gardeshban.ir

قله خاتون بارگاه شمیرانات در رشته‌کوه‌های مرکزی البرز واقع شده که در اطراف شهرستان فشم و شمال شرق روستای گرمابدر در ارتفاع ۳۸۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد.
کد خبر: ۴۷۱۲۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰-1400 August 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
قله خاتون بارگاه شمیرانات در رشته‌کوه‌های مرکزی البرز واقع شده که در اطراف شهرستان فشم و شمال شرق روستای گرمابدر در ارتفاع ۳۸۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد و شما می‌توانید به راحتی با خرید بلیط هواپیما تهران به آن برسید. 

قله خاتون بارگاه روی خط الراسی واقع شده که از شرق به قله اشتر و گردنه یونزا در جنوب دشت لار و از غرب به قله‌های خرسنگ‌ها، گیزنو، ورزآب برج و جانستون می‌رسد. 

قله خاتون بارگاه و چند قله دیگر، آخرین قله‌ها بر روی خط الراسی بلند هستند که از قله برج خلنو شروع می‌شود و تا تنگه یونزار ادامه دارد. 

هرساله کوهنوردان زیادی از استان تهران و از استان مازندران این قله را فتح می‌کنند و از آن به دلیل سختی مسیر صعود لذت می‌برند. بخش‌هایی از دامنه جنوبی و شرقی این جز مناطق حفاظت شده به شمار می‌روند. در بین اهالی خاتون بارگاه شایعاتی وجود دارد که خاتون (خواهر رستم) در این غار گنج‌هایی پنهان کرده است.

قله خاتون بارگاه شمیرانات؛ طبیعت موردعلاقه کوهنوردان تهرانی+عکس

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته

• طبیعت بکر شمیرانات
• قرارگیری قله خاتون در دل معدن زغال سنگ
• نزدیکی به مناطق گردشگری ییلاقات فشم

چرا بازدید از قله خاتون بارگاه شمیرانات را پیشنهاد می ‌کنیم؟

اگر کوه‌نورد باشید، حتماً آوازه مسیر پر پیچ و خم قله خاتون بارگاه شمیرانات را شنیده‌اید. بسیاری از کوهنوردان این قله را برای صعود انتخاب می‌کنند که نسبت به بقیه کمی سخت‌تر است و می‌خواهند خودشان را در مسیر صعود محک بزنند. حدود ۵ ساعت طول می‌کشد تا این قله را صعود کنید و پس از کمی استراحت، به سه ساعت زمان نیاز دارید تا به مبدأ شروع کوهنوردی بازگردید.

چگونه به قله خاتون بارگاه شمیرانات برویم؟

برای صعود به این قله می‌توانید از دو مسیر شرقی یا غربی اقدام کنید. مسیر شرقی از جاده فشم شروع می‌شود. در ادامه با عبور از جاده خاکی گرمابدر به دشت لار و از طریق سمت چپ گردنه یونزار به سمت قله‌های فرعی می‌رویم که در ادامه به قله خاتون بارگاه می‌رسیم. اما مسیر غربی از روستای آبنیک شروع می‌شود و با عبور از دره دشت جانستون و صعود به قله خرسنگ و خرسنگ کوچک به قله خاتون می‌رسد. حدوداً ۶ ساعت طول می‌کشد تا مسیری ۸ کیلومتری را طی کرده و قله را فتح کنید. از گرمابدر تا قله آنتن وجود ندارد.

برای صعود از طریق شرق این قله می‌توانید به روستای گرمابدر بروید از آنجا به سمت دشت لار حرکت کنید. حال سه راه برای ادامه مسیر وجود دارد. می‌توانید به سمت گردنه یونزا و قله اشتر بروید تا به خاتون بارگاه برسید. 

همچنین می‌توانید از مسیر دیواره خاتون به این قله صعود کنید. در غیر این صورت می‌توانید به سمت یال معدن و خط الراس بروید و از آنجا به قله خاتون بارگاه شمیرانات صعود کنید. بهترین فصل برای صعود به این قله بهار و تابستان است. اگر در زمستان قصد صعود به این قله را دارید، از تجهیزات لازم برای برف‌کوبی غافل نشوید.

قله خاتون بارگاه شمیرانات؛ طبیعت موردعلاقه کوهنوردان تهرانی+عکس

جاهای دیدنی نزدیک به قله خاتون بارگاه شمیرانات

روستای گرمابدر یکی از جاهای دیدنی نزدیک به قله خاتون بارگاه شمیرانات است که به قول روستاییان دروازه ورود به مناطق حفاظت‌شده ورجین و دشت لار است. درواقع این روستا جاذبه‌های زیادی دارد که خود قله خاتون یکی از آنهاست. 

همچنین هنگامی که زمستان تمام می‌شود، درختان گیلاس این منطقه شکوفه می‌دهند. گردشگران زیادی برای اینکه از آب‌وهوای خنک این منطقه استفاده کنند، به گرمابدر سفر می‌کنند. همچنین در این روستا آتشگاه قدیمی وجود دارد که حدس زده می‌شود قدمت روستا به زمان زرتشتیان برسد. هنگامی‌که جاده هزار نبوده مسافران تهران مازندران در این روستا توقف می‌کردند.

مقبره پیرجبار و مراد چال و لوسر تخته از دیگر جاذبه‌های گرمابدر هستند که در اطراف قله خاتون بارگاه قرار دارد. اگر می‌خواهید از زیارتگاه پیرجبار بازدید کنید، باید سه کیلومتر از جنوب شرق گرمابدر فاصله بگیرید. این مقبره به امامزادگان پیرجبار و شاه چراغ معروف است.

قله خرسنگ یکی دیگر از قله‌های نزدیک به خاتون بارگاه است که در شمال روستای آبنیک - گرمابدر واقع شده است. ارتفاع این قله ۴۱۰۰ متر از سطح دریا است. مسیر تابستانی صعود به این قله از طریق روستای آبنیک و دشت جانستون می‌گذرد. مسیر زمستانی صعود از کنار جاده گرمابدر - دشت لار است.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به قله خاتون بارگاه شمیرانات

اقامتگاه بوم‌گردی خاله عذرا یکی از اقامتگاه‌های اطراف فشم است که در روستای رودک قرار دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار