gardeshban.ir

در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با یکی از زیباترین کویرهای ایران در خراسان جنوبی آشنا کنیم.
کد خبر: ۴۷۴۶۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰-1400 August 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر تا به حال کویرگردی را تجربه نکرده‌اید باید بدانید که طبیعت کویر، بر خلاف آنچه ممکن است تصور کنید بسیار زیبا و خلسه‌آور است. بسیاری از مردم خیال می‌کنند کویر با زمین‌های یکدست و تپه‌های ماسه‌ای شبیه به هم، در قیاس با جنگل و دریا زیبایی کمتری دارد، اما این تصور بسیار اشتباه است. 

در این مطلب با ما همراه باشید تا شما را با یکی از زیباترین کویرهای ایران در خراسان جنوبی آشنا کنیم. 

کویر حلوان طبس؛ از زیباترین کویرهای ایران در خراسان جنوبی+عکس

چرا بازدید از کویر حلوان طبس را پیشنهاد می‌کنیم؟

طبیعت بکر کویر با آن سکوت و آرامش بی‌نظیر و آسمان پرستاره‌اش را در هیچ سفر گردشی دیگری پیدا نخواهید کرد. در کویر حلوان علاوه بر لذت از طبیعت منحصر به فرد و بکر می‌توانید به آفرودسواری، شترسواری، پیاده‌روی در رمل‌ها و رصد ستارگان و... بپردازید. علاوه بر تمام این‌ها هم‌صحبتی و معاشرت با مردمان خونگرم کویر نیز یکی دیگر از ویژگی‌های سفر به کویر حلوان طبس است.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری کویر حلوان طبس

کویر حلوان که در۸۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان طبس و در نزدیکی روستایی تاریخی‌ به نام حلوان قرار دارد کویری بکر و زیبا با وسعت ۷۵۰ کیلومتر مربع است. این کویر بی‌نظیر که در سال ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، از شمال به کویر مرکزی ایران و ارتفاعات پیر حاجات طبس، از شرق به کوه‌ها و ارتفاعات عاشقان، از غرب به دریاچه نمک خور و از جنوب به ۳۶ کیلومتری محور ارتباطی شهرستان خور به طبس محدود می‌شود. 

در واقع این کویر در حاشیه‌ی ریگزار و باتلاق‌های نمکی و رسی دریاچه نمک خور و کویر مرکزی ایران قرار دارد که فاصله شمال تا جنوب آن در بیشترین اندازه ۴۰ کیلومتر و فاصله شرق تا غرب آن ۱۴ کیلومتر است. تپه‌های ماسه‌ای کویر حلوان یکی از زیباترین جاذبه‌های آن به حساب می‌آیند که در شرق به کوه عاشقان می‌پیوندند و جلوه‌ی زیبایی پیدا می‌کنند. 

یکی از زیبائی‌های کویر بازی مسیرها و ردهایی ست که باد در دل ماسه‌ها و تپه‌ها ایجاد می‌کند. کویر شکل ثابتی ندارد و بازی باد و ماسه باعث می‌شود که تپه‌ها در دل کویر مدام در حال تغییر شکل باشند و جلوه‌ای خلسه‌آور و زیبا به کویر بدهند.

جاذبه‌های گردشی کویر حلوان طبس

اگر به کویر حلوان سفر می‌کنید شب کویر را به هیچ وجه از دست ندهید، زیرا آسمانی که در بالای کویر مشاهده می‌کنید با آسمانی که تا پیش از این دیده‌اید فرق می‌کند. در کویر احساس می‌کنید آسمان به زمین نزدیک‌تر است و به دور از هرگونه آلودگی نوری، ستاره‌ها چنان جلوه و درخششی دارند که می‌توانید ساعت‌ها از پیدا کردن اشکال آسمانی لذت ببرید.

یکی دیگر از تفریحات مهیج کویر حلوان آفرودسواری در دل کویر است. شما می‌توانید با پرداخت مبلغی سوار ماشین‌های آفرود مخصوص کویرگردی شوید و از ماشین‌سواری مهیج بر روی تپه‌های کویر لذت ببرید. علاوه بر این، اگر می‌خواهید زندگی در کویر را لمس کنید، بهتر است سوار شترهای کویر حلوان نیز بشوید و برای چند دقیقه همچون یک کویرنورد کویر را حس کنید. 

پیاده‌روی و بازی در میان رمل‌های شنی نیز دیگر جذابیت کویر است که با امتحان کردن آن خاطره‌ی بسیار لذت‌بخشی از کویر در ذهن شما خواهد ماند. با خیال راحت از روی رمل‌های شنی پائین بپرید و در نرمی شن‌ها سر بخورید.

جریان زندگی در دل کویر

شاید در نگاه اول به نظرتان بیاید که طبیعت خشک کویر خالی از هرگونه حیاتی ست اما چنین نیست. کویر پر است از جانوارن بومی و گیاهان کویری. کویر حلوان زیستگاه جانوران زیادی از جمله مار، عقرب، شاهین، عقاب، کبک، چکاوک بیابانی، کاکلی، هوبره، مگس‌گیر، سارگپه بیابانی، کرکس، گرگ، شغال، روباه شنی، گربه شنی، سمور سنگی، جرد، پا مسواکی، موش صحرایی، انواع آگاما و جکو ست. همچنین انواع گیاهان نواحی استپی و ماسه‌ای و گیاهان نمک‌پسند در کویر حلوان دیده می‌شوند. گیاهانی مانند قیچ، درمنه، تاغ، دم گاوی، بادام کوهی و اسکنبیل، گز و اشنان.

چگونه به کویر حلوان طبس برویم؟

کویر حلوان طبس در شمال شرقی استان خراسان جنوبی و در محور طبس- تهران قرار دارد. برای رسیدن به این کویر سه مسیر وجود دارد:

مسیر اول: در جاده‌ی خور به طبس بعد از پایان چاله، کویر حلوان و دریاچه نمک خور قرار دارد.

مسیر دوم: درجاده‌ی خور به طبس قبل از آن که به سه راهی جعفرآباد برسید، یک جاده‌ی خاکی در کنار کلبه‌های سنگی قرار دارد که به مسیر میان کوه و ریگزار کویر حلوان منتهی می‌شود.

مسیر سوم: در جاده خور به سمت طبس بعد از سه راهی جعفرآباد، وارد جاده‌ی فرعی به‌سمت روستای حلوان شوید و بعد از طی کردن مسیربه سمت روستای خیرآباد به ریگزار برسید.

کویر حلوان طبس؛ از زیباترین کویرهای ایران در خراسان جنوبی+عکس

جاهای دیدنی نزدیک به کویر حلوان طبس

روستای حلوان یکی از روستاهای تاریخی و زیبای طبس است که بخش زیادی از شهرتش را مدیون نخلستان‌های خرمای آن است. از نخلستان‌های زیبای حلوان دیدن کنید و زمانی را با مردم خونگرم کویر سپری کنید. به یاد داشته باشید که بخشی از زیبایی سفر آشنایی با مردمان گوناگون و فرهنگ‌های متنوع است، پس این فرصت را در سفر خود به حلوان از دست ندهید. 

علاوه بر این، روستای حلوان دارای یک قلعه با ۱۳ برج نگهبانی است که امروزه تنها ۵ برج آن باقی مانده و می‌توانید بازدید از آن را نیز در برنامه خود قرار دهید. غار حلوان نیز که در ۱۵ کیلومتری روستا قرار دارد و قدمتی بالای ۱۰۰ میلیون سال دارد، گردشگران حلوان را به سمت خود می‌کشاند.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به کویر حلوان طبس

برای ماندن در کویر حلوان طبس و لذت بردن از سکوت و آرامش و آسمان پرستاره کویر می‌توانید در کویر کمپ بزنید. اگر اهل کمپ زدن هستید و گروهی به کویر سفر کرده‌اید، این گزینه می‌تواند تجربه‌ی متفاوتی برای‌تان رقم بزند. با درست کردن آتش در نزدیکی کمپ علاوه بر این که می‌توانید از زیبایی و گرمای آتش لذت ببرید، جانوران و حشرات کویری را نیز از کمپ خود دور می‌کنید. 

ولی اگر اهل کمپ زدن نیستید می‌توانید در روستای حلوان شب را در اقامتگاه سنتی حلوان بگذرانید. اقامتگاه ستاره کویر حلوان از امکانات اقامتی کاملی برخوردار است و در عین حال، حال و هوایی بومی با معماری کویری دارد و می‌تواند خاطره‌ی شبی زیبا و کویری را برای‌تان به یادگار بگذارد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار