gardeshban.ir

بافت تاریخی اهواز ۳۳۷ هکتار است ولی توجه خاصی به آن نمی شود و برای احیای آن باید شهرداری اهواز دست به اقداماتی بزند.
کد خبر: ۴۷۴۴۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰-1400 August 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز با رئیس میراث فرهنگی شهرستان اهواز و تعدادی از فعالان در این حوزه نشستی را برگزار کرد و مسائل مربوط به میراث فرهنگی اهواز مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس میراث فرهنگی اهواز شامگاه دوشنبه در این نشست با ارائه گزارشی مصور اظهار کرد: در اهواز ۳۳۷ هکتار بافت تاریخی با بیش از ۳۰۰ پلاک خانه تاریخی وجود دارد.

تبار قریب افزود: شهرداری برای صدور پروانه ساخت از میراث فرهنگی استعلام نمی‌گیرد و همین امر باعثِ تخریب تعداد زیادی از خانه‌های تاریخی در اهواز شده است.

وی گفت: هدف ما حفظ و احیای بافت تاریخی است که از پیامدهای آن می‌توان به ارزش افزوده به مناطق بافت تاریخی و ایجاد اشتغال اشاره کرد.

رئیس میراث فرهنگی اهواز یادآور شد: انتظار می‌رود که شهرداری برای سازندگان هتل‌های پنج ستاره بسته‌های تشویقی در نظر بگیرند و با اتحاد میان همه سازمان‌های مربوطه بتوانیم قدم مثبتی را در این زمینه برداریم.

قریب همچنین گزارش مفصلی از ظرفیت‌های گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی اهواز را برای اعضای کمیسیون فرهنگی شهرداری ارائه کرد.

راه‌اندازی انواع موزه‌ها در اهواز

«مجتبی گهستونی» از فعالان میراث فرهنگی خوزستان در این جلسه ضمن تأکید بر نام و یاد «عزت الله نگهبان» پدر علم باستان‌شناسی ایران به تلاش‌ها و کم‌کاری‌ها در ادوار مختلف شورای شهر نسبت به موضوع حفاظت از میراث فرهنگی پرداخت و گفت: شهر را به مثابه یک موزه باید در نظر گرفت و سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی را یک درآمد پایدار می‌دانم.

وی نسبت به تخریب خانه پدری احمد محمود و کیانوش عیاری و سپس خانه شالباف و دیگر خانه‌های با ارزش شهر اهواز اعتراض کرد و افزود: پیشنهاد می‌دهم که شهرداری و شورای شهر و میراث فرهنگی نسبت به بناهایی که در اختیار ارگان‌های دیگر همچون گمرک، راه آهن، دانشگاه، آموزش و پرورش، بانک ملی است، اقدام کنند.

گهستونی ادامه داد: شهرداری و میراث فرهنگی و شورای شهر در یک همکاری هماهنگ باید خانه‌هایی را که در اختیار گمرک، راه آهن، دانشگاه، آموزش و پرورش و بانک ملی قرار دارد به‌صورت مشارکتی مرمت و احیا کنند.

وی همچنین بر ضرورت راه‌اندازی انواع موزه‌های تخصصی و عمومی و شناسایی خانه‌های تاریخی تأکید کرد.

شهردار در کنار فعالان میراث فرهنگی باشد

قاسم منصور آل کثیر از دیگر فعالان میراث فرهنگی خوزستان در این نشست توضیح داد: ضمن تأیید مسائل مطرح شده در خصوص لزوم استعلامِ شهرداری از میراث فرهنگی برای پروانه‌های ساخت‌وساز در بافت‌های تاریخی تأکید می‌کنم که اهواز با وجود داشتنِ ظرفیت‌هایی در حوزه میراث مادی نیز در حوزه میراث معنوی بسیار غنی است.

وی افزود: برای نمونه، موسیقی علوانیه که از میراث معنوی در اهواز است و علوان شویع و بعدها رشداوی که مروج این سبک بودند و در آسیه آباد ساکن هستند از مفاخر این شهر به شمار می‌آیند که مورد بی‌مهر واقع می‌شوند.

این دوستدار میراث فرهنگی گفت: در این زمینه نهادهای فرهنگی ازجمله شهرداری هیچ‌گونه حمایتی در مسئله میراث فرهنگی به‌خصوص از این سبک موسیقی نداشته است.

آل کثیر تأکید کرد: ما همچنان روایت شهری از دفاع مقدس در اهواز نداریم با اینکه موقعیت‌های مکانی بسیاری در این شهر درگیرِ جنگ بودند اما کاری برای هویت بخشی به آنها انجام ندادیم؛ اکنون حتی کتاب‌هایی در زمینه روایت کودکانی که در جنگ بودند یا روایت زنان از جنگ در استان‌های دیگر چاپ شده اما در اهواز چنین رویکردی در مسئله میراث دفاع مقدس صورت نگرفته است.

این دوستدار میراث فرهنگی به مسئله هویت‌های محلی پرداخت و گفت: در خصوص مینای صبی و غیره باید گفت که هویت‌های محلی حق تداوم دارند و نباید مورد بی‌مهری واقع شدند.

آل کثیر همچنین خواستار شد: شهرداری در امر تولید محتوا و به‌خصوص ترویج در کنار دوستداران میراث فرهنگی باشد و اِلمان‌های شهری را با ذوق و سلیقه‌ای حرفه‌ای بازنمایی کنند همچون مثال‌هایی که دوستان آوردند یا مثلِ انبار آب منطقه کمپلو که تبدیل به نمادی از آن منطقه شده است.

راه‌اندازی اولین قطار گردشگری در اهواز

«زیبا راکی» رئیس انجمن سفیران گردشگری نیز در این نشست با اشاره به راه‌اندازی اولین قطار گردشگری در محور جنوب و شهر اهواز بر اهمیت پرداختن به قطارهای شهری تأکید کرد.

وی ضمن ارائه گزارشی از برپایی پایگاه‌های اطلاع‌رسانی گردشگری و برگزاری همایش‌های ملی در اهواز خبر داد و افزود: پیشنهادات و انتظارات از اعضای شورای شهر اهواز دارم؛ تشکیل شهرداری بافت تاریخی، تبلیغات اماکن گردشگری در فرودگاه اهواز، راه آهن و پایانه‌های مسافربری در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی، راه‌اندازی اتوبوس گردشگری در اهواز از مهم‌ترین پیشنهادات و انتظارات به اعضای شورای شهر اهواز است.

راکی افزود: با هماهنگی نماینده مردم اهواز «سید کریم حسینی» از طریق فراکسیون گردشگری مجلس پیگیر امور خانه معین التجار هستیم و یک سرمایه گزار هم معرفی شده است.

وی یادآور شد: خاموش بودن ویدئو وال میراث فرهنگی خوزستان در فرودگاه اهواز جلوه خوبی ندارد و فرودگاه زودتر باید به فعال کردن این تلویزیون که تبلیغات جاذبه‌های استان را دارد، اقدام کند.

به گزارش خبرنگار مهر، اعضای کمیسیون فرهنگی شهرداری ضمن استقبال از این نشست وعده دادند که در روزی معین به‌طور مفصل‌تر این جلسه با موضوع میراث فرهنگی را دنبال کنند تا جمع‌بندی نهایی صورت گیرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار