gardeshban.ir

معاون میراث‌فرهنگی گیلان از یافته‌های آخرین فصل کاوش در محوطه لیارسنگ بن املش خبر داد و گفت: گورستان دوره اشکانی با تدفین‌های خمره‌ای و صخره‌ای و کشف شواهدی از اینکه مردم منطقه جنگجو بودند و اقتصاد آنها مبنتی بر دامداری بود، ‌بدست آمد.
کد خبر: ۴۷۳۵۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰-1400 August 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
ولی جهانی (معاون میراث‌فرهنگی گیلان) با اشاره به اتمام ششمین فصل کاوش در محوطه لیارسنگ بن املش درخصوص یافته‌های این فصل از کاوش گفت: باتوجه به برنامه 5 ساله‌ای که برای این منطقه درنظر داریم، در این فصل از کاوش موفق به کشف و شناسایی گورستان دوره اشکانی شدیم. همچنین نمونه‌هایی از سفال و فلز در منطقه بدست آمد.

کشف گورستان دوره اشکانی در لیارسنگ بن/ گیلانی‌ها دامدارانی جنگجو بوده‌اند+عکس

او ادامه داد: نمونه تدفین‌های قبور دوره اشکانی از گور خمره گرفته تا تدفین‌های دخمه‌ای در منطقه لیارسنگ بن بدست آمد. یافته‌های این فصل از کاوش وجود روابط فرهنگی بین محوطه لیارسنگ بن املش که یک منطقه کوهستانی است، با جنوب روسیه، ارمنستان و منطقه قفقاز را نشان می‌دهد. آثار بدست آمده، کاملا بومی و محلی است نشان می‌دهد که بیشتر مردمانی که در منطقه زندگی می‌کردند، جنگجو و دامدار بودند.

کشف گورستان دوره اشکانی در لیارسنگ بن/ گیلانی‌ها دامدارانی جنگجو بوده‌اند+عکس

جهانی ادامه داد: در بیشتر قبور لیارسنگ بن، شمشیر، نیام و مفرغ بدست آمده که نشان از جنگجو بودن مردم منطقه دارد. ضمن آنکه اقتصاد آنها مبتنی بر دامداری بود.

کشف گورستان دوره اشکانی در لیارسنگ بن/ گیلانی‌ها دامدارانی جنگجو بوده‌اند+عکس

معاون میراث‌فرهنگی گیلان درخصوص تعرضاتی که در گذشته توسط حفاران غیرمجاز به منطقه شده بود، گفت: این منطقه در گذشته حدود ۷ سال پیش مورد تعرض حفاران غیر مجاز قرار گرفته بود اما بعد از آغاز کاوش‌های باستان‌شناسی اطلاع رسانی در خصوص صیانت از مواریث فرهنگی در بین روستاهای منطقه دیگر شاهد حفاری‌های غیرمجاز در منطقه نبودیم.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار