gardeshban.ir

وبینار «نسخه‌شناسی دیجیتال» به همت پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۷۳۱۳
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰-1400 August 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری اعلام کرد این وبینار که به بررسی تحول دانش نسخه‌شناسی دیجیتال در دنیا و اهمیت آن در پژوهش‌های امروز نسخه‌شناسی می‌پردازد، از سوی سالومه غلامی ـ‌ استاد زبان‌شناسی تطبیقی و سرپرست گروه زبان‌شناسی تجربی دانشگاه گوته فرانکفورت ـ ارائه می‌شود.

در کنار بررسی تاریخی این شاخه علمی، شیوه‌ها و نرم‌افزارهای جدیدی که امروزه برای نسخه‌شناسی به کار برده می‌شود، معرفی خواهد شد.

وبینار نسخه‌شناسی دیجیتال یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در فضای اسکای‌روم به نشانی http://www.skyroom.online/ch/richt.dtp/rclit قابل دسترس است.

نسخه‌شناسی دیجیتال (eCodicology) به مجموعه فعالیت‌های دانشگاهی و پژوهشی گفته می‌شود که بر کاربرد پردازش رایانه‌ای داده‌ها یا فناوری‌های دیجیتال در دانش نسخه‌شناسی دلالت دارند.

نسخه‌شناسی دیجیتال مانند نسخه‌شناسی سنّتی به بررسی متن اصلی، پیرامتن (Paratext) شامل حاشیه نوشته‌ها، انجامه‌ها و متون موازی، صفحه‌بندی و صفحه‌آرایی، آنالیز تصویر، رابطه متن با متن، متن با تصویر و رابطه تصویر با تصویر می‌پردازد و در کنار علومی مانند تاریخ هنر، پژوهش هنر، تاریخ و سنت کتابت، علم لغت و زبان‌شناسی، به درک عمیق و صحیح‌تری از میراث مکتوب که در نسخه‌های خطی تجلی پیدا کرده است، منجر می‌شود.


نشستی برای «نسخه‌شناسی دیجیتال»
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار