمت نقش‌برجسته چشمه علی آغاز شد.

چشمه ۸ هزار ساله تهران کجاست؟

نوروز تقی‌پور رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ری با بیان اینکه مجموعه تاریخی چشمه علی از مهمترین و پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه محسوب می‌شود، عنوان کرد که آسیب‌نگاری نقوش، شناخت میزان تخریب و آسیب، پاک‌سازی و تمیزکاری سطح با روش‌های غیرمخرب و مواد شیمیایی، برداشت رسوب‌ها، حذف جلبک‌ها و گلسنگ‌ها و هدایت مسیر آب و جمع‌آوری روان‌آب‌ها در بالادست (به گونه‌ای که بر سطح نقش برجسته جاری نشود) از جمله اقدامات این پروژه مرمتی است.

اگر شما هم قصد بازدید از این منطقه گردشگری را دارید می‌توانید از طریق خیابان شهید غیوری در شهر ری و گذر از خیابان ۲۲ بهمن خودتان را به چشمه ۸ هزار ساله تهران برسانید.

چشمه ۸ هزار ساله تهران کجاست؟

شما می‌توانید در یک گردش یک روزه به ری، علاوه بر چشمه علی و سنگ نگاره فتحعلی شاه، تماشاگر سایر آثار باستانی در این منطقه شوید.

آثاری همچون بقعه جوانمرد قصاب، باروی ری، آرامگاه بی بی شهربانو، تالاب عشق آباد، قلعه گبری، برج یزید، بازار تاریخی ری و... که هر کدام می‌توانند تجربه‌ای جدید و جذاب در مسیر گردشگری تهران به شمار آیند.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار