gardeshban.ir

پل معلق آوج یکی از دیدنی‌های استان قزوین، و دومین پل معلق ایران است که در سال ۱۳۹۸ در شهرستان آوج مورد بهره برداری قرار گرفت.
کد خبر: ۴۷۱۲۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰-1400 August 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
پل معلق آوج یکی از دیدنی‌های استان قزوین، و دومین پل معلق ایران است که در سال ۱۳۹۸ در شهرستان آوج مورد بهره برداری قرار گرفت. 

شهرستان آوج در جنوب غربی استان قزوین قرار دارد. شهر آوج تابستان‌های بسیار خنک و زمستان‌های سرد و پربرفی دارد. درازای پل معلق آوج ۱۷۰ متر است و برفراز دره‌ای به نام شاه دره قرار گرفته است. 

شاه دره آوج دره‌ای با صخره‌های بلند و غیرقابل دسترسی است که وجود این پل تماشای آن را برای همگان آسان ساخته است. پهنای پل معلق آوج یک و نیم متر، و بلندی آن از سطح زمین ۱۰۵ متر است. پل آوج پلی کابلی است و قدرت تحمل ۲۰ تن وزن را دارد.

شهرستان آوج در ۱۱۰ کیلومتری جاده قزوین به همدان، و در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است. شاید نام خرقان به گوش شما خورده باشد. این منطقه در زمانی دور به خرقان یا قارقان معروف بوده است. شهرستان آوج یا خرقان پیشین دارای تاریخچه‌ای طولانی و پربار در زمان دولت مادها، ایلخانیان و صفویان است. 

پل معلق آوج فقط یکی از دیدنی‌های این شهر تاریخی است. آوج دیدنی‌های دیگری هم دارد که در سفر به این نقطه تاریحی باید آنها را هم ببینید. این پل به نام‌های پل معلق قزوین، پل کابلی قزوین و پل کابلی آوج هم خوانده می‌شود. ۹ ماه برای ساخت پل آوج وقت صرف شده و این پل اکنون به یکی از جاذبه‌های گردشگری این نقطه از کشورمان تبدیل شده است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های شهرستان آوج آب‌وهوای آن است. همان‌طور که اشاره شد این شهر در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته و آب‌وهوای خنکی دارد. خنکی هوای این شهر در تابستان آن را به منطقه‌ای ییلاقی تبدیل ساخته است. بسیاری از مردم برای دور شدن از گرمای هوا در فصل تابستان به شهرستان آوج و روستاهای اطراف آن سفر می‌کنند و چند روزی در آنجا اقامت می‌کنند. از طرف دیگر هوای سرد و برفی زمستان آن هم دوستداران برف و سرما را به این منطقه می‌کشاند.

پل معلق آوج؛ یکی از دیدنی‌های معروف استان قزوین/عکس

چرا بازدید از پل معلق آوج را پیشنهاد می کنیم؟

دلایل زیادی برای دیدار از پل معلق آوج وجود دارد که به چند مورد آن اشاره می‌کنیم:

* شاه دره آوج یکی از زیباترین دره‌های ایران است و دیدن آن بدون وجود این پل ممکن نیست.

* از روی پل به‌آسانی می‌توان آبشار بلند و زیبای شاه دره آوج را که از بین صخره‌ها به پائین می‌ریزد، تماشا کرد و از دیدن آن لذت برد.

* اگر دوستدار هیجان هستید، و به‌ویژه اگر هراس از بلندی دارید هم رفتن بر روی این پل مناسب شما است. رفتن روی پل معلق آوج برای همه کسانی که ترس از بلندی دارند، تجربه‌ای شیرین و بی‌خطر است. البته دیدن دره و آبشار آن هم از فراز این پل نفس را در سینه حبس می‌کند.

* همه عکاسان حرفه‌ای و آماتور هم باید سری به پل آوج بزنند و تصویر دیدنی‌های اطراف این پل را در خاطرات تصویری خود جاودانه کنند.

* اگر دوست دارید چندروزی از تابستان را در منطقه‌ای خنک سپری کنید، آوج یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفر شما است. اگر هم زمستان‌های پربرف را دوست دارید، باز هم سفر به آوج را فراموش نکنید.

* پل معلق آوج تنها یکی از دیدنی‌های شهرستان آوج است. این شهر و روستاهای اطراف آن دیدنی‌های بسیاری دارد که سفر به آوج بهانه‌ای است تا از آنها هم دیدن کنید. دیدنی‌های مانند آبشار قاران قلوخ، دریاچه دریابک، امامزاده علاءالدین، غار عباس آباد، چشمه علی، درخت کهنسال روستای پروان، آبشار منصور، روستاهای دیدنی و تاریخی پرسبانج، مشانه، کلنجین و هرایین، و مناطق دیدنی دیگر بسیاری که باید روزی همه آنها را ببینید.

* اطراف این پل نیز مراکز مختلف رفاهی و خدماتی مانند رستوران، فست فود، پارک و دیگر امکانات رفاهی ایجاد شده تا هنگام دیدار از پل معلق آوج سری هم به آنها بزنید.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته پل معلق آوج

پل معلق آوج یکی از دو پل معلق در ایران است که شانس دیدن آن را دارید و از روی آن می‌توانید دیدنی‌های شاه دره را با تسلط کامل تماشا کنید. این منطقه آب‌وهوای خنکی دارد که سفر تابستانی شما را لذت‌بخش می‌کند. زمستان برفی آن هم چشم‌انداز زیبای دره‌های پر از برف را در معرض دیدتان قرار می‌دهد که شاید نمونه دیگر آن به راحتی در دسترس شما نباشد.

در ضمن اگر به این منطقه سفر کردید و همراه خانواده و دیگر گردشگران به روی این پل رفتید، نگران سنگین شدن آن نباشید! پل آوج می‌تواند وزن ۲۸۰۰ نفر را بر روی خود تحمل کند.

پل معلق آوج؛ یکی از دیدنی‌های معروف استان قزوین/عکس

چگونه به پل معلق آوج برویم؟

اگر در استان‌هایی دور از تهران زندگی می‌کنید، بد نیست با تهیه بلیط چارتر هواپیما سفری به تهران داشته باشید و از تهران با اتوبوس یا سواری‌های خطی به این منطقه دیدنی بروید. اگر هم در تهران زندگی می‌کنید، بهترین راه برای رفتن به این نقطه کشور، استفاده از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی است. چنانچه با خودروی شخصی خود از تهران به این منطقه سفر می‌کنید، ۱۲۵ کیلومتر که از شهر قزوین به سمت همدان بروید، به شهر آوج می‌رسید. حالا به سمت خیابان طالقانی و آبشار ۴ این شهر برانید تا به پل معلق آوج برسید.

جاهای دیدنی نزدیک به پل معلق آوج

در فاصله نزدیکی به پل معلق آوج، بوستان ملت و امامزاده محمد طاهر قرار گرفته که می‌توانید سری هم به آنها بزنید. دیدنی‌های شهرستان آوج بسیار زیاد هستند. یکی از دیدنی‌های این شهر تاریخی، دره سرسبز روستای توآباد است که نباید دیدن آن را از دست بدهید. برج‌های دوگانه خرقان، کاروانسرای شاه عباسی آوج و آبگرم معدنی شهر آبگرم هم مکان‌های توریستی دیگر شهرستان آوج هستند که باید سری هم به آنها هم بزنید. البته آثار گردشگری این شهر و اطراف آن بسیار زیاد هستند و برای دیدن آنها باید چندروزی وقت بگذارید.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به پل معلق آوج

در نزدیکی پل معلق آوج وجود هتلی گزارش نشده، اما هتل ارشیا در شهر آبگرم که ۲۵ کیلومتر تا پل معلق آوج فاصله دارد، می‌تواند محل اقامت مناسبی برای شما باشد.

سخن پایانی

اگر دوستدار مناطق ییلاقی، تابستان خنک و زمستان برفی هستید، حتما سفر به شهرستان آوج و دیدار از پل معلق آوج را در برنامه خود قرار دهید. این نکته را هم بدانید که شهرستان آوج منطقه‌ای آذری‌زبان است و مردم این شهر به زبان ترکی صحبت می‌کنند. البته اگر زبان ترکی را نمی‌دانید هم نگران نباشید! همانند مردم دیگر شهرهای ترک‌زبان ایران، مردم این منطقه هم فارسی را می‌دانند و مشکلی در این زمینه نخواهید داشت.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار