gardeshban.ir

شایعه خطر قریب‌الوقوع حذف بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از لیست آثار ثبت جهانی توسط مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان رد و تکذیب شد.
کد خبر: ۴۷۴۰۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰-1400 August 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
نادر فلاحی با اشاره به شایعه حذف بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از لیست آثار ثبت جهانی یونسکو اظهار کرد: حذف بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از لیست ثبت جهانی یونسکو شایعه بوده و هیچ گونه خطر قطعی و بالقوه این اثر باستانی را تهدید نمی‌کند.

وی افزود: بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان میراث جهانی است با توجه به اهمیت این مجموعه جهانی اجازه آسیب رساندن به مجموعه را چه در سطح حریم و چه در سطح حریم منظر به هیچ‌کس نخواهیم داد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: در سال‌های اخیر اقدامات گسترده‌ای جهت حفاظت و نگهداری مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی صورت گرفته است و طرح‌های توسعه‌ای در حال اجرا است.

به گفته فلاحی مجموعه بقعه شیخ صفی‌الدین به نام عارف نامدار شیخ صفی‌الدین اردبیلی، در سال ۷۳۵ ه. ق به دست فرزند وی صدرالدین موسی بنا شده است و این مجموعه ارزشمند که یکی از ۱۰ اثر باستانی مهم ایران به شمار می‌آید ۵ تیر ۱۳۸۹ به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در این اثر چه از لحاظ ساختاری و چه از لحاظ تزئینی هیچ گونه تخریبی صورت نگرفته است و بقعه آبادتر و زیباتر از هر زمانی برپاست.

این مسئول بیان کرد: مجموعه پایگاه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی حریم دارد و این حریم مصوب یونسکو بوده و امکان تغییر در آن وجود ندارد.

فلاحی در ادامه یادآور شد: هرگونه تصمیم در ارتباط با تغییر در ساخت و ساز بقعه و حریم آن، توسط وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شورای عالی معماری و شهرسازی گرفته می‌شود و تنها در مورد یک ساختمان در حال اجرا در محل اختلاف وجود داشت که این موضوع هم اکنون در مراجع قضائی در حال پیگیری است.

وی بیان کرد: از اهالی رسانه و فرهنگ و هنر خواهش می‌کنم قبل از اینکه به هر گونه شایعات دامن زده شود اطلاعات لازم را از خود اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کسب کنند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار