gardeshban.ir

لهستان تاریخ غنی دارد و این پیشینه‌ی‌ طولانی در غذاهای اصیل لهستانی نمود می‌یابد؛ غذاهای خوشمزه‌ای که تنها مختص این کشور هستند و در دیگر نقاط دنیا مشابه آن را پیدا نخواهید کرد.
کد خبر: ۴۷۲۱۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۰-1400 August 20
گردشبان (gardeshban.ir) :

غذاهای لهستانی در دنیای آشپزی و شکم‌گردی مورد کم‌لطفی قرار گرفته‌اند. لهستان غذاهای منحصربه‌فردی ارائه می‌دهد که با ترک این سرزمین، کمتر نظیر آن را خواهید یافت. به همین دلیل، چشیدن این غذاها برای لهستانی‌هایی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند به یک آرزو تبدیل شده و کسانی که به‌اندازه‌ی کافی در لهستان زندگی کرده و ذائقه‌ی آن‌ها با غذاهای محلی این کشور خو گرفته است، دل‌تنگشان خواهند شد.

غذاهای کشور لهستان سرشار از تنوع و طعم‌های متفاوت است. در این مقاله با ۱۱ غذای این سرزمین که اصالت لهستانی دارند و به بهترین وجه معرف فرهنگ غذایی این کشور هستند، آشنا خواهیم شد.

غذاهای لهستانی

پیروگی روسکیه

در بازدید از لهستان از خوردن خوشمزه‌ترین غذای این سرزمین غافل نشوید. به دنیای پیِروگی روسکیه (Pierogi ruskie) خوش آمدید. این غذای نیم‌دایره‌ای درواقع کوفته‌های خمیری حاوی پیاز و سیب‌زمینی هستند.

روی آن‌ها معمولاً پیاز، گوشت و کمی اشمیِتانا (smietana) یا خامه‌ی ترش می‌ریزند. اگر یک‌بار این غذا را امتحان کنید، هرگز طعم آن را فراموش نخواهید کرد.

در لهستان انواع بی‌شماری پیروگی حتی با طعم‌های شیرین وجود دارد اما لهستانی‌ها پیروگی روسکیه را بهترین و اصیل‌ترین نوع این غذا می‌دانند.

پیروگی روسکیه - غذای لهستانی

زاپیکانکا

زاپیکانکا (Zapiekanka) بیش از آن‌که یک غذا باشد، بیشتر یک شگفتی محسوب می‌شود؛ بااین‌حال چه کسی می‌تواند زاپیکانکای مشهور را از قلم بیندازد؟

روی این قطعه نان نازک، قارچ و چندین مخلفات دیگر از قبیل پنیر و سبزیجات می‌گذارند تا به میان‌وعده‌ی مخصوص و راحت لهستانی‌ها تبدیل شود. شما می‌توانید این غذا را در حال حرکت، در فستیوال‌ یا به‌عنوان یک ناهار سبک نوش جان کنید.

باگت پنیر فرانسوی و پیتزای ایتالیایی شاید شبیه هم به نظر برسند و بتوانند جای یکدیگر را پر کنند اما برای لهستانی‌ها هیچ غذایی نمی‌تواند جایگزین زاپیکانکای موردعلاقه‌شان شود.

زاپیکانکا - غذای لهستانی

گولبکی

گولُبکی (Gołąbki) یا دلمه‌ی کلم‌پیچ طعم خوشایند و عطر دل‌انگیزی دارد. این رول‌های کلم به‌راحتی خورده می‌شوند و با اولین لقمه عاشق آن خواهید شد.

این غذا انواع متفاوتی دارد اما معمولاً درون آن را با گوشت گاو و برنج پر می‌کنند و پس از قرار دادن در فر با سس گوجه‌ی فراوان و خیار میل می‌شود.

نکته‌ی جالب اینکه گولبکی درواقع به معنای «کبوتر کوچک» است اما هیچ پرنده‌ی پخته‌ای در آن وجود ندارد.

گولبکی - غذای لهستانی

بیگوس

بیگوس‌ (Bigos) که گاهی به آن «خورش شکارچی» می‌گویند، غذای گوشتی اشتهاآوری است و نمونه‌ی بارز یک غذای لهستانی محسوب می‌شود.

این غذا را از گوشت خردشده تهیه می‌کنند و قبل از افزودن ترشی کلم یا زاوِرکراوت (sauerkraut) و رشته‌های کلم تازه، آن را به‌آرامی با آب جوش می‌پزند.

بیگوس را معمولاً به‌عنوان پیش‌غذا و در یک ظرف بزرگ سرو می‌کنند اما می‌توان آن را به‌عنوان یک غذای جداگانه‌ و سیر‌کننده هم میل کرد.

بیگوس - غذای لهستانی

گریلووانی اوسیپک

پنیردوستان عاشق این غذای خوشمزه و ناب خواهند شد. اوسیپِک (Oscypek) پنیری است که از شیر گوسفند تهیه می‌شود و خوردن آن به‌صورت سرد یا پخته طعم دلنشینی دارد.

خاستگاه این فرآورده از کوهستان‌های لهستانی تاترا (Tatra) ریشه گرفته است. اگر اوسیپک را گریل کنند و به همراه زغال‌اخته در سس و کاهو یا گیاه شابانک سرو کنند، به آن گریلووانی اوسیپک (Grillowany oscypek) می‌گویند.

این غذا دارای نشان ثبت‌شده‌ی بازرگانی است. نام این پنیر از سال ۲۰۰۷ به‌عنوان یک برند حفاظت‌شده در  اروپا  شناخته می‌شود.

گریلووانی اوسیپک - غذای لهستانی

استیک تاتار

استیک تاتار یا بیفستک تاتارسکی (Befsztyk tatarski) یا تاتار وُوُوی (Tatar wołowy) نمونه‌ی لهستانی استیک به شمار می‌آید که به‌سختی می‌توان مانند آن را در خارج از این کشور پیدا کرد.

این غذا در حقیقت گوشت خالص گاو است که به همراه ترشی خیار سرو می‌شود. استیک تاتار را با نان لهستانی میل می‌کنند. برای بسیاری از لهستانی‌ها هیچ‌چیزی جای یک وعده استیک تاتار خوب در رستوران‌های محلی خیابان‌های  ورشو  را نمی‌گیرد.

استیک تاتار - غذای لهستانی

کتلت اسخابووی

کتلت اسخابووی (kotlet schabowy) یا کتلت لهستانی بهترین غذای اصلی این کشور است. این غذا اساساً از تکه‌ای گوشت خالص (بدون استخوان) درست می‌شود. برای تهیه‌ی این نوع کتلت، گوشت را در پودر سوخاری می‌غلتانند و سرخ می‌کنند.

درنهایت آن را با کلم، چغندر، سیب‌زمینی و سبزیجات دیگر سرو می‌کنند. این غذا به‌عنوان شام‌ عروسی یا در مهمانی‌های خانوادگی سرتاسر کشور طبخ می‌شود.

پیوند کتلت اسخابووی با این سرزمین، به‌رغم این‌که حتی ترکیبات لهستانی ندارد، به سال‌ها قبل باز می‌گردد. در رستوران‌های سنتی شهرهایی مثل بیدگوشچ (Bydgoszcz) و پوزنان (Poznań) می‌توانید در ازای مبلغی منصفانه، یک وعده کتلت اسخابووی خوشمزه نوش جان کنید.

کتلت اسخابووی - غذای لهستانی

گولونکا پیچونا

گولونکا (Golonka) یعنی گوشت و پیِچونا (pieczona) یعنی سرخ‌شده. این غذا را معمولاً برای مهمانی، گردهمایی‌های خانوادگی و ضیافت‌های بزرگ می‌پزند.

گولونکا پیچونا را با سیب‌زمینی، کلم، سبزیجات مختلف یا حتی به همراه بیگوس یا پنیر اُسیپِک سرو می‌کنند.

گولونکا پیچونا - غذای لهستانی

سوپ خودنیک

لهستان سوپ‌های فوق‌العاده خوشمزه‌ای دارد و خودنیک (Chłodnik) یکی از گوهرهای سلامتی در این سرزمین به شمار می‌رود. این غذا یک نوع سوپ سرد چغندر است که با اضافه کردن تخم‌مرغ و شوید تهیه می‌شود.

معمولاً یک تخم‌مرغ آب‌پز را نصف می‌کنند و بر روی سوپ قرار می‌دهند. سوپ خودنیک از روی رنگ صورتی تیره‌ی آن قابل‌تشخیص است. این غذا در سرتاسر کشور یک پیش‌غذای معمولی به‌حساب می‌آید و با نان سرو می‌شود.

سوپ خودنیک - غذای لهستانی

سوپ ژورک

سوپ ژورک (Żurek) یکی دیگر از سوپ‌های غلیظ این سرزمین است. ژورک در حقیقت یک سوپ اسلاوی است که در کشورهای اروپای شرقی تهیه می‌شود.

برای تهیه‌ نمونه‌ی لهستانی این غذا از گندم‌سیاه، سوسیس لهستانی کیوباسا (kiełbasa) و ژامبون استفاده می‌کنند. ژورک وقتی درون رولی از یک نان بزرگ برشته سرو شود، طعم خوبی خواهد داشت.

سوپ ژورک - غذای لهستانی

بارشچ چروونی

بارشچ چروونی (Barszcz czerwony) یا سوپ چغندر قرمز یکی دیگر از سوپ‌های بسیار خوش‌طعم لهستانی محسوب می‌شود. این غذا نمایانگر فرهنگ غذایی سالم این کشور است.

بسیاری از لهستانی‌ها عاشق خوردن یک‌کاسه سوپ غلیظ بارشچ چروونی در روزهای سرد زمستانی هستند. آن‌ها این غذا را باکمی خامه‌ی ترش که روی آن قرار می‌دهند و نان دلخواهشان میل می‌کنند.

بارشچ چروونی - غذای لهستانی


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار