gardeshban.ir

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است. ویروس ها ساختار سلولی ندارند و تنها شامل ژنوم و پوششی از پروتئین در اطراف آن هستند.
کد خبر: ۴۷۵۰۸
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰-1400 August 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است. ویروس ها ساختار سلولی ندارند و تنها شامل ژنوم و پوششی از پروتئین در اطراف آن هستند.

 ویروس ها در صورت حمله به بدن، معمولا توسط سیستم دفاعی از بین می روند و تنها کافی است با رعایت بعضی موارد در خوردن و آشامیدن، به سیستم دفاعی بدن خود در راه مبارزه با ویروس ها، کمک کنیم. اما در این میان، باورهای غلطی در بین مردم ایجاد و منتشر می شود که به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:

۱. واکسنی برای سرماخوردگی وجود ندارد

سیستم دفاعی بدن سالم می تواند به سادگی با ویروس های سرماخوردگی مبارزه کند و نسبت به آن نوع ویروس ایمنی پیدا کند اما به دلیل تنوع بسیار زیاد ویروس هایی که باعث سرماخوردگی می شوند ایمنی در مقابل همه انواع ویروس ها تقریبا غیر ممکن است.

گاهی در داروخانه ها به اشتباه عبارت ((واکسن سرماخوردگی رسید)) را مشاهده می کنید اما این واکسن ها مخصوص آنفلوآنزا هستند که به دلیل محدودتر بودن انواع ویروس های مولد آنفلوآنزا واکسن آنها نیز قابل ساخت است اما برای سرماخوردگی با توجه به انواع بسیار متنوع ویروس های مولد بیماری، واکسن موثری که بتواند ایمنی قابل قبولی ایجاد کند، تا کنون ساخته نشده است.

۲. خوردن ویتامین C زیاد از سرماخوردگی جلوگیری نمی کند

بدن ما در تمام طول زندگی احتیاج به انواع مختلفی از مواد غذایی و معدنی در حد مشخص دارد و کمبود هر یک از این مواد می تواند روی عملکرد سیستم های مختلف بدن موثر باشد و موجب ضعف عمومی بدن و ایجاد آمادگی برای انواع بیماری ها از جمله سرماخوردگی شود. کمبود انواع ویتامین ها از جمله ویتامین C هم می تواند از آن جمله باشد.

اما  اسید اسکوربیک یا همان ویتامین C  هم مانند سایر ویتامین ها و بسیاری از دیگر مواد در حد مشخصی مورد نیاز بدن است. ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که مقدار لازم آن برای بدن یک فرد عادی، حدود ۶۰ میلی گرم در روز است و معمولا از طریق مرکبات، فلفل سبز، کلم بروکلی، سبزیجات برگی شکل سبز، کیوی، کلم، طالبی، توت فرنگی، اسفناج و سیب زمینی تامین می شود. مازاد ویتامین C از طریق ادرار دفع می شود بنابراین خوردن ویتامین C  بیش از نیاز روزانه بدن باعث ذخیره ان در بدن نمی شود و تنها می تواند باعث فشار به کلیه ها، افزایش ادرار و… شود.

۳.در سرماخوردگی عادی آنتی بیوتیک در معالجه تاثیری ندارد

ویروس ها و باکتریها از جهت ساختمان، نحوه تکثیر و… با یکدیگر تفاوت های بسیار زیادی دارند. بر خلاف ویروس ها، باکتری ها ساختار سلولی دارند. اکثر بیماری های عفونی نتیجه فعالیت باکتری ها هستند و هر نوع  آنتی بیوتیک روی انواع خاصی از باکتری ها موثر است اما هیچ یک از انواع آنتی بیوتیک ها روی ویروس ها تاثیری ندارند. بنابراین مصرف آنتی بیوتیک نمی تواند باعث بهبود سرماخوردگی شود.

از سویی مصرف آنتی بیوتیک بدون رعایت شرایط و نحوه مصرف آن می تواند منجر به مقاومت باکتریها در مقابل آن نوع آنتی بیوتیک شود و با توجه به اینکه تنوع انواع آنتی بیوتیک هم محدود است، مقاومت باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها می تواند بسیار خطرناک باشد و در زمان هجوم باکتری ها به بدن ما وسیله ای موثر برای مقابله با آنها نداشته باشیم.   هر ساله تعداد بیشتری از بیماران عفونی در اثر مقاومت باکتریها در برابر آنتی بیوتیک ها می میرند. پس، هرگز از آنتی بیوتیک بدون تجویز پزشک استفاده نکنید.

۴. داروهای سرماخوردگی رایج تنها علائم سرماخوردگی را کاهش می دهند.

داروهای مسکن و سایر داروهایی که برای سرماخوردگی مصرف می شوند می توانند علائم آزاردهنده سرماخوردگی را کاهش دهند و این خود می تواند تحمل بیماری را برای ما آسان کند. از طرفی کاهش برخی از علائم مانند آبریزش و یا عطسه می تواند در جلوگیری از شیوع بیماری و سرایت آن به دیگران موثر باشد. داروهای حاوی آنتی هیستامین به دلیل عملکرد آنها، در کاهش موقت آبریزش و احساس سبکی در روزهای اول سرماخوردگی بطور موقت می توانند تاثیر گذار باشند و علائم ظاهری بیماری را کاهش دهند اما در دراز مدت( بیش از دو سه روز) تاثیر خود را تا حد زیادی از دست می دهند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار