gardeshban.ir

پارک ملی دونیانا یا همان دونانا در اسپانیا، جاذبه‌های دیدنی و زیست‌بوم‌های متنوعی را شامل می‌شود و پناهگاه مهمی برای گونه‌های مختلفی از حیوانات به حساب می‌آید.
کد خبر: ۴۷۲۴۸
تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰-1400 August 21
گردشبان (gardeshban.ir) :

«پارک ملی دونیانا» (Doñana National Park) در اسپانیا که «دونانا» نیز تلفظ می‌شود، مجموعه‌ای از اکوسیستم‌های گوناگون را در برمی‌گیرد که محل سکونت حیوانات و گیاهان بی‌شماری هستند. 

این پارک، یکی از مهم‌ترین مناطق محافظت‌شده‌ی طبیعی در  اروپا ، پناهگاهی برای حیوانات در حال انقراض و مسیر مناسبی برای پرندگان مهاجر بین  آفریقا  و اروپا به حساب می‌آید. پارک ملی دونیانا، در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و یکی از  مقصدهای اکوتوریسم اسپانیا  نیز به شمار می‌رود. این پارک، زیست‌بوم متنوعی از سواحل بی‌انتها، تپه‌های شنی و باتلاق گرفته تا جنگل و بوته‌زار را شامل می‌شود.

پارک ملی دونیانا در اسپانیا

تاریخچه و نام پارک

زمین‌های منطقه‌ی دونیانا از دوران باستان، به خاطر طبیعت بی‌نظیرش معروف بودند و خاندان سلطنتی و اشراف‌زادگان از آن برای شکار استفاده می‌کردند. بعد از چندین مطالعات علمی و اصرارهای دانشمند اسپانیایی یعنی «خوزه آنتونیو والوِرده»، در سال 1960 میلادی به این نتیجه رسیدند که حفاظت از این منطقه ضرورت دارد. پارک ملی در سال 1969 ایجاد شد و 10 سال بعد نیز آن را گسترش دادند و امروزه به دلیل پناهگاه بودن برای بسیاری از حیوانات، از اهمیت بالایی برخوردار است. پارک دونیانا، نام خود را از دختر پرنسس شهر «ابولی» یعنی «دونیا آنا مندوسا» (Doña Ana de Mendoza) می‌گیرد که در قرن 16 میلادی و پس از ازدواج با یکی از دوک‌های اسپانیایی در این زمین‌ها سکونت داشت.

پارک ملی دونیانا در اسپانیا

دیدنی ها و بخش های مختلف پارک

پارک دونانا، در منطقه‌ی خودمختار اندلس و بین 3 ایالت «کادیس» (Cádiz)،  سویل  و به خصوص «اوئلوا» (Huelva) واقع شده و از بیش از 100،000 هکتار زمین آن به عنوان پارک ملی و پارک طبیعی محافظت می‌شود. از جاذبه‌های پرطرفدار این منطقه می‌توان به روستای معروف «ال رُسیو» (El Rocío) اشاره کرد که درست در کنار پارک ملی قرار گرفته و به نوعی حکم دروازه‌ی آن را دارد. اولین چیزی که در این روستا نظرتان را جلب خواهد کرد، جاده‌های خاکی و ساختمان بزرگ «خانقاه ال روسیو» (Hermitage of El Rocío) است که می‌توانید از داخل آن نیز دیدن کنید.

خانقاه ال روسیو در اسپانیا

مسیرهای مختلفی برای رسیدن به پارک دونیانا وجود دارد که در این میان، عبور از جنگل‌های کاج «آلگایدا» (Algaida) می‌تواند انتخاب مناسبی برای دوستداران طبیعت باشد. برای اینکه هم از پارک ملی و هم پارک طبیعی دونانا بازدید کنید، می‌توانید سوار قایق‌های ناحیه‌ی «سنلوکار د برامدا» (Sanlúcar de Barrameda) شوید که گشت و گذارتان 3 ساعت طول خواهد کشید و 2 توقف نیز خواهید داشت و از داخل قایق می‌توانید فلامینگوها و مرغ‌های ماهی‌خوار را به راحتی تماشا کنید.

پارک ملی دونیانا در اسپانیا

محوطه‌ی اصلی پارک دونیانا، از 2 اکوسیستم اصلی یعنی جنگل‌های کاج و بوته‌زارهای مدیترانه‌ای تشکیل می‌شود و گیاهانی همچون گل‌آفتابیان، درخت مصطکی و رُزماری، پستاندارانی مانند سیاه‌گوش را پناه می‌دهند. درخت کاج چتری، از گیاهان اصلی این پارک محسوب می‌شود و به دلیل تولید دانه‌های درشت و خوردنی، از اهمیت بالایی برخوردار است. گونه‌های متفاوتی از خزندگان، پستانداران، بی‌مهرگان، ماهیان، دوزیستان و همچنین بیش از 300 گونه‌ی مختلف از پرندگان در پارک دونیانا زندگی می‌کنند که بیشترشان جزو پرندگان آبی هستند و در باتلاق‌ها سکونت دارند. بنابراین با توجه چرخه‌ی آب، باتلاق‌ها نیز می‌توانند در شمار اکوسیستم‌های اصلی این پارک قرار بگیرند.

پارک ملی دونیانا در اسپانیا

بیش از 500 سال است که مزرعه‌داران از شهر «المونت» (Almonte) اسپانیا به همراه اسب‌ها و کره‌هایشان به روستا می‌آیند تا رویداد حیوانات محلی را جشن بگیرند. این رویداد در زبان اسپانیایی با نام Saca de yeguas شناخته می‌شود و هر سال در تاریخ 26 ژوئن، اسب‌ها را کنار هم جمع و صاحبان هر کدام، آن‌ها را هدایت می‌کنند. با تماشای این جشن می‌توانید با روش زندگی مردم این منطقه بیشتر آشنا شوید. سیاه‌گوش ایبری، پادشاه حیوانات پارک ملی دونانا به شمار می‌رود که جزو گربه‌سانان در حال انقراض می‌باشد. شاه‌باز اسپانیایی نیز گونه‌ای از عقاب است که تقریباً به اندازه‌ی سیاه‌گوش‌ها در خطر انقراض قرار دارد و فقط 10 جفت از آن‌ها در این پارک زندگی می‌کنند.

پارک ملی دونیانا در اسپانیا

لاک‌پشت مهمیز دار، از دیگر حیوانات دوست‌داشتنی و در حال انقراض پارک دونیانا است که جزو جانوران گیاهخوار به شمار می‌رود و می‌تواند تا 100 سال عمر کند. پارک ملی دونیانا، بیش از 27 کیلومتر سواحل تمیز و دست‌نخورده را در برمی‌گیرد و می‌توانید غروب آفتاب را از کنار آن‌ها تماشا کنید. تلماسه‌های متحرک، یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این پارک هستند و زمانی شکل می‌گیرند که باد، شن‌ها را از سمت سواحل داخلی به سمت دیگری می‌برد و کوهی از شن را ایجاد می‌کند که این جریان به همین شکل ادامه دارد تا کوه شن‌ها به مرداب‌ها برسند.

پارک ملی دونیانا در اسپانیا

پارک ملی دونیانا تا لحظه‌ی آخر هم چیزی برای سورپرایز کردن بازدیدکنندگان در چنته دارد. «صخره‌ی آسپریو» (Acantilado del Asperillo)، یکی از همین موارد است که در مرز ساحلی این ناحیه قرار گرفته و ارتفاع آن به 30 متر می‌رسد. این صخره‌ی عریض علاوه بر چشم‌انداز جالب آن، از لحاظ زمین‌شناسی و اکولوژی نیز اهمیت بالایی دارد. اگر می‌خواهید شب را در این منطقه بمانید، «هتل فورته ال رومپیدو» (Hotel Fuerte El Rompido) یکی از زیباترین هتل‌های این ناحیه به حساب می‌آید که بر روی یک تپه واقع شده و  معماری  اندلسی آن با محیط اطرافش سازگاری دارد.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار