gardeshban.ir

اگر دیدن برگ‌های زرد پاییزی، حسابی سر ذوق می‌آوردتان و به دنبال یک لوکیشن رنگی رنگی برای عکاسی می‌گردید، جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه، یک گزینه عالی برای شماست.
کد خبر: ۴۷۴۳۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰-1400 August 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر دیدن برگ‌های زرد پاییزی، حسابی سر ذوق می‌آوردتان و به دنبال یک لوکیشن رنگی رنگی برای عکاسی می‌گردید، جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه، یک گزینه عالی برای شماست. جایی که می‌توانید در ازدحام برگ‌های زرد و نارنجی، ژست‌های جذاب طراحی کنید و اگر پایتخت‌نشین باشید، در کم‌ترین زمان ممکن خود را به این جنگل برسانید.

جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه؛ بهترین گزینه برای طبیعت دوستان+عکس

جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه در کجا واقع شده است؟

اگرچه جنگل ارفع ده با تهران فقط ۱۸۰ کیلومتر فاصله دارد که در حالت عادی ۲ ساعته و با احتساب ترافیک، ۳ یا ۴ ساعته به آن می‌رسید، اما این جنگل متعلق به استان زیبای مازندران است.

فاصله جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه تا مرکز این استان، حدود ۹۰ کیلومتر محاسبه شده است. اگرچه جنگل‌ها در بهار، رخت سبز به تن می‌کنند و آواز خوش پرندگان روی شاخه‌های جوان بسیار گوشنواز است، اما تماشای زیبایی‌های طبیعت در روستای ییلاقی ارفع ده در فصل پاییز، چیز دیگری است.

شما منظره‌ای را در ارفع ده شاهد خواهید بود که به تابلوهای نقاشی می ماند و هرچه از دامنه‌های ارفع کوه بالاتر برود، زیبایی درختان و مناظر اطراف را بهتر مشاهده خواهید کرد.

جاذبه‌های گردشگری روستای ارفع ده

همان‌طور که پیشتر نیز گفتیم، جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه، فاصله چندانی با تهران ندارد. بنابراین اگر با دوستان و یا خانواده تصمیم گرفتید که آخر هفته سفری یک روزه را در دل طبیعت تجربه کنید، کافی است لوازم و تجهیزات لازم را بردارید و به دل جاده بزنید.

اگر ترافیک، گریبانگیر شما نشود، دو ساعت و نیم دیگر در ارفع ده خواهید بود. این روستای شمالی، بسته پیشنهادی ویژه‌ای برای سفر یک روزه شما دارد که در آن میان کوه‌نوردی، غارگردی، بازدید از چشمه و جنگل نیز گنجانده شده است.

• غار اسپهبد خورشید

برای رسیدن به جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه، اگر از سمت تهران به سوی دماوند و سپس جاده فیروزکوه حرکت کنید، پس از گذشتن از ورسک و ‌کلیسای اوریم به یک خروجی می‌رسید که مسیر رسیدن به غار است. این غار که بیش از هزار سال قدمت دارد، از ارتفاعات ارفع کوه قابل مشاهده است و در فهرست منابع طبیعی ملی نیز به ثبت رسیده است.

• صعود به قله ارفع کوه

ارتفاع ارفع کوه ۲۷۳۵ متر از سطح دریاست که معمولا کوه‌نوردان زیادی را به سبب مسیر سرسبز و پر از درخت به سوی خود جذب می‌کند. مسیری که در زمستان پوشیده از برف است و صعب‌العبور می‌شود، در سایر فصول سال احتیاج به تجهیزات آنچنانی ندارد.

• جنگل ارفع ده

اگر از سمت جنگل ارفع ده به سوی چشمه پراو حرکت کنید، در یک سربالایی با شیب متوسط قرار خواهید گرفت که بهتر است پا جای پای گردشگران قبلی بگذارید، وگرنه هیچ بعید نیست که از مسیر اصلی منحرف شوید.

خاک جنگل به سبب تراکم درختان و پوشش گیاهی معمولا نرم و مرطوب است، بنابراین برای طبیعت گردی در جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه، حتما کفش مناسب به همراه داشته باشید.

هر چقدر ارتفاع بگیرید، جلوه‌های طبیعی زیباتری را مشاهده خواهید کرد، از جمله دورنمای غار اسپهبد خورشید، دشت‌های فراخ و مه‌گرفته و درختانی که در هر فصل، لباس‌های مخصوص به تن می‌کنند.

در ادامه این پیشروی به یک دوراهی مهم می‌رسید که برای تماشای چشمه پراو باید به سمت چپ بروید. این مسیر پر از پوشش گیاهی خاص منطقه و پرندگان زیبایی است، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم بدون دوربین عکاسی حرفه‌ای این مسیر را برای گردش انتخاب نکنید.

• چشمه پراو

آخرین جاذبه طبیعی در تور یک‌روزه جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه، چشمه‌ای است که انتظار نداشته باشید کنار آن بنشینید و نقطه جوشش آن را تماشا کنید! چراکه این چشمه در ارتفاعات قرار دارد و انشعاباتی از آن از بلندی به پایین می‌ریزد که می‌توانید دست‌هایتان را به‌راحتی زیر این آب‌باریکه‌ها بشویید و قمقمه پر‌کنید.

البته حیف است که تا اینجا بیایید و لذت چای آتشی جنگلی همه وجودتان را گرم نکند. پس کتری را پر از آب چشمه پراو کنید و با رعایت ضوابط ایمنی آتشی بیفروزید.

کدام فصل برای گردش در جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه مناسب است؟

طبیعت گردان معتقدند، بهترین فصل برای بازدید از جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه، پاییز است، چراکه برگ‌های رنگی، مناظر بسیار دل‌انگیزی را به‌وجود می‌آورند که تماشای آن‌ها و عکاسی در این فضا لطفی دیگر دارد.

اما واقعیت این است که این جنگل در بهار نیز لبریز از شکوفه‌های سبز و در تابستان نیز آب و هوایی ییلاقی و خنک دارد. اما گردش در این جنگل در فصل زمستان توصیه نمی‌شود، زیرا از یک سو حجم برف در این منطقه بسیار زیاد است و از طرفی امکان به بیراهه رفتن و گم شدن نیز وجود دارد.

در بازدید از جنگل ارفع ده در کجا اقامت کنیم؟

پیشنهاد می‌کنیم که اگر با دوستان، قرار گردش در جنگل ارفع ده و چشنه پراو سواد کوه را گذاشتید، کمپ شبانه خود را در داخل روستا برگزار کنید، زیرا اگر ناآشنا به مسیر و طبیعت اطراف باشید، فاصله شما تا دسترسی به آبادانی و امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، درمانگاه، داروخانه و ... زیاد خواهد بود. بهتر است صبح زود به سمت جنگل بروید و عصرگاه پس از گردش در طبیعت به مقصد یا اقامتگاه برگردید.

جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه؛ بهترین گزینه برای طبیعت دوستان+عکس

چگونه به جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه برویم؟

اگر از پایتخت قصد عزیمت به جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه را دارید، مسیر جاده فیروزکوه را در پیش بگیرید. شما از تهران دو یا سه ساعت بعد در مقصد خواهید بود.

در جاده فیروزکوه هنگامی که به پل قدیمی ورسک رسیدید، حواستان را جمع کنید که ۷ کیلومتر بعد و درحالی‌که دوراهی خطیر کوه را سپری می‌کنید، تابلوی روستای ارفع ده را خواهید دید.

وارد جاده روستا شوید و آن را تا انتها بپیمایید تا به یک زمین فوتبال خاکی برسید. اگر با خودرو شخصی آمده‌اید، ماشینتان را همین‌جا پارک کنید و راهی شوید.

اگر در دیگر نقاط کشورمان سکونت دارید و می‌خواهید یک جنگل‌نوردی تمام عیار را تجربه کنید، با خرید آنلاین بلیط هواپیما هم می‌توانید خودتان را به تهران برسانید و هم به استان مازندران.

اگر بلیط هواپیما ارزان پیدا کردید، برای رفتن به جنگل ارفع ده و چشمه پراو سواد کوه، اول باید خودتان را به سوادکوه برسانید و از آنجا به سمت ارفع ده حرکت کنید. 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار