gardeshban.ir

اگر از آن دسته از گردشگرانی هستید که هم به اکوتوریسم علاقه دارید و هم به ورزش و هیجان، در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با رودخانه ارمند لردگان و رفتینگ در این رودخانه آشنا کنیم.
کد خبر: ۴۷۳۴۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰-1400 August 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشور زیبای ما ایران پر است از جاذبه‌های گوناگون گردشگری اما عدم شناخت جاذبه‌های گردشگری کشورمان باعث شده که گردشگران زیادی برای کسب تجربه‌های متفاوت به کشورهای همسایه رو ‌آورند. 

در حالی که شما تنها با کمی جستجو و شناخت می‌توانید تفریحات متنوع و مهیجی را در طبیعت‌های مختلف ایران پیدا کنید. اگر از آن دسته از گردشگرانی هستید که هم به اکوتوریسم علاقه دارید و هم به ورزش و هیجان، در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با رودخانه ارمند لردگان و رفتینگ در این رودخانه آشنا کنیم.

رودخانه ارمند لردگان؛ جاذبه هیجان انگیز چهارمحال و بختیاری برای طبیعت دوستان+عکس

چرا بازدید از رودخانه ارمند لردگان را پیشنهاد می‌کنیم؟

رودخانه ارمند علاوه بر طبیعت زیبایی‌ای که دارد برای یک تفریح مهیج مکانی بسیار مناسب است. این رودخانه دارای یکی از بهترین مسیرها برای رفتینگ است و اگر تا کنون این تفریح لذت‌بخش و هیجان‌انگیز را انجام نداده‌اید به شما پیشنهاد می‌کنیم با سفر به منطقه لردگان علاوه بر بازدید از جنگل‌ها و آبشارهای زیبا و هم‌زیستی با مردم خونگرم آن، از قایق‌سواری در آب‌های خروشان این رودخانه نیز لذت ببرید. قایق‌سواری در آب‌های خروشان ارمند نیاز به تخصص خاصی ندارد و برای انجام آن تنها لازم است اهل هیجان باشید و از آب نترسید.


ویژگی‌های طبیعی و گردشگری رودخانه ارمند لردگان

رودخانه ارمند به دلیل حوضچه آبریز وسیع آن یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های استان چهارمحال و بختیاری به حساب می‌آید که آب آن از اتفاعات شرقی چهارمحال و بختیاری و چشمه‌های دشت مرکزی تأمین می‌شود. این رودخانه بعد از عبور از منطقه ارمند به رودخانه سرخون می‌پیوندد و بعد از پیوستن به رودخانه بازفت، به سد کارون ۴ می‌ریزد. رودخانه ارمند سالانه حدود ۱۰۰ مترمکعب آبدهی دارد و در واقع، بخشی از رودخانه‌ی بزرگ کارون است که در قسمت روستای ارمند به این نام معروف شده. قایق‌سواری در این رودخانه از سال ۱۳۸۵ برای استفاده‌ی گردشگران راه‌اندازی شده است.

رفتینگ در رودخانه

قایق‌سواری در آب‌های خروشان یا white water rafting یکی از تفریحات ورزشی مورد علاقه عموم مردم است. رودخانه‌‌های خروشان «آب سفید» خوانده می‌شوند، چرا که خروشان بودن آب آن‌ها باعث می‌شود که آب همواره دارای کفی سفید رنگ باشد. کلمه rafting هم به معنای کلک‌سواری ست. کلک‌سواری در آب‌های خروشان امروزه تفریح و ورزش به حساب می‌آید اما سال‌ها پیش، یکی از تنها راه‌های حمل و نقل مردم بومی بوده است. تنها تفاوتی که طی این سال‌ها در کلک‌سواری روی آب اتفاق افتاده پیشرفته شدن کلک است.

آیا رفتینگ خطرناک است؟

اگر قدیمی‌ها از چوب و برزنت و تیوپ و غیره برای سواری بر روی آب استفاده می‌کردند، امروزه ما از مجهزترین قایق‌های پلاستیکی با طراحی خاص‌ استفاده می‌کنیم. این قایق‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که میزان شناوری قایق در آب بالا رفته و امکان واژگون شدن آن کمتر می‌شود. اما با این وجود ورزش رفتینگ ورزشی مهیج و گاهی خطرناک است. 

میزان هیجان این ورزش به خروشان بودن و مسیر رودخانه بستگی دارد. به همین دلیل رودخانه‌هایی که برای رفتینگ انتخاب می‌شوند، بین ۱ تا ۶ درجه‌بندی می‌شوند. قایق‌سواری در رودخانه‌ای با درجه ۶ نیاز به حرفه‌ای بودن شما دارد، اما در رودخانه‌ای با درجه ۱ شما می‌توانید با خیال راحت همراه با کودکانتان قایق‌سواری کنید. 

درجه سختی رودخانه ارمند بین ۲.۵ تا ۴ است و برای قایق‌سواری در آن نیاز نیست حرفه‌ای باشید. لیدرهای حرفه‌ای که با شما سوار قایق می‌شوند، در طول مسیر هر کاری را که برای انجام یک قایق‌سواری لذت‌بخش باید بدانید به شما یاد می‌دهند.

رودخانه ارمند لردگان؛ جاذبه هیجان انگیز چهارمحال و بختیاری برای طبیعت دوستان+عکس

سفری مسئولانه به طبیعت داشته باشید

اگر قصد سفر به رودخانه ارمند لردگان را دارید باید بدانید که هر سفری به دل طبیعت یک اکوتوریسم به حساب می‌آید. شما به دل طبیعت سفر می‌کنید و بعد از چند ساعت یا چند روز آن‌جا را ترک می‌کنید، اما اگر در هنگام حضور خود در طبیعت نسبت به آن مسئول نباشید، حضور شما و انبوه گردشگرانی که در طول سال به آن منطقه سفر می‌کنند می‌تواند به طبیعت و بومیان منطقه آسیب وارد کند. 

پس نسبت به حضور خود در طبیعت مسئول باشید و تا آنجا که می‌توانید سعی کنید چیزی را در طبیعت تغییر ندهید. بریدن و آتش‌زدن چوب درختان، آسیب زدن به گیاهی بومی منطقه، آلوده کردن طبیعت، شکار حیوانات، ایجاد مزاحمت برای بومیان و روستائیان منطقه و .... از جمله آسیب‌هایی هستند که می‌توانند توسط گردشگران به طبیعت وارد شوند.

بهترین فصل سفر به رودخانه ارمند لردگان

اگر با ورزش رفتینگ آشنایی دارید و می‌خواهید هیجان زیادی را تجربه کنید، فصل بهار که رودخانه پرآب و خروشان است بهترین فصل برای سفر شماست. اما اگر برای اولین‌بار می‌خواهید بر روی آب‌های خروشان ارمند قایق‌سواری کنید بهتر است تابستان را انتخاب کنید که سطح آب کمی پائین‌تر آمده و از سرعت جریان آب نیز کاسته شده است. علاوه بر این دو فصل، در پائیز و زمستان نیز تورهای زیادی به سمت این رودخانه حرکت می‌کنند. این تورها زمان سفر خود به رودخانه ارمند را با توجه اطلاعات آب و هوایی تعیین می‌کنند.

چگونه به رودخانه ارمند لردگان برویم؟

رودخانه ارمند در شهرستان لردگان در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. لردگان در فاصله ۱۶۰ کیلومتری جنوب شهرکرد است. برای رسیدن به منطقه ارمند از شهر اصفهان حرکت کرده و در جاده‌ اصفهان به سمت مبارکه بعد از عبور از شهرهای بروجن، بلداجی، چغاخور، ناغان، دورک به روستای دره یاس و منطقه ارمند برسید.

جاهای دیدنی نزدیک به رودخانه ارمند لردگان

اگر قصد سفر به رودخانه‌ی ارمند و استان چهارمحال و بختیاری را دارید، می‌توانید بازدید از این مناطق گردشگری را نیز در برنامه خود قرار دهید.

• تالاب‌های لردگان: بر روی این تالاب‌ها می‌توانید پرواز زیبای انبوه مرغابی‌ها و پرندگان مهاجر را مشاهده کنید.

• چشمه برم (لردگان)
• شالیزارهای برنج
• جنگل‌های بلوط
• آبشار آتشگاه (۲۰۰ کیلومتری شهرکرد)
• بوستان جنگلی پروز (۲۰۰ کیلومتری شهرکرد)
• دشت زیبای ارمند
• دشت لاله های زیبای واژگون
• تنگ وستگان

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به رودخانه ارمند لردگان

اگر اهل کمپ زدن و شب‌مانی در طبعیت هستید، برای اقامت در نزدیکی رودخانه ارمند می‌توانید در حوالی رودخانه مکان مناسبی برای چادر زدن و ماندن پیدا کنید. علاوه بر آن، می‌توانید از اقامتگاه موجود در روستای دره‌ یاس استفاده کنید. روستای دره یاس در فاصله کمی از رودخانه ارمند قرار گرفته و دارای محوطه کمپ اقامتی و دو خوابگاه بانوان و آقایان است. اگر به دنبال اقامتگاه راحت‌تر با امکانات بیشتری هستید باید به سراغ شهرکرد یا بروجن بروید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار