gardeshban.ir

گزارش/
به گفته رییس انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران، هنوز تکلیف تورها مشخص نشده و دستورالعملی در این‌باره به‌دست آژانس‌های مسافرتی نرسیده است.
کد خبر: ۴۷۱۷۵
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۰-1400 August 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
کمتر از دو هفته تا اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا و ممنوعیت سفر افراد واکسن‌نزده یا تست‌نداده باقی مانده است، ‌ اما به گفته رییس انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی و گردشگری استان تهران، هنوز تکلیف تورها مشخص نشده و دستورالعملی در این‌باره به‌دست آژانس‌های مسافرتی نرسیده است.

همزمان با اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا از اول آذرماه، افرادی که واکسن نزده باشند یا تست PCR منفی نداشته باشند نمی‌توانند با وسایل نقلیه عمومی به مسافرت بروند و یا از مراکز اقامتی استفاده کنند. با این وجود، به نظر می‌رسد پروتکل مدیریت هوشمند سفر در دوران کرونا ناقص است و جمعی از گردشگران و مسافران از قلم افتاده‌اند، همان‌طور که در ۲۰ ماه گذشته فقط برای «سفر با وسایل نقلیه عمومی» پروتکل تعیین شد و هر بار در پایان تعطیلات، وزارت بهداشت، «سفر» و «مسافران» را با وجود محدودیت‌ها، عامل پراکندگی ویروس کرونا در کشور دانست، این‌بار نیز در طرح مدیریت هوشمند، چنین شده است و ساز و کار مشخص و کارشناسی‌شده‌ای برای انواع سفر، ‌ مخصوصا سفر  گروهی با آژانس‌های مسافرتی تعیین نشده است، به‌ویژه آن‌که در دوران کرونا سفرهای خانوادگی و جاده‌ای، یک‌روزه و طبیعت‌گردی رواج بیشتری پیدا کرده است، درحالی‌که شرایط این سفرها، کنترل و نظارت بر آن‌ها را دشوارتر می‌کند.

از سوی دیگر، به گفته آژانس‌داران، در دوران کرونا با تعطیلی بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی به دنبال اجرای محدودیت‌های کرونا، فضا برای فعالیت گروه‌های غیررسمی و بدون مجوز، بازتر شده و تعداد آن‌ها نیز افزایش یافته که چگونگی نظارت بر این گروه‌ها، حتی با وجود اجرای طرح مدیریت هوشمند کرونا که محدود به تعیین مقرراتی برای فضاهای عمومی‌تر شده، زیر سوال است.

تست PCR هزینه سربار سفر نشود

امیرپویان رفیعی‌شاد ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران ـ درباره این‌که با توجه به محدودیت‌ سفر و تردد برای افرادی که واکسن کرونا نزده‌اند و یا تست PCR منفی ندارند، آیا دستورالعمل و مقرراتی برای تورهای گردشگری و سفر با آژانس مسافرتی تدوین و ابلاغ شده است به ایسنا گفت: تا الان هیچ دستورالعملی در این‌باره به تشکل‌های گردشگری و آژانس‌های مسافرتی ابلاغ نشده است. هرچند این موضوع با توجه به قیمت تست PCR که هزینه‌ای را سر بار سفرهای داخلی خواهد کرد، موضوع حساسیت‌برانگیزی است و باید درباره آن با مطالعه و کارشناسی برخورد کرد.

او در پاسخ به این پرسش که آیا پروتکل بهداشتی برای واکسیناسیون راننده اتوبوس یا راهنمای تور و یا سایر عوامل خدماتی سفر و چگونگی سفر گروهی در شرایط حاضر تعیین شده است، اظهار کرد: از آن‌جا که شرکت‌های هواپیمایی و ناوگان حمل و نقل عمومی به سامانه وزارت بهداشت متصل هستند و پیش از صدور بلیت، ‌ مسافر را استعلام کرونا و واکسن می‌کنند، از این نظر پروتکل خود به خود در آژانس مسافرتی و گردشگری رعایت می‌شود. به تازگی پروتکلی هم برای مراکز اقامتی ابلاغ شده است که امیدواریم اجرا شود، اما درباره سایر بخش‌های خدمات سفر و تورهای گردشگری هنوز پروتکلی به دست ما نرسیده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار