gardeshban.ir

اسم زاینده رود برای اغلب ما یادآور اصفهان و سی و سه پل و دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا است، اما آیا می‌دانستید سرچشمه‌ی زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری ست و در این سرچشمه می‌توانید یکی از مهیج‌ترین تفریحات گردشگری را تجربه کنید؟
کد خبر: ۴۷۳۸۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰-1400 August 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
اسم زاینده رود برای اغلب ما یادآور اصفهان و سی و سه پل و دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا است، اما آیا می‌دانستید سرچشمه‌ی زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری ست و در این سرچشمه می‌توانید یکی از مهیج‌ترین تفریحات گردشگری را تجربه کنید؟ 

قایق‌سواری یا رفتینگ یکی از تفریحات بسیار مهیجی است که طی پانزده سال گذشته در ایراج رواج پیدا کرده و شما می‌توانید بر روی برخی از رودخانه‌های کشورمان این تفریح ورزشی لذت‌بخش را تجربه کنید. یکی از این رودخانه‌ها زاینده رود است که در ادامه به معرفی کامل آن می‌پردازیم.

رودخانه زاینده رود سامان؛ جاذبه مهیج چهارمحال و بختیاری+عکس

چرا بازدید از رودخانه زاینده رود سامان را پیشنهاد می‌کنیم؟

افرادی که به دنبال گردش‌های مهیج هستند با لذت ترشح زیاد آدرنالین در خون آشنا هستند. رفتینگ در رودخانه زاینده رود سامان می‌تواند بهترین جا برای کسانی باشد که تاکنون این ورزش مهیج را تجربه نکرده‌اند زیرا درجه‌ی سختی این رودخانه بین ۳ تا ۴ است و برای قایق‌سواری در آن نیاز نیست قایق‌سوار حرفه‌ای باشید. 

علاوه بر این، مسیر زیادی از رودخانه زاینده‌رود، از سد مخزنی تا نزدیکی‌های شهر سامان برای انجام انواع ورزش‌های آبی مانند شنا و ماهیگیری نیز مناسب است. همچنین، اگر تا به حال به استان چهارمحال و بختیاری سفر نکرده‌اید، دیدن طبیعت زیبای این خطه از کشورمان، بالاخص شهرستان تاریخی و زیبای سامان را از دست ندهید.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری رودخانه زاینده رود سامان

سرچشمه‌ی رودخانه زاینده رود که اغلب ما آن را در اصفهان مشاهده کرده‌ایم، در استان چهارمحال و بختیاری و در نزدیکی شهرستان سامان است. شهر توریستی سامان که به شهر شکوفه‌ها نیز مشهور است، به دلیل اینکه در حاشیه زاینده رود قرار دارد پر از باغات پرشکوفه و زمین‌های سرسبز کشاورزی و درختان بادام و گردو است. رودخانه زاینده رود سامان علاوه بر اینکه این شهر را به زیباترین شهر استان چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده، گردشگران زیادی را نیز به سامان می‌کشاند. عبور این رودخانه از میان صخره‌های کوچک و بزرگ منطقه باعث شده که جریان خروشان آن برای رفتینگ مناسب باشد.

این رودخانه بلند به دلیل گذر از صخره‌ها در بعضی قسمت‌ها دارای جریان تند و به دلیل گذر از دشتهای مسطح و هموار در قسمت‌های دیگر آرام و ملایم است. از آنجا که طول قسمت آرام رودخانه زاینده‌رود بسیار بیشتر از قسمت خروشان آن است، این رودخانه برای یک رفتینگ تفریحی بسیار مناسب است و اگر تا به حال قایق‌سواری روی آب‌های خروشان را تجربه نکرده‌اید می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. با توجه به توری که انتخاب می‌کنید می‌توانید بین ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت بر روی زاینده رود قایق‌سواری کنید و مسیر رفتینگ نیز بین ۲ کیلومتر تا ۱۵ کیلومتر متغیر است. قیمت تور رفتینگ نیز با توجه به طول مسیری که برای قایق‌سواری انتخاب می‌کنید متغیر است.

رودخانه زاینده رود سامان؛ جاذبه مهیج چهارمحال و بختیاری+عکس

آیا رفتینگ مخصوص ورزشکاران است؟

اگر تا به حال سوار قایق نشده‌اید و یا خیال می‌کنید پارو زدن در آب برایتان کار دشواری است، اصلاً نگران نباشید. رفتینگ بر روی رودخانه زاینده رود سامان یک تفریح گروهی ست که در آن نیازی نیست در طول مسیر پارو بزنید. 

شما به همراه یک قایق‌سوار حرفه‌ای سوار قایق می‌شوید و با گوش دادن به دستورات لیدر و با همراهی هم‌گروهی‌هایتان قایق را هدایت می‌کنید. پیش از سوار شدن به قایق آموزش‌های لازم به شما داده می‌شود. در طول مسیر نیز لازم نیست همواره پارو بزنید، زیرا جریان آب در بیشتر مواقع شما را با خود می‌برد. 

در برخی قسمت‌های رودخانه می‌توانید با خیال راحت و به دور از هیجان به مناظر زیبای اطراف نگاه کنید، اما در قسمت‌های پرخروش رودخانه باید خودتان را برای یک ماجراجویی مهیج آماده کنید. موج‌های خروشان رودخانه قایق شما را بالا پائین می‌برند و شما و هم‌گروهی‌هایتان باید با فریادهای بلند لیدر قایق‌تان را از روی موج‌های خروشان رودخانه عبور دهید تا دوباره به مسیر آرام برگردید. 

آرامشی که بعد از گذر کردن از پیچ و خم‌های خروشان رودخانه‌ای وحشی حالا بیشتر از ابتدای مسیر به جانتان می‌چسبد. یادتان باشد برای این سفر حتماً لباس‌های اضافه و کفش ضدآب به همراه داشته باشید، زیرا اولین اتفاقی که برایتان می‌افتد خیس شدن است.

بهترین فصل سفر به رودخانه زاینده رود سامان

بهترین زمان برای سفر به رودخانه زاینده رود سامان فصل بهار است. در این فصل رودخانه پرآب و خروشان است و اگر به دنبال هیجان بیشتری هستید رفتینگ در فصل بهار بسیار لذت‌بخش است. در فصل تابستان با رودخانه‌ای کمی آرام‌تر مواجه خواهید شد.

چگونه به رودخانه زاینده رود سامان برویم؟

شهر سامان در ۲۲ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. برای رسیدن به رودخانه زاینده رود سامان لازم است ابتدا به شهرکرد بروید. برای رزرو بلیط هواپیما سری به سفرمارکت بزنید. بعد از رسیدن به شهرکرد به سمت شهر سامان حرکت کنید و بعد از ورود به شهر سامان در مسیر روستای ایل بیگی وارد خیابان جانبازان شوید. ابتدا از پل تاریخی زمانخان دیدن کنید و سپس خود را برای قایق‌سواری آماده کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به رودخانه زاینده رود سامان

پل زمانخان:

پل زمانخان که در فهرست آثار ملی ثبت شده است، یکی از زیباترین پل‌های تاریخی کشورمان است. این پل که در زمان صفویه بر روی زاینده رود ساخته شده، با محوطه‌ی سرسبز و زیبای اطرافش یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر سامان به حساب می‌آید. پل زمانخان که در فاصله‌ی ۲۹ کیلومتری شمال شهرکرد و هفت کیلومتری سامان قراردارد، دارای دو دهانه قوسی شکل است که پایه های آن بر روی صخره‌های کوه قرار گرفته است. دهانه شرقی پل در عهد صفویه توسط یکی از خوانین محلی به نام زمانخان ساخته شده است و دهانه‌ی غربی آن نیز که دارای کتبیه آجری تاریخ دار ۱۳۲۲(هـ. ق) است در دوران قاجاریه ساخته شده است.

روستای چم‌خلیفه:

در فاصله ۲.۸ کیلومتر از رودخانه زاینده رود سامان

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به رودخانه زاینده رود سامان

برای اقامت در نزدیکی رودخانه زاینده رود سامان می‌توانید در مجتمع توریستی پل زمانخان اقامت کنید. این مجتمع دارای هتل و همچنین مکانی برای کمپ زدن است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار