gardeshban.ir

در برخی کشورهای دنیا هر فرد سالانه ده ها کیلوگرم نان مصرف می کند. دلیل آن هم بسیار ساده است؛ چون نان خوشمزه و در دسترس است.
کد خبر: ۴۷۳۳۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰-1400 August 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
در برخی کشورهای دنیا هر فرد سالانه ده ها کیلوگرم نان مصرف می کند. دلیل آن هم بسیار ساده است؛ چون نان خوشمزه و در دسترس است و به راحتی به هر جایی قابل حمل است. با این حال، مانند هر چیز خوشمزه ی دیگری، نان هم آثاری منفی بر بدن انسان دارد. و وقتی هم که بدن دچار مشکلی شود، نشانه هایی از خود بروز می دهد تا حواسمان به مشکل پیش آمده باشد.

در ادامه از نشانه هایی خواهیم گفت که می گویند در خوردن نان زیاده روی می کنید.

۱- یبوست دارید

کسانی که بدن آن ها تحمل گلوتن را ندارد یا به بیماری سلیاک دچارند اما خود از آن بی خبرند ممکن است دائماً دچار نفخ شوند. علاوه بر آن، دستشویی رفتن هم برای آن ها دشوار است چون احساس می کنند راه روده هایشان بسته شده. ممکن است مشکل تان نه عدم تحمل گلوتن، بلکه حساسیت شدید به این ماده باشد. در این حالت، بهترین کار این است که چند آزمایش دهید تا معلوم شود گلوتن برایتان مضر است یا خیر.

به خاطر داشته باشید که در اغلب کشورها، نزدیک به نیم تا یک درصد از جمعیت به بیماری سلیاک دچار هستند. این بدان معنی است که حتی اگر به این بیماری دچار باشید هم جایگزین های غذایی زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

۲- گرسنه تر می شوید

درست است که غلات فوق تصفیه شده مانند نان سفید، برنج سفید و بیسکوییت های شور، کالری زیادی دارند. به علاوه، به خاطر قندی که در خود دارند باعث می شوند دلتان بخواهد بیشتر بخورید. به همین دلیل است که وقتی خیلی ناراحت یا تحت فشار روانی هستید، به سراغ آن دسته از غلات تصفیه شده می روید که در لحظه حال تان را بهتر می کنند.

به همین دلیل ممکن است متوجه بالا رفتن وزن تان هم شده باشید، امری که با مصرف غلات کامل به راحتی قابل جلوگیری است. تحقیقات ثابت کرده چربی شکمی با مصرف غلات کامل سریع تر آب می شود تا مصرف غلات تصفیه شده. علتش آن است که غلات کامل حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری هستند. اما این بدان معنی نیست که می توانید در مصرف آن ها زیاده روی کنید.

۳- کلسترول خون تان بالا رفته

نان خانگی ای که خود در فر پخته اید، شاید مسئول بالا رفتن کلسترول خون تان نباشد اما نان های صنعتی ای که در فروشگاه ها فروخته می شوند چرا. همه ی انواع نان بسته ای، چربی ترانس بالایی دارند. این محصولات کره و تخم مرغ زیادی در خود دارند که مصرف منظم آن ها می تواند باعث بالا رفتن کلسترول خون شود.

علاوه بر این اغلب محصولاتی که حاوی گلوتن هستند در همان دسته بندی مضر قرار می گیرند. این محصولات متنوع هستند و کیک ها و شیرینی های صنعتی و اغلب غذاهای سرخ شده ی صنعتی از جمله ی آن ها هستند. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که همیشه بسته ی محصول را بررسی کنید تا ببینید آیا در بین مواد تشکیل دهنده ی آن روغن قنادی یا شورتنینگ هم وجود دارد یا خیر.

۴- زیاد جوش می زنید

این بار هم غلات تصفیه شده باعث و بانی مشکل دیگری هستند که ممکن است با آن مواجه شده باشید. مواد غذایی همچون پاستا، برنج سفید، نودل، غلات صبحانه و تمامی مواد غذایی ای که از آرد سفید تهیه می شوند، می توانند باعث جوش زدن شوند. تحقیقات نشان داده کسانی که کربوهیدرات تصفیه شده زیاد مصرف می کنند، ریسک جوش زدن در آن ها ۳۰ درصد بیشتر است. عمده علت این مسأله آن است که این محصولات قند زیادی در خود دارند، امری که باعث بالا رفتن سطح انسولین در بدن می شود.

هورمون های آندروژن در پاسخ به این افزایش، فعالیت خود را بیشتر می کنند و درنتیجه، شما جوش می زنید. از سویی دیگر، از قرار معلوم، کسانی که زیاد قند مصرف نمی کنند، کمتر با مشکل جوش مواجه هستند.

۵- بعد از غذا به شدت خواب تان می گیرد

وقتی نان زیادی در رژیم غذایی روزانه ی خود مصرف می کنید، انسولین زیادی در خون تان آزاد می شود. این انسولین کمک می کند تریپتوفان مدتی بیشتر از آنکه خودتان مایل باشید در خون تان بماند. تریپتوفان نوعی اسید آمینه است که در تولید سروتونین و ملاتونین نقش دارد، دو انتقال دهنده ی عصبی که به تثبیت خلق و خو کمک می کنند. آن ها خواب آور هم هستند و به تنظیم چرخه ی خواب – بیداری کمک می کنند.

به همین دلیل است که ممکن است بعد از خوردن یک وعده غذای سنگین و مملوء از غلات تصفیه شده، احساس خواب آلودگی و آرامش بیش از اندازه کنید. بنابراین اگر می خواهید بعد از غذا به سر کارتان برگردید، بهتر است در انتخاب های غذایی خود تجدید نظر کنید.

۶- فشار خون تان بالا رفته

اغلب ما بیشتر از میزان توصیه شده نمک مصرف می کنیم که یکی از دلایل آن، نان، در تمامی اشکال آن است. یک تکه نان ساده می تواند تا ۲۳۰ میلی گرم نمک داشته باشد، که این میزان ۱۵ درصد بیشتر از مقدار نمکی است که روزانه باید مصرف کنیم. یک ساندویچ ساده ۲ برابر این مقدار نمک دارد. مصرف مواد غذایی بسیار فرآوری شده مانند پیتزا، محصولات نان و ساندویچ ها، باعث افزایش هر چه بیشتر مقدار سدیم دریافتی بدن می شود.

نتیجه ی مصرف زیاد سدیم هم افزایش فشار خون است که علت بیماری قلبی و سکته مغزی در بسیاری از افراد است.

۷- نوسانات خلقی دارید

نان به خاطر قند زیادی که در خود دارد می تواند انرژی زیادی به شما ببخشد اما این وضعیت دوامی ندارد. تحقیقات نشان داده درصورتی که غلات تصفیه نشده به درستی هضم نشوند، ترکیبات آن ها می تواند به مغز برسد و باعث برخی مشکلات ذهنی شود. ثابت شده کسانی که به گندم حساسیت دارند بیشتر مستعد ابتلا به شیزوفرنی، اختلال دوقطبی، افسردگی و اضطراب هستند. بسیاری از کسانی که یک رژیم غذایی فاقد گندم و لبنیات را در پیش گرفتند شاهد بهبود قابل توجهی در سلامت ذهنی خود بودند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار