gardeshban.ir

دره طالقان منطقه‌ای ییلاقی در میانه مسیر تهران به قزوین است که پیش‌تر از این جزو استان تهران بوده است.
کد خبر: ۴۷۱۶۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰-1400 August 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
دره طالقان منطقه‌ای ییلاقی در میانه مسیر تهران به قزوین است که پیش‌تر از این جزو استان تهران بوده است. شهرستان طالقان اکنون از شهرستان‌های استان البرز است و در همسایگی استان مازندران قرار گرفته است. قله سیالان طالقان کوهی در همین منطقه کوهستانی، و در مرز استان‌های مازندران و قزوین است.

کوه طالقان از شمال همسایه درۀ دوهزار و دشت دریاسر تنکابن، و از جنوب همسایه بخش رودبار الموت شرقی در استان قزوین است. قله سیالان ۴۱۷۵ متر بالاتر از سطح دریا است و دو جان‌پناه دارد که یکی در سمت شمال و دیگری در قسمت جنوبی آن قرار گرفته است. از بالای قله سیالان می‌توان کوه‌های تخت سلیمان، علم کوه، قله شاه رشید، قله سماموس و همچنین قسمتی از قلۀ زیبای دماوند را تماشا کرد.

نقل قول‌های زیادی درباره دلیل نام‌گذاری این قله شده است، اما نزدیک‌ترین آن به حقیقت «سه یالان» است. قله سیالان در بلندترین نقطه، محل برخورد سه یال از قله‌های کندیکان، بلس کوه و خانه‌بن است.

قله سیالان طالقان؛ منطقه ای ییلاقی با شگفتی‌های طبیعی+ عکس

چرا بازدید از قله سیالان طالقان را پیشنهاد می کنیم؟

رسیدن به قلۀ سیالان فقط یک کوه‌پیمائی ساده نیست، بلکه در این مسیر با شگفتی‌های طبیعت روبه‌رو خواهید شد:

* دیدن منظره‌های دامنه کوه سیالان با علفزارها و جنگل‌های بکر و بی‌نظیرش، یکی از چشم‌اندازهایی است که در جای دیگری نمی‌توانید ببینید.

* مسیر شما از دامنه به قله سیالان از رودخانه‌ها، چشمه‌ها و یخچال‌های زیادی می‌گذرد و در گذر از جای‌جای این مسیر شگفتی‌های این طبیعت زیبا را خواهید دید.

* دیدن روستاهای زیبای اطراف قله سیالان هم جایزه شما برای رفتن به این منطقه است.

* در مسیر رسیدن به قله سیالان شاید شانس این را هم داشته باشید که عقاب، خرگوش‌، کبک، مارمولک و بزهای کوهی را ببینید.

* رفتن به قله سیالان دیدن پوشش گیاهی کاج، سرو کوهی، گل‌های ختمی، چای کوهی، والک و گلپر این منطقه را هم برایتان امکان‌پذیر می‌سازد.

قله سیالان طالقان؛ منطقه ای ییلاقی با شگفتی‌های طبیعی+ عکس

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته قله سیالان طالقان

از ویژگی‌های قله سیالان طالقان امکان رفتن به آن در هر فصلی از سال است. اگرچه بهترین و زیباترین فصل سال برای رفتن به این منطقه پایان بهار و آغاز تابستان است. زمستان‌های طالقان و کوه سیالان به سرد بودن مشهور است، اما برای کوهنوردان حرفه‌ای، هر فصلی جذابیت خود را دارد.

سه راه برای رسیدن به این قله در دسترس کوه‌نوردان است که دو راه آن جذابیت‌ها و زیبائی‌های بیشتری دارند. گذر از این مسیرها به‌دلیل وجود چشمه‌های بسیار و پاکوب زیاد (عبور بسیار گردشگران و کوه‌نوردان و هموار شدن راه آسان‌تر است. البته پیمودن آسان‌ترین راه برای رسیدن به قله سیالان نیز برای افراد غیرکوه‌نورد آسان نیست.

چگونه به قله سیالان طالقان برویم؟

اگر از تهران هوس رفتن به طالقان و دیدن دیدنی‌های طالقان، و سپس قله سیالان طالقان به سرتان زد، بار سفر ببندید و با سفرمارکت همراه شوید تا شما را به آنجا برسانیم. برای رسیدن به قله ابتدا باید از تهران به طالقان بروید، پس از تهران به سمت کرج و پس از آن به سمت قزوین برانید.

۵۰ کیلومتر که از کرج دور شدید، تابلوی طالقان را در سمت راست خود خواهید دید. وارد مسیر طالقان شوید و پس از پیمودن ۲۸ کیلومتر منطقه زیبای طالقان را ببینید. فاصله تهران تا دامنه کوه سیالان بیش از ۲۵۰ کیلومتر است و زمانی در حدود پنج ساعت برای رسیدن به دامنه کوه نیاز دارید.

از دامنه کوه سیالان سه راه گوناگون برای رسیدن به قله در دسترس کوه‌نوردان است. مسیر طولانی‌تر از بخش شمالی، از روستای عسل محله آغاز می‌شود و از دشت دریاسر و جان‌پناه یادبود در بلندای ۱۹۰۰ متری می‌گذرد. این راه پس از گذر از قسمت‌های مختلف به قله سیالان می‌رسد.

دو مسیر دیگر نزدیک‌تر هستند و یکی از جنوب و از روستای هنیز می‌گذرد، و دیگری پس از گذر از رودخانه تارولات و پیمودن باقی مسیر به قله می‌رسد. برای بالا رفتن از کوه سیالان و رسیدن به قله مسیری ۱۷۰۰ تا ۲۹۰۰ متری در انتظار شما است. این اختلاف مسافت به‌دلیل مسیرهای متفاوتی است که ممکن است شما برای رسیدن به قله در پیش بگیرید. البته کوتاه‌ترین راهِ رسیدن به قله که ۱۷۰۰ متر است، مسیری سخت است و از کنار یخچال‌ها می‌گذرد.

از روستای هنیز تا پناهگاه سیالان ۴.۵ تا ۶ ساعت راه است. پس از آن نیز از پناهگاه تا گردنه سیالان ۲ تا ۲.۵ ساعت کوه‌نوردی پیش رو دارید. از گردنه تا قله هم باید زمانی در حدود ۱.۵ را در نظر بگیرید.

برای سفر آسان‌تر از هر نقطه ایران به این مکان زیبا، شما می‌توانید با تهیه بلیط هواپیما ارزان مانند بلیط چارتر تا قزوین سفر کنید. از قزوین هم تا روستای هنیز و دامنه کوه سیالان ۱۱۲ کیلومتر راه است که می‌توانید با سواری‌های کرایه بروید. البته توجه داشته باشید جاده‌های این منطقه خاکی است. مسیر رفت از دامنه به قله سیالان هم، بسته به انتخاب مسیر، از ۲۸ تا ۳۸ کیلومتر است.

جاهای دیدنی نزدیک به قله سیالان طالقان

فراموش نکنید در راه رفت یا برگشت از قله سیالان سری به روستاهای عسل محله، دشت دریاسر، دره هرتنگ و هنیز بزنید و زیبائی‌های آنها را از نزدیک ببینید. یخچال‌های شمال و جنوب قله سیالان نیز در انتظار رفتن شما هستند تا زیبائی‌های خود را برای شما به نمایش بگذارند.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به قله سیالان طالقان

هتل‌ها و اقامتگاه‌های شهرستان طالقان می‌تواند پذیرای شما باشد، اما فاصله شهرستان طالقان تا دامنه کوه سیالان زیاد است. نزدیک‌ترین اقامتگاه‌های محلی به کوه سیالان در روستای هنیز قرار گرفته است. در این روستا چند اقامتگاه محلی، از جمله خانه کوهستان می‌تواند پذیرای شما باشد. البته اگر بخواهید می‌توانید در همین روستا چادر خود را هم برپا کنید.

در طول راه تا قله یک پناهگاه در هر مسیر وجود دارد، اما شما حتما چادر به همراه داشته باشید. در فصل تابستان ممکن است این جان‌پناه پر از کوه‌نوردان باشد.

سخن پایانی

بهترین زمان رفتن به قله سیالان طالقان نیمه دوم فصل بهار، کل تابستان و نیمه نخست فصل پائیز است. صعود به قله در فصل زمستان، به‌ویژه در مسیر شمالی بسیار خطرناک است. هرچند که کوهنوردان حرفه‌ای زمان و مرزی برای رسیدن به قله‌ها نمی‌شناسند. هرگاه اراده کردید پا به مسیر قله سیالان بگذارید، فراموش نکنید وسایل کوه‌نوردی و تمام وسایل کمپینگ را به همراه داشته باشید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار