gardeshban.ir

مدیرکل ‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی گفت: این استان ۶ موزه خصوصی دارد و موزه عروسک بیرجند تاکنون رتبه سوم بازدیدهای مردمی را در کل موزه‌های خصوصی کشور کسب کرده است.
کد خبر: ۴۷۱۳۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰-1400 August 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
حسن رمضانی افزود: موزه عروسک با هدف حمایت از زنان روستایی و عرضه عروسک‌های دست‌ساز آنان برای فروش، در خانه فروتنی بیرجند به عنوان یک اثر تاریخی راه‌اندازی شد و مورد اقبال مردم و گردشگران است.

وی گفت: عروسک‌های دست‌ساز را مادربزرگ‌ها برای کودکان می‌ساختند که ساختار آنها متاثر از فرهنگ و باورهای بومی منطقه است و معروف‌ترین نوع عروسک در این موزه "دوتوک" از روستای تاجمیر نام دارد.

مدیرکل ‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان جنوبی ادامه داد: موزه‌ها با توجه به اینکه محیط سربسته هستند در ۲ سال اخیر به دلیل ممنوعیت تجمع جمعیت انسانی ناشی از شیوع کرونا آسیب دیدند.

وی گفت: میانگین بازدید سالانه از موزه‌های خراسان جنوبی در پنج سال اخیر حدود ۵۰ هزار نفر بود که این آمار از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون با کاهش ۹۰ درصدی همراه شده است.

رمضانی بیان کرد: استان خراسان جنوبی دارای ۱۲ موزه دولتی و ۶ موزه خصوصی است که در شهرهای بیرجند، قاین، نهبندان، سرایان، طبس، فردوس و بشرویه هستند و بیش از ۲ هزار شی فرهنگی، تاریخی ارزشمند را در خود جای داده‌اند.

وی گفت: قدیمی‌ترین اشیای تاریخی موجود در موزه‌های استان مربوط به پنج هزار سال پیش است که در موزه باستان‌شناسی بیرجند نگهداری می‌شود.

مدیرکل ‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: علاوه بر موزه‌های زیر پوشش میراث فرهنگی، موزه وقف وابسته به اداره کل اوقاف و امور خیریه و موزه گنجینه تنوع زیستی وابسته به اداره کل حفاظت محیط زیست نیز در این استان فعال است.

وی گفت: بازدید مجازی از موزه‌ها و گنجاندن دروس آشنایی با میراث فرهنگی و موزه‌ها در کتاب‌های درسی از موضوعاتی است که در دوران شیوع کرونا بر آنها تمرکز شد تا خلاء بازدید حضوری به گونه‌ای جبران شود.

رمضانی اضافه کرد: سال گذشته به دلیل تعطیلات ناشی از شرایط کرونایی بیشتر روزهای سال موزه‌ها تعطیل بودند و فقط ۷۵۴ نفر از موزه‌های استان بازدید کردند.

وی گفت: موزه‌ها نوروز امسال با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برای بازدید علاقه‌مندان باز شد و در این مدت نیز پنج هزار و ۲۲۹ نفر بازدید کردند که از ابتدای امسال حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر برای دیدن موزه‌های خراسان جنوبی به این مکان‌ها آمدند.

مدیرکل ‌میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود: با توجه به خروج خراسان جنوبی از وضعیت قرمز کرونا بازگشایی موزه‌های استان نیز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از اول مهر امسال انجام شد لذا در حال حاضر امکان بازدید از موزه‌های استان وجود دارد و در روزهای ایام هفته جز دوشنبه و جمعه از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ پذیرای علاقه‌مندان است.

وی گفت: نخستین موزه تخصصی لباس محلی و منسوجات کشور نیز امسال به مناسبت هفته میراث فرهنگی در خانه تاریخی پردلی بیرجند به بهره‌برداری رسید.

رمضانی عنوان کرد: این موزه که با هدف گردآوری لباس‌های محلی از طریق خریداری یا به امانت گرفتن راه‌اندازی شد، به بازآفرینی و احیای انواع لباس‌های محلی استان خراسان جنوبی نیز می‌پردازد.

وی افزود: موزه لباس و منسوجات سنتی از این پس میزبان گردشگرانی است که علاقه‌مند به شناخت فرهنگ غنی منطقه جنوب خراسان هستند و این بنا به روش درونگرا ساخته شده و عناصری همچون سردر، ورودی هشتی، دالان، حیاط مرکزی و ایوان ستون‌دار معماری بنا را شکل داده و یادگاری از دوران قاجار است.

بیش از هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی در خراسان جنوبی شناسایی شده و تاکنون ۹۴۸ اثر از این استان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است که قدمت آثار تاریخی از ۲۵ هزار سال پیش و مربوط به غار خونیک قاین تا دوره معاصر را در بر می‌گیرد.

موزه‌های باستان‌شناسی و مردم‌شناسی در باغ اکبریه بیرجند که یک اثر تاریخی ثبت جهانی است، یکی از مکان‌های پربازدید به‌ویژه در نوروز محسوب می‌شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار