gardeshban.ir

کتاب "گیسوان هزارساله "، اثری ماندگار در حوزه سفرنامه بوده که توسط یک باستان‌شناس نوشته شده است.
کد خبر: ۴۷۴۷۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰-1400 August 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
با توجه به نام‌گذاری روز 24 آبان ماه به نام "روز کتاب و کتاب‌خوانی" و هم‌زمان با آغاز هفته کتاب‌خوانی از یک سو و همچنین مطابق روال گذشته مبنی بر معرفی کتاب با توجه به محدودیت‌های ناشی از کرونا و ایجاد فرصتی مناسب برای مطالعه به دلیل فراغت بیشتر، این هفته نیز به معرفی یک کتاب خواهیم پرداخت که در حوزه باستان‌شناسی و آشنایی با تاریخ کهن و میراث فرهنگی ایران است.

کتاب گیسوان هزارساله، اثری ماندگار در حوزه سفرنامه و داستان تاریخی است که توسط اسماعیل یغمایی، یکی از باستان‌شناسان ایرانی نگارش شده است. نویسنده در این کتاب کوشیده تا خاطرات خود در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی را با ادبیاتی داستان‌گونه، صمیمی و درعین حال شیوا و جذاب به رشته تحریر درآورد.

در معرفی این کتاب آمده است: "خاک ماده شگفت‌‌انگیزی است و باستان‌‌شناسی دنیای شگفت‌‌انگیز دیگری که سر و کارش با این ماده است. وقتی به یک تپه باستانی کلنگ می‌زنی یا خاک یک معبد چند هزارساله را زیر و رو می‌کنی یا به استخوان‌های پوسیده یک خاک‌سپرده پنج شش هزارساله دست می‌زنی تازه آغاز کار است و راه‌یابی به راز و رمز این دست‌یافته‌ها و آگاهی از چون و چراها، باورها، پیروزی‌ها و شکست‌ها و بسیاری دیگر سخت دشوار است و گاه ناممکن. این است که بیشتر باستان‌شناس‌ها فقط به یک تاریخ‌گذاری می‌پردازند و بس. جدا از کاوش؛ رویدادهای وابسته به آن غیر منتظره و باورنکردنی و گاه بسیار تأسف‌برانگیز است؛ گیسوان هزارساله در واقع بازتابی ناچیز و بخشی بسیار اندک از این رویدادهاست."

سیری در خاطرات یک باستان‌شناس با مطالعه

در فهرست مطالب این کتاب 9 بخش به نام‌های کارگاه III، یادداشتی زیر نور زرد فانوس، مرده گمشده، گیسوان هزارساله، در سوگ سنگ سیاه، رنگ خون، شکست، بره کشون و اشک ایشتار به چشم می‌خورد.

در بخشی از این کتاب این گونه خواهید خواند: "وقتی به سنگ‌ها رسیدیم باورم نمی‌شد که قبر است؛ هنور تردید داشتم که حسین با خوشحالی فریاد زد: «قبر! اینا سنگای روی قبره! خودم ده تا عینشو درآوردم!»

بی حوصله کنار خاک‌های کپه شده چمباته زدم و به  حسین چشم دوختم. این سه چهار هفته‌ای که گورستان دامنه "ماه کوه" را حفاری می‌کردیم این اولین باری بود که اینقدر با حرارت کار می‌کرد، خاک روی سنگ ها را با بیل برمی‌داشت و کناری پای من می‌ریخت تا سنگ‌ها پیدا شدند، هفت هشت تا سنگ بی‌قواره که ناشیانه کنار هم گذاشته شده بودند. کم کم به این صرافت افتادم که این‌ها قبر است... ".

کتاب " گیسوان هزارساله" توسط انتشارات فرهنگ نشر نو در سال 1396 منتشر شده و با قیمت 25 هزار تومان در کتاب‌فروشی‌ها و سایت‌های اینترنتی آنلاین فروش کتاب قابل تهیه است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار