gardeshban.ir

این هفته گردشگران خارجی به ایران آمدند؛ مسئولان گردشگری معتقدند با واکسیناسیون سراسری در کشور، گردشگران خارجی زیادی به ایران می‌آیند. همچنین در این هفته اعلام شد بر اساس قراردادی بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای فعالان صنایع‌دستی در نظر گرفته شده است.
کد خبر: ۴۷۲۶۹
تاریخ انتشار : جمعه ۲۱ آبان ۱۴۰۰-1400 August 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
بالاخره پس از ۲۰ ماه با پیگیری‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از آبان ماه جاری گردشگران خارجی به ایران آمدند؛ نخستین گروه گردشگران روس بودند، این گروه، یک هفته در ایران اقامت داشتند. آنها به کرمان، ماهان و اکوکمپ لوت، شیراز و اصفهان سفر کردند. البته در هفته جاری گردشگران فرانسوی نیز به ایران آمدند همچنین قرار است ورود گردشگران خارجی به ایران همچنان ادامه داشته باشد.

نخستین گروه گردشگران خارجی در شرایط کرونا وارد کشور شد

علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از ورود نخستین گروه گردشگران خارجی از روسیه به کشور پس از لغو ممنوعیت صدور روادید و ابلاغ دستورالعمل نحوه حضور گردشگران در شرایط کرونا خبر داد.

شالبافیان در پی آغاز صدور ویزای گردشگری ایران در حساب کاربری خود در اینستاگرام نوشت: در پی ارائه رای مثبت ستاد ملی کرونا به منظور آغاز صدور ویزای گردشگری، نخستین گروه گردشگران خارجی از کشور روسیه وارد ایران شدند.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، ابلاغ دستورالعمل نحوه حضور گردشگران خارجی در شرایط کرونا به ۳۱ استان کشور را اقدامی در راستای میزبانی شایسته از گردشگران ورودی عنوان کرد و نوشت: منطبق با دستورالعمل مذکور تمامی نهادهای فرابخشی دولتی و فعالان بخش خصوصی با بسیج ظرفیت‌های موجود ضمن اعتمادسازی، ایمن‌سازی و فراهم آوردن زیرساخت‌های لازم برای پذیرایی شایسته از گردشگران ورودی آماده می‌شوند.

بیش از ۱۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به فعالان صنایع‌دستی اعطا می‌شود

بر اساس قراردادی بین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با صندوق کارآفرینی امید، بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای فعالان صنایع‌دستی در نظر گرفته شد.

قرارداد عاملیت تسهیلات اعطایی از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور میان وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به نمایندگی سعید اوحدی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اصغر نورالله‌زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در دفتر معاونت توسعه مدیریت و منابع امضا شد.  

اوحدی در مراسم امضای این قرارداد گفت: در گذشته کمتر شاهد چنین قراردادی بودیم که دارای پشتیبانی قوی در حوزه صنایع‌دستی باشد. دولت و نمایندگان مجلس برای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تسهیلات قابل توجه و موثری را در قالب بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی کرده اند که برای دستگاه‌های مختلف منابعی را با نرخ تسهیلات و کارمزد بسیار پایین با عنوان رونق تولید و جهش تولید در نظر گرفته است.

صادرات صنایع فرهنگی یکی از راه‌های جلوگیری از ایران‌هراسی است

محمد حسین ایمانی‌خوشخو سرپرست پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی، از تاسیس خانه صادرات فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی خبر داد و گفت: صادرات صنایع فرهنگی یکی از راه‌های معرفی ایران و جلوگیری از ایران‌هراسی است.

ایمانی‌خوشخو افزود: اما مزیت‌های نسبی زیادی داریم و صنایع فرهنگی، دنیای مزیت هاست که به آن توجه نکرده ایم و به آسانی می توانند برای ما اعتبار و ثروت آفرینی کنند. اگر توجه کرده بودیم تحریم ها ما را این قدر اذیت نمی کرد،  امروز فناوری در فرهنگ در دنیا قابل عرضه است و دنیا به صنایع فرهنگی توجه می کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به فناوری های نرم در جهاد دانشگاهی، اظهار داشت: در پارک های علوم، فناوری های نرم، دانش را به فرهنگ نزدیک کردند. در کشور ما به فرهنگ می گویند حوزه کمک بگیر اما در کشورهای دیگر این گونه نیست در کشورهای پیشرفته از شرق دور تا غرب، فرهنگ تولید درآمد می کند و صنعت مولد است.  بخش عمده ای از صادرات کشور چین صنایع دستی است.

ایمانی خوشخو با بیان این که ما ابتدای راه در صنعتی شدن صنایع دستی هستیم، اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی رسیدگی به موضوع صنایع خلاق فرهنگی را پیش گرفته است و در وزارتخانه های گوناگون نیز این موضوع پیگیری می شود. کشور ما در فقدان مدیریت واحد مشکل دارد، در فرهنگ و سیاست تفاوتی ندارد، دستگاه های ما هیچ هماهنگی ندارند. در این باره وزیر فرهنگ و ارشاد در یک سخنرانی گفتند رئیس جمهوری، مدیریت فرهنگی کشور را به وزارت ارشاد می سپارد و من فکر می کنم صنایع فرهنگی هم از آن سود خواهد برد.

کرمانشاه به عنوان شهر خلاق خوراک در جهان معرفی شد

 دفتر یونسکو، ۴۹ شهر جهان را به عنوان شهر خلاق خوراک انتخاب کرد که کرمانشاه هم به عنوان تنها شهر ایران در این لیست قرار داشت.

 سازمان فرهنگی، آموزشی و اجتماعی یونسکو که در ۱۹۸ کشور دبیرخانه دارد، از سال ۲۰۰۳ شهرهایی که در هفت حوزه صنایع دستی، موسیقی، خوراک و غیره مستعد باشد را به عنوان شهر خلاق معرفی می‌کند.

پیش از این هم ۳۶ شهر خلاق خوراک از ۲۸ کشور جهان انتخاب شده‌اند و در ایران هم شهرهای اصفهان و بندرعباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی، شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک و شهر سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی انتخاب شده‌اند.

استان کرمانشاه با حدود ۸۰ نوع غذا و خوراک، ۱۱ نوع نان، ۲۰ نوع شیرینی و میان ‌وعده‌های مختص خود ظرفیت بسیار بالایی در حوزه خوراک دارد.  خوراکی هایی مانند «روغن کرماشانی»، «نان برنجی»، «کاک»، «خورشت خلال» و «دنده کباب» از جمله خوراکی های کرمانشاه است.

تورگردانان روس با ظرفیت‌های گردشگری استان فارس آشنا شدند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، گفت: گروه تورگردانان روسیه به استان فارس وارد شد و اعضای این گروه یکشنبه شانزدهم آبان از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و مذهبی شیراز دیدن کردند.

هادی شه‌دوست شیرازی بدون اعلام شمار این تورگردانان افزود: حامی این تور، شرکت هواپیمایی ماهان است و این گروه گردشگری روس یک هفته در ایران اقامت دارند و قرار است از مکان های دیگر ایران دیدن کنند.  

وی ادامه داد: این گروه از تورگردانان روس از خردادماه در پی تفاهم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با آژانس فدرال گردشگری روسیه آماده سفر به کشورمان بودند که با لغو ممنوعیت صدور روادید شب پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) وارد تهران شدند.  

۲ شمایل از ایرانیان باستان بر ورودی مهمترین کلیسای ارامنه جهان

مرتضی رضوانفر عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، گفت: شمایل نقش‌بسته در ورودی «اچمیادزین»، مهم‌ترین کلیسای ارامنه جهان، متعلق به دو ایرانی باستانی است.

رضوانفردر این‌باره، گفت: ارمنستان در کتیبه سه‌زبانه داریوش هخامنشی در بیستون با نام ارمینه (به زبان پارسی و عیلامی) و اورارتو (به زبان اکدی) بعنوان یک ساتراپی یا استان ایران معرفی شده است.

این زبان‌شناس، ارمنستان را نخستین کشور جهان دانست که مسیحیت را به عنوان دین رسمی و توسط تیرداد سوم اشکانی در سال ۳۰۱میلادی پذیرفته و ۱۳سال بعد روم باستان مسیحیت را به رسمیت شناخت.

وی افزود: بر اساس اسناد ارمنی، پذیرفتن مسیحیت، مربوط به بیماری سخت تیرداد و شفا یافتن وی توسط گریگور روشنگر (اولین رهبر دینی ارامنه و از نسل سورنا سردار ایرانی) است لذا شمایل این دو ایرانی بر ورودی کلیسای اچمیادزین که مهمترین کلیسای ارامنهٔ جهان است نقش بسته است.

مرمت ضلع جنوب غربی گنبد سلطانیه زنجان آغاز شد

حسین عیدانی مدیر پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه گفت: در زمان حاضر مرمت بخش‌های پایینی و آجری ضلع جنوب غربی در گنبد سلطانیه آغاز شده و درحال انجام است.

حسین عیدانی افزود: بخش‌های پایینی و آجری ضلع جنوب غربی در گنبد سلطانیه مانند بندکشی بین آجرها، مرمت آجرهای فرسوده، استحکام‌بخشی و غیره در حال انجام است.

وی اضافه کرد: ساماندهی و مرمت بزرگ‌ترین گنبد آجری جهان از مهم‌ترین اهداف و اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان است.

عیدانی افزود: وفاداری به اصل و گذشته این بنای تاریخی از اهداف عملیات مربوط به تزئینات است که سامان‌دهی فضای آرامگاه اولجایتو و سایر فضاها از برنامه‌های دیگر این پایگاه جهانی است.

این مسئول، با بیان اینکه اهداف حفاظتی و صیانتی از مواریث فرهنگی استان هستند، گفت: طی سال جاری، نظارت مستمر بر پروژه‌های مرمتی گنبد سلطانیه توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان انجام می‌شود.

خطری سقف‌های سی وسه پل اصفهان را تهدید نمی‌کند

شهرام امیری  مدیر امور فرهنگی و ارتباطات اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: پایش انجام شده بر روی سی‌وسه پل پس از بارش‌های پاییزی اخیر نشان می‌دهد که خطر خاصی سقف‌ها و رواق‌های این پل تاریخی را تهدید نمی‌کند.

امیری افزود: پایش طبقه‌های فوقانی پل تاریخی سی و سه پل پس از بارش های پاییزی ۲ روز اخیر توسط مرمتگران اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان انجام و مشخص شد که مقداری آثار نم از قدیم بر روی سقف ها باقی مانده (داغ آب) که بدلیل بارندگی اخیر، مرطوب شده و نِمود بیشتری پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در این پایش، سقف ها و رواق های سی و سه پل بطور دقیق و متر به متر بررسی شد، اظهار داشت: پایش اخیر نشان داد که بارندگی مشکلی برای سقف ها و رواق های این پل تاریخی ایجاد نکرده است اما در مجموع، بخش هایی از این پل نیاز به مرمت، استحکام‌بخشی و بَندکِشی دارد.

مرمت خانه نیما یوشیج در تهران به پایان رسید

رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی تهران اعلام کرد: این سازمان در تلاش برای مساعدت و مشارکت در زیباسازی و ارتقای ایمنی فضاهای فرهنگی، بافت‌ها و آثار تاریخی پایتخت است و بر همین اساس ‌مرمت خانه نیما یوشیج، پایه گذار شعر نو ایرانی را پس از تحویل در دستور کار قرار داد و به پایان رساند.

صیادی با اشاره به اینکه خانه نیما خانه موزه ای است که کاربریِ «موزه شعر نوین ایران» برای آن تعریف شده است، گفت: این خانه هم اکنون آماده بهره برداری است.

وی با اعلام اینکه با توجه به شرایط بنا، مرمت استحفاظی خانه اولین اقدام ضروری برای حفظ آن بود که صورت گرفت، افزود: مرمت استحفاظی و اضطراری خانه که شامل استحکام بخشی سقف شیروانی و ستون ها بوده، به پایان رسیده و مرمت و بازسازی دیوارها، کف سازی محوطه و بازسازی در و پنجره ها نیز انجام شده است.

استقبال وزارت میراث از مشارکت بخش خصوصی

 علی دارابی قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برای سرمایه‌گذاری، حمایت و صیانت از حوزه‌های میراث، گردشگری و صنایع دستی نیازمند حضور و مشارکت جدی بخش خصوصی هستیم. همچنین از سال ۱۴۰۱ چهره‌های ماندگار در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی می‌شوند.

دارابی در تشریح برنامه‌ها و اولویت‌های این وزارتخانه در دوره جدید فعالیت در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نیاز این وزارتخانه به مشارکت جدی بخش خصوصی، عزم جزم این وزارتخانه در حفظ و صیانت از اماکن تاریخی، افزایش عرضه محصولات صنایع دستی، برنامه‌ریزی برای افزیش سفر در پساکرونا و نیز انتخاب چهره‌های شاخص و ماندگار در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از سال آینده (۱۴۰۱) اشاره کرد.

 قائم مقام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برنامه وزارتخانه مبتنی بر توسعه، تحول و نو آوری است که این امر نیازمند توجه به حضور و مشارکت گسترده بخش خصوصی است؛ برای سرمایه گذاری، حمایت و صیانت از حوزه های میراث، گردشگری و صنایع دستی نیازمند حضور جدی این بخش هستیم.

خراسان جنوبی آماده میزبانی از گردشگران خارجی است

مرتضی عربی معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: بعد از لغو محدودیت‌های سفر در دوران کرونا، تمامی تاسیسات گردشگری استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده میزبانی از گردشگران خارجی هستند.

مرتضی عربی افزود: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچنان مورد تاکید است و سفرها در مبادی ورودی با اخذ کارت واکسیناسیون انجام می‌شود.

وی حضور گردشگران در این استان را مستلزم رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی دانست و گفت: ظرفیت پروازها اکنون کامل است و به لحاظ تعداد گردشگر نیز برگزاری تورها در استان از سوی دفاتر خدمات گردشگری محدودیت ندارد.

معاون گردشگری، سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در ۱۹ ماه اخیر تعداد محدود گردشگر خارجی وارد این استان شده است افزود: در یک هفته اخیر پس از اجرایی شدن شیوه‌نامه حضور گردشگر خارجی هنوز ورودی به استان نداشتیم و همه تلاش بر این است که با استفاده از ظرفیت‌های موجود به معرفی بیشتر توانمندی‌های استان در حوزه گردشگری پرداخته شود.

معاون وزیر گردشگری: نگاه به ساری ۲۰۲۲ پایدار و بلندمدت باشد

 علی‌اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: برنامه‌ریزی برای نگاه به رویداد ساری ۲۰۲۲ باید به گونه‌ای باشد که نگاهی بلندمدت و پایدار در گردشگری بین‌المللی برای مازندران را دنبال کند.

شالبافیان در نشست هم‌اندیشی رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ که با حضور تعدادی از نمایندگان مازندران و مدیران این استان در سالن اجتماعات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران برگزار شد در ارتباطی تلفنی با حاضران جلسه افزود : برای میزبانی درست از رویداد بین‌المللی ساری۲۰۲۲ به هماهنگی بین دستگاه‌ها و مسئولان نیاز داریم.

وی ادامه داد: نیازمند این هستیم که دست به دست هم دهیم و بتوانیم رویدادی باشکوه و در شأن جمهوری اسلامی برگزار کنیم.

معاون وزیر میراث فرهنگی گفت : باید با دقت ببینیم ساری میزبان چه رویدادی است و چه ظرفیتی در کشورهای اکو نهفته است. اکو از جهات مختلف برای ما مهم است. بخش مهمی از متقاضیان گردشگری سلامت و تفریحی از کشورهای اکو هستند. ضمن این که در این رویداد برای حوزه همکاری‌های اقتصادی هم می‌تواند فرصت‌های خوبی شکل بگیرد.

قطار گردشگری شیرگاه دوباره راه‌اندازی شد

قطار گردشگری شیرگاه با حضور معاون گردشگری کشور در ایستگاه راه‌آهن تهران دوباره راه‌اندازی شد. در این مراسم که مدیرعامل و جمعی از مدیران رجا و راه‌آهن حضور داشتند، معاون گردشگری کشور بر استمرار و تقویت اینگونه فعالیت‌ها از سوی راه‌آهن و شرکت‌های ریلی کشور تاکید کرد.

شالبافیان گفت: ثبت‌ جهانی جاذبه‌های گردشگری راه‌آهن مورد اقبال گردشگران داخلی و بین‌المللی است و این امر پیوند حوزه گردشگری‌ و ریلی را مستحکم‌تر خواهد کرد. هرچه حمل و نقل ریلی کشور بیشتر تقویت شود، حوزه گردشگری داخلی و بین‌المللی موفق‌تر خواهد بود.

وی اضافه کرد: توجه به زیرساخت‌ها و تقویت حمل و نقل ریلی یکی از مواردی است که در برنامه هفتم توسعه به آن تاکید شده است. این موضوع زمینه‌ساز جذب گردشگر داخلی و خارجی و موجب رونق اقتصادی و نشاط اجتماعی است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار