gardeshban.ir

کارشنارس تجویز و مصرف منطقی داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها را عامل گسترش میکرواورگانیسم‌ها خواند.
کد خبر: ۴۷۴۸۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰-1400 August 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
دکتر مجید حنیفه اظهار کرد: استفاده نادرست از آنتی بیوتیک‌ها خاصیت درمانی را کاهش داده و اثر بخشی داروها در زمان مورد نیاز کاهش می‌یابد، بنابراین توصیه می‌شود شهروندان از تجویز خودسرانه دارو برای خود و اطرافیانشان خودداری کنند.

وی با بیان اینکه در هفته آگاه‌سازی آنتی بیوتیک قرار داریم، تصریح کرد: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک تنها مقاومت بدن را در برابر آن افزایش می‌دهد و آگاه‌سازی در این خصوص، مقاومت میکروبی را متوقف می‌کند.

دکتر حنیفه خاطرنشان کرد: در صورتیکه پزشک معالج داروی آنتی بیوتیک تجویز کرد هر بیمار باید بداند داروی تجویز شده برای درمان بیماری فعلی در نظر گرفته شده و این داروها بعد از بهبودی در مقطع زمانی آینده نباید مصرف شود همچنین افراد نباید این داروها را به دیگران خودسرانه تجویز کنند.

وی بر اهمیت نحوه مصرف داروهای آنتی بیوتیک با تجویز پزشک اشاره کرد و ادامه داد: داروهای تجویز شده باید در ساعت تعیین شده و به میزان مشخص طبق تجویز پزشک مصرف شود همچنین تا پایان طول دوره درمان باید آنتی بیوتیک مورد نظر به طور کامل مصرف شود.

این کارشناس دارویی با بیان اینکه برخی داروها نیاز به قطع تدریجی دارند، تصریح کرد: هیچ گاه داروها را نباید بدون مشورت با پزشک و داروساز قطع  کرد.

وی خاطرنشان کرد : در صورتی که همزمان به دو بیماری مبتلا هستید و یا به دو پزشک متفاوت مراجعه کرده‌اید، پزشک یا داروساز را از داروهای مصرفی‌ مطلع کنید.

دکتر حنیفه با بیان اینکه تمامی داروها عوارض جانبی دارند، یادآور شد: بیماران برای تمدید مصرف دارو نباید پافشاری کنند چراکه پزشک به اندازه مورد نیاز به بیمار دارو تجویز می‌کند.

این کارشناس دارویی خاطرنشان کرد: داروخانه‌ها روزانه با تعداد زیادی مراجعه مشتریان برای استفاده از داروها به صورت خودسرانه دارند، که  عدم این درخواست‌ها نیاز به فرهنگ سازی دارد و به عنوان یک قانون هیچ فردی به صورت خودسرانه در خواست داروی آنتی بیوتیک نداشته باشد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار