gardeshban.ir

دریاچه‌ی فیوا، یکی از اصلی‌ترین مراکز گردشگری پخارا به حساب می‌آید و بیشتر گردشگران، تورشان را از این‌جا آغاز می‌کنند.
کد خبر: ۴۷۴۳۶
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰-1400 August 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
به طور کلی، 9 دریاچه در پخارا وجود دارد که 20 کوه زیبا آن‌ها را احاطه کرده‌‍اند؛ به همین دلیل، پخارا به شهر دریاچه‌ها نیز معروف است. از این میان، دریاچه‌ی فیوا (Phewa Lake) بین گردشگران، طرفداران زیادی دارد.

دورنمای قله‌های برفیِ کوه‌های ماچاپوچْری، منظره‌ی سرسبز آن سمت دریاچه، آسمان صاف و آبی، هوای تازه، جزیره‌ی کوچک وسط دریاچه و قایق‌های رنگارنگی که دور تا دور آن دیده می‌شوند، از جمله دلایلی است که گردشگران را مجاب می‌کند تا شلوغی همیشگی این دریاچه را به جان بخرند.

دریاچه‌ی فیوا ؛ از اصلی‌ترین مراکز گردشگری پخارا +تصاویر

فیوا، دومین دریاچه‌ی بزرگ در نپال به شمار می‌رود. عمق این دریاچه تقریباً 6 متر است، اما عمیق‌ترین قسمت آن به 19 متر نیز می‌رسد. اگر صبح‌ها هوا مساعد باشد، انعکاس فوق‌العاده‌ی کوه‌های «آناپورنا» و «ماچاپوچْری» بر روی آب‌های صاف و همچون آینه‎ی دریاچه‌ی فیوا قابل مشاهده است. علاوه بر آن، تپه‌ی «سارانگکوت» (Sarangkot) نیز به این دریاچه اشراف دارد و از این پایین می‌توانید حرکات نمایشی هواپیماهای سبک و پاراگلایدرها را در آسمان ببینید. ساحل شرقی این دریاچه به «لِیک‌ساید» (Lakeside) یا «بِیدام» (Baidam) معروف است. اکثر هتل‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و مغازه‌های سوغاتی فروشی در این قسمت متمرکز هستند؛ به همین دلیل، این ساحل به بخش مورد علاقه‌ی گردشگران تبدیل شده است.

دریاچه‌ی فیوا ؛ از اصلی‌ترین مراکز گردشگری پخارا +تصاویر

پیشنهاد می‌کنیم سواری با قایق و پیاده‌روی کنار ساحل دریاچه را حتماً امتحان کنید. قایق‌سواری میان آب‌های دریاچه‌ی فیوا و تماشای چشم‌انداز بی‌نظیر کوه‌ها و مناظر سرسبز اطراف، تجربه‌ای فراموش نشدنی برایتان به ارمغان خواهد آورد. برای انتخاب نوع قایق، گزینه‌های مختلفی دارید: قایق‌های معمولی که پدالشان وسط قایق قرار دارد؛ قایق‌های پارویی و بادبانی که جداگانه به دو نوع فیبری و چوبی تقسیم می‌شوند. قایق سواری برای بازدیدکنندگان در تمام طول سال به استثنای فصل طوفان‌های موسمی، امکان پذیر است. می‌توانید قایق را خودتان برانید یا از یک راهنما بخواهید شما را دور دریاچه و کنار ماهی‌ها بچرخاند یا در جزیره‌ی کوچک وسط دریاچه پیاده کند تا از معبد معروف آن دیدن کنید. اگر در فصل‌های شلوغی، قایق گیرتان نیاید، مردم محلی با خوش‌رویی به شما کمک خواهند کرد و می‌توانید سوار قایق آن‌ها شوید.

دریاچه‌ی فیوا ؛ از اصلی‌ترین مراکز گردشگری پخارا +تصاویر

افسانه محلی

افسانه‌ای در مورد نحوه‌ی به وجود آمدن دریاچه‌ی فیوا میان مردم وجود دارد که بد نیست راجع به آن کمی اطلاعات داشته باشید. ظاهراً روزی الهه‌ی بَراهی به شکل پیرزنی سالخورده تغییر قیافه می‌دهد و به سراغ مردم روستا می‌رود. درِ همه‌ی خانه‌ها را برای گدایی می‌زند و به آن‌هایی که کمکش می‌کنند، هشدار می‌دهد که به زودی سیل بزرگی جاری می‌شود و روستا را با خود می‌برد و دره را به دریاچه‎ای بزرگ تبدیل خواهد کرد. بعد از این اتفاق، به مدت یک هفته باران شدیدی می‌آید و بخشی از تپه فرو می‌ریزد. با فرو ریختن تپه، راه سیلاب بند می‌آید و دریاچه را به وجود می‌آورد و به این شکل، پیشگویی الهه درست از آب درمی‌آید.

معبد براهی

معبد براهی (Barahi Temple)، مهم‌ترین بنای مذهبی در پخارا است که وسط دریاچه‌‌ی فیوا قرار دارد. بسیاری از مردم اعتقاد دارند که قربانی کردن برای خدایان، برایشان خوش شانسی می‌آورد؛ به همین دلیل، خیلی از مردم معمولاً شنبه‌ها به سمت این معبد می‌روند و قربانی‌هایشان را به آنجا تقدیم می‌کنند.

دریاچه‌ی فیوا ؛ از اصلی‌ترین مراکز گردشگری پخارا +تصاویر

کوچک شدن دریاچه

جنس سنگ‌های دو طرف دریاچه‌ از تخته‌سنگ و ماسه‌سنگ کوارتزی است که بعد از مدتی به سمت داخل، خمیدگی پیدا می‌کنند. آلوده شدن این دریاچه توسط انسان‌ها و جنس سنگ‌های آن، باعث شده‌ تا مساحتش از 9 به 4 کیلومترمربع کاهش پیدا کند. با توجه به اینکه دریاچه‌ی فیوا منبع آب مهمی برای مردم شهر به حساب می‌آید و از آن برای آبیاری و تولید برق نیز استفاده می‌کنند، مسئولان به فکر افتاده‌اند تا به بهترین شکل از این دریاچه محافظت کنند.‌
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار