gardeshban.ir

دره وارنگه رود که بین استان‌های البرز و مازندران واقع شده است، طولی تقریبا برابر با هفت کیلومتر دارد.
کد خبر: ۴۷۵۱۳
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰-1400 August 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
امروزه بسیاری از افراد تا صحبت از تعطیلات و گشت‌وگذار می‌شود، به سراغ شهرهای شمال کشور می‌روند و انتخاب اصلی آن‌ها همیشه همین موارد محدود است، اما توجه داشته باشید که در نزدیکی پایتخت، بهشتی قرار گرفته که کمتر کسی آن را می‌شناسد و یکی از انتخاب‌های ماجراجویانه محسوب می‌شود. دره وارنگه رود آسارا درست همان جایی است که شما باید آن را حتما یک بار امتحان کنید.

دره وارنگه رود که بین استان‌های البرز و مازندران واقع شده است، طولی تقریبا برابر با هفت کیلومتر دارد. در سمت چپ و قسمت جنوبی این دره، قله‌هایی مانند کمانکوه، سرماهو و یخچال که رشته کوه‌های البرز هستند به چشم می‌خورند. 

در قسمت شمال غرب و شرق نیز آزاد کوه که یکی از بی‌نظیرترین قله‌ها است دیده می‌شود و مشرف به آبادی‌های نسن و کلاک است، البته بخش جنوبی آن روستایی به نام وارنگه رود را احاطه می‌کند.

اگر تصمیم دارید که به قله آزاد کوه صعود کنید، دره وارنگه رود آسارا طولانی‌ترین و زیباترین مسیر صعود خواهد بود که در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی قرار گرفته است. همچنین توجه داشته باشید که عرض این دره نیز بسیار وسیع است و گذر از آن حس و حال عجیبی را به فرد می‌دهد.

این منطقه از لحاظ پوشش گیاهی بسیار غنی است و شما می‌توانید گیاهانی چون شبدر وحشی، ترشک، گرز، بومادران، کرزنگ، گلپر، شوید وحشی، جعفری وحشی یا طبیعی و کلیک (گل رز که با استفاده از آن مربا درست می‌کنند) را در این منطقه مشاهده و در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید. علاوه بر گیاهان، گونه‌های جانوری گوناگونی چون بز، میش و قوچ نیز در این دره دیده می‌شوند و علارغم آنکه این محدوده حفاظت شده است، بسیاری از این گونه‌ها شکار می‌شوند و نسل آن‌ها نیز رو به کاهش به نظر می‌رسد که این موضوع جای نگرانی دارد.

دره وارنگه رود آسارا؛ طبیعت بی نظیر جاده چالوس+عکس

چرا بازدید از دره وارنگه رود را پیشنهاد می‌کنیم؟

دره وارنگه رود آسارا در فصل زمستان، یکی از زیباترین دره‏های ایران خواهد بود، زیرا می‌توانید زیباترین و تمیزترین بارش‌های برف را در این منطقه مشاهده کنید. البته به این نکته هم که گاهی اوقات برف‌های انبوه در این منطقه مشکل آفرین می‌شوند و احتمال رخ دادن بهمن را افزایش می‌دهند نیز باید اشاره کرد.

اگر علاقه‌ای به سفر در زمستان ندارید، فصل بهار از این دره دیدن کنید. در فصل بهار، برف‌ها ذوب می‌شوند و به دنبال این موضوع از میان دره، رودی جاری خواهد شد. علاوه بر رود، شکوفه‌ها و گل‌هایی که در این منطقه هستند نیز باعث رنگ و بوی خاص به این منطقه می‌شوند که شما باید حتما از آن‌ها دیدن کنید تا پی به زیبایی این دره ببرید.

از دیگر دلایلی که توصیه می‌شود از دره وارنگه رود دیدن کنید، این است که در این منطقه چشمه‌های آب معدنی‌ بسیاری وجود دارد که همین موضوع باعث زیبایی دو چندان این منطقه خواهد شد. همچنین رودخانه وارنگه رود که در این منطقه قرار گرفته نیز یکی از حیاتی‌ترین حوزه‌های آبریز منطقه است که از دامنه‌های غربی ارتفاعات پالون گردن و رستم چال در شرق سرچمشه گرفته است. این رودخانه در ادامه از دره عبور می‌کند، به رودخانه ولایت رود می‌پیوندد و رودخانه کرج را تشکیل می‌دهد. ماهی قزل آلای خال قرمز از ماهی‌های مهم این رودخانه است.

چگونه به دره وارنگه رود آسارا برویم؟

دره وارنگه رود آسارا در ۳ کیلومتری روستای وارنگه رود قرار گرفته است. این روستا در کیلومتر ۸۰ جاده چالوس قرار دارد که شما می‌توانید پس از رد کردن ناحیه نساء و از طریق جاده خروجی دیزین به این روستا دسترسی پیدا کنید. در میانه راه این خروجی، یک پاسگاه محیط بانی مشاهده خواهید کردید که در سمت چپ آن یک فرعی وجود دارد که در حقیقت راه ارتباطی روستا است. زمانی که به روستا رسیدید، باید تا انتهای روستا بروید. سپس با مشاهده مسیر مخالف جریان آب، مسیر دره کاملا مشخص خواهد بود.

جاهای دیدنی نزدیک به دره وارنگه رود آسارا

همان‌طور که گفته شد، دره وارنگه رود آسارا در مسیر کرج قرار دارد و از طریق یکی از خروجی‌های دیزین می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. بنابراین یکی از جاهای دیدنی نزدیک به دره وارنگه رود آسارا، دیزین است. این منطقه در ۷۵ کیلومتری شهر کرج قرار گرفته و یکی از جاذبه‌های ورزشی به شمار می‌آید و شما می‌توانید تفریحات مفرحی را در این منطقه تجربه کنید.

رودخانه وارنگه رود نیز یکی از جاهای دیدنی نزدیک به دره است که در حقیقت در بخش جنوبی روستا قرار گرفته و از جمله رودخانه‌های دائمی البرز است. جهت جریان این رودخانه در ابتدا از شرق به غرب در نظر گرفته می‌شود، اما پس از آنکه این رود از دره خرسرک و سینکو عبور کند، جهت جریان آن نیز از شمال به جنوب خواهد شد.

البته توجه داشته باشید که جاهای دیدنی بسیاری در طی مسیر شما به این دره وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید. برای مثال می‌توان به مواردی چون مرداب کندوچال، دریاچه ولشت، جنگل تنگه، آبشار و روستا هریجان، ارنگه، آبشار خور، سد امیرکبیر، آبشار نوجان و ... اشاره کرد. هر یک از این محدوده‌ها اطراف جاده چالوس هستند و شما می‌توانید از آن‌ها نیز در کنار دره وارنگه رود آسارا دیدن کنید.

دره وارنگه رود آسارا؛ طبیعت بی نظیر جاده چالوس+عکس

هتل و اقامتگاه‌های نزدیک به دره وارنگه رود آسارا

اگر تصمیم به بازدید از دره وارنگه رود آسارا دارید و نگران اقامتگاه خود هستید، باید گفت جای نگرانی نیست، زیرا بسیاری از افراد محلی در این روستا، سوئیت‌هایی را برای شما در نظر گرفته‌اند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. به‌طور کلی این اقامتگاه‌ها درون روستا هستند، اما توجه داشته باشید که مسیر روستا تا دره چندان زیاد نیست و شما می‌توانید به‌راحتی به این دره بروید.

جمع‌بندی

با سفر و بازدید از دره وارنگه رود آسارا برای خود تجربه‌ای به یاد ماندنی بسازید. این منطقه حفاظت شده است، بنابراین باید مراقب قدم‌هایتان هم باشید. محیط روستا، دره و رودخانه را آلوده نکنید، در این محیط‌ها زباله رها نکنید، به حیوانات غذا ندهید و به‌هیج‌وجه فکر شکار آن‌ها نیز نباشید. 

همچنین فرهنگ روستا نشینان را نیز در نظر بگیرید و با احترام با آن‌ها برخورد کنید تا سفری لذت‌بخش داشته باشید. اگر شما در یکی از شهرهای ایران هستید که فاصله طولانی با این منطقه دارید، می‌توانید بلیط هواپیما شهر تهران را تهیه کنید، ابتدا به پایتخت بیایید و سپس از تهران راهی دره شوید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار