gardeshban.ir

در ادامه با مواد غذایی‌ آشنا می‌شوید که باعث تشدید علائم آرتروز می‌شوند.
کد خبر: ۴۷۱۹۹
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰-1400 August 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
مواردی مانند قرار داشتن در معرض آلودگی، سبک زندگی، کهولت سن و وراثت، از جمله عوامل دخیل در بروز آرتروز محسوب می‌شود. متأسفانه راهکار قطعی برای درمان آرتروز وجود ندارد، اما می‌توان با برخی اقدامات علائم بیماری را کنترل کرد. در ادامه با مواد غذایی‌ آشنا می‌شوید که باعث تشدید علائم آرتروز می‌شوند.

آرتروز یکی از بیماری‌های مزمن و دردناکی است که باعث بروز تورم، التهاب و درد در مفاصل می‌شود. بر اساس آمار رسمی اعلام شده بیش از ۳۵۰ میلیون تن در جهان به این بیماری مبتلا هستند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اعلام کرده است یک تن از هر ۴ فرد بزرگسال در این کشور از آرتروز رنج می‌برد.

روش‌های مختلفی برای درمان آرتروز وجود دارند که شامل استفاده از دارو، عمل جراحی و تغییر سبک زندگی می‌شود. یکی از این موارد، تغییر رژیم غذایی برای کنترل علائم بیماری است. در حقیقت برخی مواد غذایی برای این بیماران مناسب است و برخی دیگر می‌تواند علائم بیماری را تشدید کند.

به طور معمول، آرتروز پس از ۴۰ سالگی خود را نشان می‌دهد و در زنان رایج‌تر از مردان است. جراحت و دیگر بیماری‌ها می‌تواند خطر بروز آرتروز را تشدید کند. این بیماری بیشتر مفاصل دستان، زانو، ستون فقرات و لگن را درگیر می‌کند.

علائم آرتروز بسیار گسترده است، اما رایج‌ترین آن‌ها شامل درد مفاصل، نرمی و سفتی آن می‌شود. التهاب در مفصل و اطراف آن، محدودیت در حرکت مفاصل، قرمزی و گرمی مفاصل درگیر شده و ضعف و تحلیل ماهیچه‌ها از دیگر علائم این بیماری است.

مواردی همچون قرار داشتن در معرض آلودگی، سبک زندگی، کهولت سن و وراثت، از جمله عوامل دخیل در بروز آرتروز محسوب می‌شود. متأسفانه راهکار قطعی برای درمان آرتروز وجود ندارد، اما می‌توان با برخی اقدامات، علائم بیماری را کنترل کرد.

از جمله مواد غذایی که باعث تشدید علائم آرتروز می‌شود، می‌توان به این موارد اشاره کرد:

۱- شکر

متأسفانه امروزه شکر در بسیاری از مواد غذایی به ویژه مواد غذایی فراوری شده وجود دارد. یک مطالعه در آمریکا نشان داده است مصرف مواد غذایی حاوی شکر می‌تواند باعث ترشح سیتوکین‌ها در بدن شود که التهاب را تشدید می‌کند.

۲- چربی‌های اشباع شده

غذاهای حاوی چربی‌های اشباع شده مانند پیتزا و پنیر می‌تواند باعث بروز التهاب در بدن شود. مطالعات متعدد نشان داده است این گونه چربی‌ها التهاب در بافت‌ها و اندام‌ها را در پی دارد.

۳- چربی‌های ترانس

مطالعه دانشمندان دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد چربی‌های ترانس که به وفور در فست‌فودها و غذاهای سرخ‌شده وجود دارند، خطر بروز التهاب در بدن را تشدید می‌کنند.

۴- اسید چرب امگا ۶

بر خلاف اسید چرب امگا ۳ که به کاهش التهابات بدن کمک می‌کند، اسید چرب امگا ۶ باعث تشدید التهابات می‌شود. اسید چرب امگا ۶ در روغن‌های گیاهی مانند آفتاب گردان، بادام زمینی و مایونز پیدا می‌شود.

۵- کربوهیدرات‌های تصفیه شده

کربوهیدرات‌های تصفیه شده به غلاتی گفته می‌شود که سبوس و سایر بخش‌های آن‌ جدا شده است. نان سفید، ماکارونی و پاستا از جمله کربوهیدرات‌های تصفیه شده هستند. بهتر است از غلات کامل شامل نان سبوس‌دار در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
ويديو
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار