gardeshban.ir

در آشپزي انگليسي پاي چوپان، شپردز پاي يا پاي کلبه روستايي (کاتج پاي) يک غذاي خوشمزه قديمي و مقوي و البته آسان براي وعده شام و ناهار است.
کد خبر: ۴۷۴۸۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰-1400 August 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
در آشپزي انگليسي پاي چوپان، شپردز پاي يا پاي کلبه روستايي (کاتج پاي) يک غذاي خوشمزه قديمي و مقوي و البته آسان براي وعده شام و ناهار است. اين غذاي مقوي و پرکالري به عنوان يکي از غذاهاي اصلي ميز مهماني شام و ناهار هم مي‌تواند حسابي بدرخشد. تاريخچه غذاي پاي چوپان و علت اسم‌هاي مختلف آن و همچنين طرز تهيه غذاي انگليسي خوشمزه پاي چوپان را بخوانيد.



در دهه ۱۸ ميلادي سيب زميني به عنوان يک ماده غذايي ارزان در دسترس عموم مردم و به خصوص طبقه کارگر جامعه انگليس بود. انگليسي‌ها غذاهاي مختلف با سيب زميني درست مي‌کردند که يکي از آنها غذاي کاتج پاي يا همان پاي کلبه روستايي بود. در دهه ۱۹ ميلادي اين غذا به نام شپردز پاي يا پاي چوپان مشهور شد.

اما دليل اين تغيير نام چه بود؟ با وقوع انقلاب صنعتي در اروپا حالا مردم دست‌شان بيشتر از قبل به دهان‌شان مي‌رسيد. در نتيجه گوشت گوسفند هم به اين غذا اضافه شد و پاي کلبه روستايي تبديل شد به شپردز پاي يا پاي چوپان. البته وقتي گوشت گوساله يا گاو به غذا اضافه مي‌شد همان پاي کلبه روستايي يا کاتج پاي بود. حالا ديگر در کتاب‌هاي آشپزي انگليسي به تمام پاي‌هايي که با پوره سيب زميني با هر نوع گوشتي درست مي‌شود پاي چوپان مي‌گويند.

در دستور کلاسيک طرز تهيه غذاي انگليسي خوشمزه پاي چوپان يا همان پاي گوشت و سيب زميني که نسل نخست انواع گراتن محسوب مي‌شود، پنير پيتزا و سس بشامل وجود ندارد. اما مثل تمام دستورات آشپزي کلاسيک اين دستور غذا هم به روز شده و حالا پنير پيتزا و سس بشامل هم به مخلفات آن اضافه شده (چيزي شبيه انواع گراتن) که البته سليقه‌اي است و اگر به رژيم لاغري و کاهش وزن پايبنديد مي‌توانيد به راحتي آن‌ها را حذف کنيد و مانعي ندارد.

مواد لازم براي ۶ نفر


گوشت چرخکرده: ۲۵۰ گرم
پياز: ۲ عدد متوسط
سير: ۲ حبه
گوجه فرنگي: ۳ عدد پوره شده
رب گوجه فرنگي: ۲ قاشق غذاخوري
نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم
مواد لازم براي پوره سيب زميني پاي چوپان
سيب زميني: ۶ عدد متوسط
پنير پيتزا: ۱۵۰ گرم
کره: ۱ قاشق غذاخوري
نمک و فلفل سياه: به مقدار دلخواه


طرز تهيه:

مرحله اول


براي درست کردن غذاي انگليسي خوشمزه پاي کلبه روستايي يا پاي شپردز يا همان پاي گوشت و سيب زميني ابتدا سيب زميني‌ها را آب‌پز کنيد. در اين فاصله مايه گوشت را هم آماده کنيد. پيازها را نگيني خرد کنيد و در مقداري روغن تفت دهيد. وقتي پيازها سبک شدند گوشت چرخ‌کرده را اضافه کنيد و با پياز تفت دهيد تا رنگ گوشت عوض شود. نمک، فلفل و زردچوبه را هم اضافه کنيد و همراه گوشت تفت دهيد.

پوره گوجه فرنگي را اضافه کنيد. وقتي آب گوجه فرنگي‌ها کشيده شده رب گوجه را هم اضافه کنيد و با ساير مواد تفت دهيد. به مايه گوشت هر سبزيجات و حبوباتي که دوست داريد از ذرت و نخود فرنگي گرفته تا اسفناج و جعفري، قارچ و هويج مي‌توانيد اضافه کنيد. پاي کلبه روستايي را با سويا به جاي گوشت هم مي‌توانيد درست کنيد که يک غذاي گياهي لذيذ و خوشمزه خواهيد داشت. پوره سيب زميني را هم آماده کنيد. پوست سيب زميني‌ها را بگيرد و آن‌ها را رنده کنيد يا با گوشتکوب بکوبيد. کره، نمک و فلفل سياه را اضافه کنيد و حسابي مخلوط کنيد تا پوره سيب زيني يکدست شود. 


مرحله دوم


مايه گوشت را کف ظرف مورد نظر که مي‌خواهيد غذا را در آن سرو کنيد بريزيد. بهتر است ظرف مخصوص فر يا ظرف پيرکس و حتي رمکين (مثل انواع گراتن) باشد. روي مايه گوشت پنير پيتزا و در صورت تمايل سس بشامل بريزيد. مقاله طرز تهيه سس بشامل را بخوانيد.

سپس پوره را به اندازه گردو گرد کنيد و دانه دانه گردالي‌هاي پوره سيب زميني را روي پنير پيتزا و سس بشامل بچينيد. مي‌توانيد به صورت ساده هم پوره را روي مايه گوشت بريزيد و با ته قاشق يا ليسک صاف کنيد. پاي چوپان را در طبقه وسط فر به مدت ۳۰ دقيقه و در دماي ۱۸۰ درجه سانتي‌گراد بگذاريد تا روي سيب زميني‌ها حسابي برشته و طلايي شود. در ۵ دقيقه آخر گريل فر را روشن کنيد. پاي چوپان يکي از انواع غذاهاي سنتي انگليسي خوشمزه و از غذاهاي معروف شهر لندن است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار