gardeshban.ir

یکی از بهترین و زیباترین مقاصد کوهنوردی زردکوه است. زردکوه که محلی‌ها به آن زرده می‌گویند، کوهستانی است در زاگرس مرکزی که در شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
کد خبر: ۴۷۴۳۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰-1400 August 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
لازم نیست کوهنورد حرفه‌ای باشید تا بدانید طبیعت کوهستان چه لذت و حس و حال متفاوتی به انسان می‌دهد. کوهستان برای کسانی که اهل آن هستند تنها یک طبیعت زیبا برای تفریح و ورزش نیست، بلکه مکانی ست برای کسب آرامش و استقامت و شادی. هر کوهی در دل سکوت و شکوه‌اش حرفی برای گفتن دارد. 

هر قدمی که در دل کوه بالا می‌روید یک قدم از فکرها و مشغله‌ها و مسائل پشت سرتان دور می‌شوید و به حس سبک‌بالی و آسمان بالای کوه نزدیک‌تر می‌شید. اگر اهل کوه و کوهنوردی هستید و یا علاقمند به تجربه کردن این حس زیبا هستید در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با زردکوه، یکی از زیباترین رشته‌کوه‌های جنوب غربی کشورمان آشنا کنیم.

زردکوه کوهرنگ؛ جاذبه چالش‌برانگیز و جذاب چهارمحال و بختیاری+عکس

چرا بازدید از زردکوه کوهرنگ را پیشنهاد می‌کنیم؟

یکی از بهترین و زیباترین مقاصد کوهنوردی زردکوه است. زردکوه که محلی‌ها به آن زرده می‌گویند، کوهستانی است در زاگرس مرکزی که در شهرستان کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. رشته کوه زردکوه از شمال غربی تا جنوب شرقی در امتداد کشیدگی رشته‌کوه‌های زاگرس امتداد دارد و مرتفع‌ترین بخش استان چهارمحال و بختیاری به حساب می‌آید. برای درک زیبایی این رشته کوه می‌توانید تصور کنید که از فراز آن چه طبیعت گسترده و بی‌نظیری را مشاهده خواهید کرد. شما می‌توانید با خرید بلیط هواپیما و سفر به این منطقه از شگفتی‌های آن لذت ببرید.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری زردکوه کوهرنگ

زردکوه میان دو رود کوهرنگ و رودخانه بازفت قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین سرچشمه‌های آب غرب و جنوب غربی ایران به حساب می‌آید. زردکوه سرچشمه رودهای زیادی از جمله کارون، دز، زاینده‌رود، بازفت، کوهرنگ، آب زک، لب، آب شنگی، آب شرمک، آب ترکی، آب دره کل، آب دزداران و آب کوفی است و به همین دلیل، در میان رشته‌کوه‌های زاگرس از اهمیت زیادی برخوردار است. 

این رشته‌کوه زیبا دارای قله‌های معروفی از جمله شاه شهیدان، دوزرده، هفت‌تنان، کلونچین، چری، کهنو، لم لی، تورک، گله سگا، شنگی، گرد، کمر بی‌کس، دالانک، میلی، هفت تنان، قیصری و چهل خشت است. 

کلونچین با ارتفاع ۴۲۲۱ متر بلندترین قله زردکوه و بعد از دنا دومین کوه مرتفع زاگرس است. یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری زردکوه دامنه‌های سرسبز و زیبای آن در فصل بهار و تابستان است. اگر در این دو فصل به زردکوه سفر کنید منظره دامنه‌های یکدست سبزرنگ شما را برای یک گردش یک روزه فرا می‌خواند. علاوه بر این، وجود دو دریاچه کوهرنگ و نازی نیز بر اهمیت و محبوبیت زردکوه افزوده است.

زمستان زردکوه، چالشی برای کوهنوردان

صعود زمستانه‌ی زردکوه برای کوهنوردان بسیار چالش‌برانگیز و جذاب و مهیج است و همین موضوع زردکوه را به یکی از کوه‌های محبوب کوهنوردان حرفه‌ای تبدیل کرده. در قسمت غربی زردکوه دیواره‌ها و دره‌های عمیقی قرار دارد که کار کوهنوردی را سخت و البته برای حرفه‌ای‌ها هیجان‌انگیز می‌کند. همچنین، زردکوه محل قرار گرفتن اصلی‌ترین یخچال‌های زاگرس است. مهم‌ترین این یخچال‌‌ها ایلوک ، پورسونان، خرسان و غار یخی چما هستند که همگی دارای هسته‌ای یخی و اکثراً یخچال‌هایی دائمی هستند. کوهنوردانی که فصل زمستان را برای صعود به زردکوه انتخاب می‌کنند باید قبل از سفر اطلاعات کامل آب و هوایی منطقه را بدست آورده تا با خطر ریزش بهمن و ناپایداری جوی مواجه نشوند.

بهترین فصل برای سفر به زردکوه کوهرنگ

بهترین فصل برای سفر به زردکوه تابستان است. اغلب تورهای گردشی که مسافران را به زردکوه می‌برند تابستان و گاهی بهار را برای فصل سفر انتخاب می‌کنند. اگر شما قصد کوه‌پیمایی و یا گردش در این منطقه را دراید بهتر است فصل مرداد و شهریور را برای سفر خود انتخاب کنید، مگر آنکه کوهنورد حرفه‌ای باشید و بخواهید خودتان را در معرض چالش‌های یک صعود زمستانه‌ی سخت قرار دهید. در این صورت، ابتدا از مهارت و تجهیزات زمستانه‌ی خود مطمئن شوید.

چگونه به زردکوه کوهرنگ برویم؟

برای رسیدن به زردکوه لازم است ابتدا به شهرکرد بروید. اگر می خواهید سفری ارزان به زردکوه داشته باشید، برای رسیدن به شهرکرد پرواز چارتر را انتخاب کنید. از شهرکرد به سمت مرکز شهرستان کوهرنگ یعنی شهر چلگرد راه بیفتید. چند کیلومتر قبل از شهر چلگرد، در سمت چپ جاده‌ای فرعی قرار دارد که با عبور از ارتفاعات شما را به یک جاده خاکی می‌رساند. بعد از طی کردن مسافتی در حدود ده کیلومتر در جاده خاکی، شما به محل سد و ابتدای تونل دوم کوهرنگ می‌رسید.

زردکوه کوهرنگ؛ جاذبه چالش‌برانگیز و جذاب چهارمحال و بختیاری+عکس

مسیرهای صعود به کلونچین

اکثر کوهنوردانی که زردکوه را به عنوان مقصد کوهنوردی خود انتخاب می‌کنند، می‌خواهند به کلونچین صعود کنند. برای صعود به این قله سه مسیر وجود دارد:

مسیر اول: 

شروع مسیر از سد اول تونل کوهرنگ است که بر روی یال شمالی تا پناهگاه چال میشان ادامه دارد. این مسیر را باید دست به سنگ طی کنید و از قبل برای یک مسیر سخت و طولانی آماده باشید. در کنار پناهگاه چال ‌میشان آب آشامیدنی وجود دارد و می‌توانید برای ادامه مسیر خود تا قله بطری آب‌تان را پر کنید.

مسیر دوم:

شروع مسیر از سد دوم تونل کوهرنگ است و از دره‌ی شرقی باید مسیر را تا دره‌ی کول خدنگ ادامه دهید. این مسیر اغلب پوشیده از برف است، اما در فصل تابستان سریع ترین و آسان ترین راه برای رسیدن به قله است. این مسیر در زمستان به دلیل خطر ریزش بهمن مناسب نیست.
مسیر سوم: بر روی یال شرقی باید تا پناهگاه خرسان بالا بروید. این مسیر برای صعود زمستانه مناسب‌ترین مسیر است.

جاهای دیدنی نزدیک به زردکوه کوهرنگ

• روستای قلعه تبرک
• روستای سرآقا سید
• آبشار کوهرنگ
• دشته لاله‌های واژگون در نزدیکی شهر چلگرد
• آبشار شیخ علی خان در روستای شیخ علی ‌خان از توابع شهر چلگرد
• چشمه دیمه کوهرنگ
• پیست اسکی چلگرد کوهرنگ

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به زردکوه کوهرنگ

اگر قصد شب‌مانی و یا استراحت در کوهستان را دارید زردکوه دارای دو پناهگاه به نام های چال‌میشان و خرسان است. چال‌میشان پناهگاهی فلزی و خرسان پناهگاه سنگی با سقف فلزی است. اما اگر قصد اقامت در پناهگاه‌ها را ندارید می‌توانید از هتل‌ها و اقامتگاه‌های کوهرنگ استفاده کنید:

• هتل زردکوه کوهرنگ: چلگرد، سه راهی دیمه
• هتل کوهرنگ شهرکرد: روبروی آبشار تونل اول کوهرنگ
• اقامتگاه بومگردی قلعه ملک کوهرنگ: روستای ملک آباد چلگرد
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار