gardeshban.ir

اگر اهل ایرانگردی باشید، حتما نام تنگه براق اقلید به گوشتان خورده، یا درباره زیبائی‌های آن شنیده‌اید.
کد خبر: ۴۷۱۲۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰-1400 August 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر اهل ایرانگردی باشید، حتما نام تنگه براق اقلید به گوشتان خورده، یا درباره زیبائی‌های آن شنیده‌اید. تنگ براق یا تنگه براق اقلید به بهشت گمشده‌ای در دل طبیعت فارس معروف است. 

تنگ براق روستایی دیدنی با درختان بلند و سر به فلک کشیده است که زیبایی طبیعی آن چشم هر ایران‌گردی را خیره می‌کند. این روستا دارای غارهای دیدنی، چشمه‌های آب زلال، رودخانه پرپیچ‌وخم زیبا، آبچک‌های بی‌نظیر و ستون‌های آهکی نایاب است. دیدن این همه زیبایی در یک منطقه، شانسی است که سفر به تنگه براق اقلید نصیب هر کسی می‌کند.

روستای تنگ براق در منطقه کوهستانی قرار گرفته است و به همین دلیل آب‌وهوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پائیز و زمستان سرد است. چشم‌اندازهای بسیار زیبا، مزرعه‌های سرسبز، جنگل‌ها و باغ‌های گسترده و رودخانه پر‌آب این دره مدیون کوهستانی بودن این نقطه از سرزمین ایران است.

تنگ براق یکی از روستاهای شهرستان اقلید در استان فارس است که در دره‌ای به همین نام قرار دارد. شهرستان اقلید در فاصله ۱۹۰ کیلومتری شمال شیراز قرار گرفته است. تنگه براق تا شهر اقلید ۹۰ کیلومتر فاصله دارد و شهرستان سده به آن نزدیک‌تر است. شهرستان سده در ۲۰ کیلومتری این روستای زیبا قرار گرفته است.

تنگه براق اقلید رودخانه زیبا و پر‌آبی دارد که باعث شده انواع گیاهان در اطراف آن بروید و این مکان به رویشگاه گیاهان گوناگون تبدیل شود. این رودخانه در مسیر خود به رود کر دیواره کوه را شکافته و برشی به پهنای ۴۰ متر و به بلندای ۱۰۰ متر در آن به وجود آورده است. بر روی دیوار کوه غاری زیبا وجود دارد که منشأ آن آهکی است. از سقف غار قطره‌های آب، مانند بارانی، به کف غار می‌ریزد و محیط مرطوب غار زمین و دیواره‌های آن را پذیرای رشد خزه‌ها ساخته است. دیدنی‌های این روستا فقط به چشم‌انداز طبیعی آن منحصر نمی‌شود. کتیبه‌ای باستانی هم که به زبان پهلوی است، از دیدنی‌های این منطقه به شمار می‌رود.

تنگه براق اقلید؛ بهشتی گمشده‌ در دل طبیعت فارس

چرا بازدید از تنگه براق اقلید را پیشنهاد می کنیم؟

دیدار از تنگ براق فقط در دیدن یک مکان دیدنی خلاصه نمی‌شود. دیدن این روستای زیبای کوهستانی با دیدار از بسیاری از شگفتی‌های طبیعت همراه است که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

* آبشار تنگ براق که حدود ۴۰ متر بلندی دارد و آب آن به حوضچه‌های پرآبی می‌ریزد که نمایشی زنده را در چشم همه مردم پدیدار ساخته است.

* سنگ‌نوشته‌ای در این روستا وجود دارد که از آثار ثبت شده ملی کشور است. کتیبه‌ای بلند با دو متر قطر که نشان می‌دهد در زمانی دور، شاپور، پادشاه ساسانی، دره تنگ براق را برای استراحت خود انتخاب کرده است. این کتیبه به دو زبان پهلوی ساسانی و پهلوی اشکانی، و درباره مهارت تیراندازی شاپورشاه است.

* دریاچه ملاصدرا هم در نزدیکی تنگه براق قرار گرفته، و کشتزارهای بادام اطراف آن هم منظره‌ای بی‌نظیر را به به تماشا گذاشته است.

* آبشار مارگون که در نزدیکی دریاچه ملاصدرا قرار گرفته است هم یکی دیگر از دیدنی‌های این نقطه ایران است.

* مردم اقلید و روستاهای آن در بافتن جاجیم، گبه و فرش مهارت زیادی دارند. در سفر به این نقطه از کشور صنایع دستی آنها را هم ببینید و خریداری کنید.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته تنگه براق اقلید

تنگ براق اقلید را می‌توان بهشتی در دل دره‌ای کوهستانی نامید که روح و جان هر مسافری را تازه می‌کند و پیوند او را با طبیعت برقرار می‌سازد. بهشتی که هر گوشه آن نعمتی در معرض دید همگان قرار گرفته است. در یک طرف چشمه‌ای نمایان است، در سمت دیگر غاری زیبا خود را به نمایش گذاشته است، در دیگر سو آبشاری نمایان است و در هر طرفی درختان و پرندگان خودنمایی می‌کنند.

این روستا حدود ۱۶۰ سال است که اقامتگاه گروهی از مردمی شده است که به زبان ترکی و لری گفت‌وگو می‌کنند.

چگونه به تنگه براق اقلید برویم؟

اگر از تهران به شهرستان اقلید می‌روید، بهترین راه برای شما سفر هوایی است. شما می‌توانید با خرید اینترنتی بلیط هواپیما سفر مارکت برای این سفر برنامه‌ریزی کنید و سفری آسان به شیراز داشته باشید. از شیراز تا روستای تنگ براق ۱۹۰ کیلومتر فاصله است و می‌توانید این مسیر را با اتوبوس و سواری بپیمائید و به این روستای زیبا برسید.

اما اگر با خودروی خود از هر کجای ایران به شیراز رفته‌اید، مسیری زیبا پیش روی شما است. ابتدا باید خود را به شهرستان اقلید برسانید. پس از آن هشتاد کیلومتر به سمت شهر سده برانید و بیست کیلومتر پس از این شهر به دره تنگ براق برسید. البته در مسیر خود تا تنگ براق از شالیزارهای برنج و جنگل‌های بلوط هم گذر خواهید کرد.

اگر هم از یاسوج به این سمت می‌روید، هفتاد کیلومتر که به سمت سپیدان راندید، به این مکان زیبا می‌رسید.

تنگه براق اقلید؛ بهشتی گمشده‌ در دل طبیعت فارس

جاهای دیدنی نزدیک به تنگه براق اقلید

در سفر به تنگ براق از آبشار آن دیدار کنید، غارهای آن را ببینید و فراموش نکنید که سری به دریاچه ملاصدرا هم بزنید. دیدار از رودخانه کر را هم فراموش نکنید که از کوه‌های شهرستان اقلید سرچشمه می‌گیرد و از راه تنگه براق به شهرستان مرودشت می‌رسد.

شهرستان اقلید هم دیدنی‌های بسیاری دارد که در سفر به این منطقه نباید آنها را از دست بدهید. چشمه بالنگان، دریاچه کافتر، آبشار دشتک ایرج، قدمگاه سده، باتلاق گور بهرام، حوضچه دختر گبر و بسیاری دیگر از دیدنی‌های این شهر هم در انتظار ورود شما هستند.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به تنگه براق اقلید

اقامتگاه‌ها و خانه‌های روستایی تنگ براق می‌توانند پذیرای شما برای یک یا چند شب باشند. البته اقامتگاه‌های مختلفی مانند اقامتگاه نی چشمه در شهرستان اقلید وجود دارد که ماندن شما را در این شهر آسان می‌کند. اجاره ویلا و خانه هم در شهرستان اقلید معمول است.

سخن پایانی

فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای دیدار از دره و روستای تنگ براق اقلید است. از آنجا که شغل بسیاری از مردم تنگه براق کشاورزی و دامداری است، در سفر به این مکان از ماست، کره، کشک و دوغ آنها نیز خریداری کنید و لذت خوردن لبنیات سالم و ارگانیک را تجربه کنید. در سفر به این منطقه برای خرید سوغات هم مشکلی نخواهید داشت. در تنگ براق و شهرستان اقلید صنایع دستی بسیاری مانند فرش، گبه، گیوه، جاجیم و نمد را می‌توانید ببینید و بخرید که هر کدام دارای ارزش هنری هستند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار