gardeshban.ir

امروزه و با توسعه فناوری‌های نوین در تمامی صنایع و گسترش مقوله رقابت در میان صاحبان حرف و صنایع مختلف، نقش بازاریابی و تبلیغات بیش از هر زمان دیگر هویدا می‌شود، امروزه در میان فعالان صنعت گردشگری در سراسر جهان، که خود از دل عصر فناوری ارتباطات برخاسته، رقابتی تنگاتنگ در راستای جذب گردشگری وجود دارد، لذا نقش علم تبلیغات و بازاریابی بیش از هر زمان دیگر در این صنعت برجسته شده است.
کد خبر: ۴۷۳۵۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰-1400 August 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
امروزه گردشگری در ایران به‌عنوان یکی از زیباترین، هیجان‌انگیزترین و درعین‌حال دردسترس‌ترین صنعتی است که می‌توان آن را با کمترین هزینه ایجاد کرد و بیشترین درآمد را از طریق آن به دست آورد. 

اگر این توان بالقوه جایگاه اصلی و واقعی خود را در تمامی شهرها و روستاهای ایران پیدا کند، و به‌صورت ملموس در جامعه نمود پیدا کند، به‌واقع توانسته‌ایم در امر آگاهی‌رسانی و بسترسازی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در زمینه جذب گردشگر داخلی فعال عمل کرده و با فراهم کردن امکانات جدید در زمینه جذب گردشگر خارجی اقدام کنیم. 

امروزه در صنعت گردشگری باید از تبلیغات به‌عنوان مهم‌ترین ابزار بصورت حرفه‌ای استفاده کرد، چون تبلیغات حرفه‌ای می‌تواند به‌عنوان ابزاری دقیق در راستای پیشرفت اهداف فرهنگی در داخل و خارج مدنظر قرار گیرد، لذا موفقیت تبلیغ برای ارزش‌های فرهنگی و گردشگری کشور مبتنی بر درک صحیح و حرفه‌ای از تبلیغات و ارزش‌های آن است، همچنین در اثر تبلیغات است که دانش و آگاهی گردشگران تا حد زیادی از مقصد سفر ارتقا می‌یابد. مدیریت گردشگری یک مقصد، وظیفه دارد تا تبلیغات مورد نظر را برنامه‌ریزی کرده و به انجام برساند. یکی از ارکان مهم تبلیغات، رسانه‌های تبلیغاتی است که در میزان تاثیر تبلیغات بر مخاطب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و استفاده درست از آن باعث افزایش تاثیر پیام می‌شود، برای موفقیت در تبلیغات گردشگری به‌علت پراکندگی مخاطبان در سرتاسر جهان رسانه‌های تبلیغات از اهمیت خاصی برخوردار است و انتخاب صحیح آن‌ها در موفقت تبلیغات گردشگری نقش مهمی دارد. امروزه جذب گردشگران بدون برنامه‌های مناسب بازاریابی و تبلیغات امکان‌پذیر نیست، بنابراین تبلیغات ابزاری است که با آن آگاهی‌های لازم در مورد مناطق توریستی به گردشگران داده می‌شود و آن‌ها را متقاعد به سفر می‌کند. 

برای فعالیت‌های تبلیغاتی در گردشگری در دنیای امروز به‌ویژه در جهان پساکرونا باید با این اعتقاد و ایمان به تبلیغات نگریسته شود، به گونه‌ای که فعالان صنعت گردشگری باید بدانند تبلیغات هزینه‌بر نبوده بلکه نوعی سرمایه‌گذاری بنیادی و اصولی برای پیشبرد اهداف سازمانی و ملی است و در صورت اجرای صحیح و اصولی می‌تواند دستاوردهای با ارزشی را به همراه داشته باشد. پس هرگونه بی‌توجهی وعدم بهره‌برداری صحیح از این ابزار نه تنهاعدم موفقیت را در پی داشته بلکه موجبات عقب ماندن از رقابت‌ها در بازار متراکم گردشگری را به‌ویژه در جهان جدید به اقبال خواهد داشت. 

عمدتا ابزارهای تبلیغات گردشگری عبارتند از لوح فشرده، انواع نرم افزارهای دیجیتالی و کتاب از جاذبه‌های کشور، بروشور اطلاع‌رسانی و راهنمای سفر به مقاصد گردشگری، سایت‌های اینترنتی، ایمیل‌های اطلاع‌رسانی گردشگری، رادیو، پوستر، تلویزیون، مطبوعات، پست مستقیم، بانک اطلاعات و اطلاع‌رسانی گردشگری، نمایشگاه‌ها. در ایران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان متولی صنعت گردشگری تلاش‌های فراوانی در راه جذب گردشگران تا کنون به سرانجام رسانیده و در راستای ارتقا این صنعت نیز دست به فعالیت‌های بازاریابی در سطح کلان زده است که از آن جمله می‌توان به چاپ انواع بروشورها اشاره کرد که از جمله ابزاری است که موجب معرفی صنعت گردشگری است. این بروشورها امروزه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث ایجاد انگیزه در گردشگران خارجی و داخلی می‌شود و از طرفی سعی شده حداکثر اطلاعات مورد نیاز گردشگران نظیر آدرس و نشانی آثار تاریخی، هتل‌ها، موزه‌ها، دفاتر خدمات مسافرتی و مواردی از این دست در اختیار آنان قرار گیرد. 

یکی دیگر از فعالیت‌های تبلیغات گردشگری، شرکت در نمایشگاه‌های خارجی است که همه‌ساله در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود و میزبان هزاران بازدید کننده است. تبلیغات گردشگری دشوار نیست، کافی است تصویر خوبی در جهان از کشور خود ارائه کنیم. 

بنابراین می‌توان نتیجه‌گیری کرد که در دنیای امروز، تلاش‌های تبلیغاتی و بازاریابی، به مراتب از تولید و فروش مهم‌تر است، لذا اگر هر مقصد سفری که از امکانات و جاذبه‌های گردشگری زیادی برخوردار است، لذا روش‌های معرفی این جاذبه‌ها و نحوه عرضه آن به بازار هدف در برنامه کلان خود قرار ندهد، به‌طور یقین موفق نخواهد بود. از سوی دیگر با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در بعضی از کشورها بر سر راه رشد و توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگران وجود دارد، نقش و اهمیت بکارگیری تبلیغات حرفه‌ای و مدرن و سرمایه‌گذاری‌های کلان در این رابطه بسیار نمایان‌تر می‌شود. 

برای توسعه در صنعت گردشگری که می‌تواند دست آوردهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بسیاری را برای پیشگامان آن به ارمغان آورد، نیازمند یک چرخه توسعه و همچنین در این چرخه نیازمند یک رسانه ارتباطی قدرتمند، که در دنیای امروز از آن به‌عنوان تبلیغات یاد می‌شود، هستیم. 

امروزه وسایل ارتباط جمعی (تبلیغی) چنان قدرتی دارد که می‌تواند در جامعه تفکرات جدیدی را پدید آورد بگونه‌ای که تبلیغات امروزه می‌تواند تصورات، اعتقادات و ذهنیت‌های تازه‌ای را برای انسان ایجاد کند. همچنین تبلیغات در دهکده جهانی هر روز نقش پر رنگ‌تری به خود می‌گیرد، پس باید به این نکته مهم توجه داشت که توسعه صنعت گردشگری و تبلیغات، در فرایندی مشخص، پیوند تنگاتنگی با یکدیگر دارند. 

تبلیغات می‌تواند به‌عنوان ابزار برنده‌ای برای پیشرفت اهداف فرهنگی در داخل و خارج کشور مدنظر قرار گیرد. برای فعالیت‌های تبلیغاتی در صنعت گردشگری در دنیای امروز باید با این اعتقاد و ایمان به تبلیغات نگریسته شود که تبلیغات هزینه بر نبوده، بلکه نوعی سرمایه‌گذاری بنیادی و اصولی برای پیشبرد اهداف توسعه گردشگری در دو سطح دولتی و خصوصی و در صورت اجرای صحیح و اصولی می‌تواند دستاوردهای ارزشمندی را در راستای توسعه کمی و کیفی گردشگری به‌ویژه در جهان پساکرونا که رقابت‌های اقتصادی و فرهنگی بسیار تنگاتنگ خواهد بود به ارمغان آورد.

 
*مریم تاجداری

کارشناس ارشد فرهنگی و گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار