gardeshban.ir

غار بورنیک فیروزکوه از غارهایی است که افراد علاقه‌مند به این جاذبه‌های گردشگری ممکن است بارها و بارها به دیدن آن بروند.
کد خبر: ۴۷۵۱۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰-1400 August 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
غار بورنیک فیروزکوه از غارهایی است که افراد علاقه‌مند به این جاذبه‌های گردشگری ممکن است بارها و بارها به دیدن آن بروند. این غار زیبا و جذاب در نزدیکی روستای هرانده واقع شده است. بهتر است دیدن آن را برای یک بار هم که شده تجربه کنید. غار بورنیک به‌عنوان طولانی‌ترین غار استان تهران شناخته می‌شود و از جاذبه‌های هیجان انگیزی است که ممکن است در هر جایی نتوانید آن را ببینید.

وارد قسمت ورودی غار که می‌شوید، حالت پله مانند آن شما را به فضای داخل غار هدایت می‌کند. فضایی پر از شگفتی و زیبایی و عجایب! به‌خصوص کسانی که غارنوردی را دوست دارند، ترجیح می‌دهند بارها به دیدن این غار زیبا بروند و کنجکاوی‌های ذهن خود را با آن ارضا کنند. این غار پر از استالاگمیت و استالاکتیت است که قطعاً فقط در درون غارها می‌توانید آن‌ها را دید. این ستون‌ها و تیغه‌ها، حاصل املاح معدنی هستند که از آب ها جدا شده و خود را به‌صورت ستون‌های آویزان از غار و ستون‌های چسبیده به کف غار نشان می‌دهند.

غار بورنیک فیروزکوه مربوط به هزاران سال پیش است. برایتان عجیب است اگر در داخل آن هستید و تصور کنید هزاران سال قبل افرادی نیز این غار را دیده‌اند و حتی ممکن است در آن زندگی هم کرده باشند. اگر وارد غار شوید و از پایین غار از دهانه عکس بگیریدَ مانند این است که در داخل یک چاله بزرگ هستید و فقط آسمان است که بالای سر شما دیده می‌شود.

غار همیشه برای انسان جای تعجب و شگفتی داشته است. این حکاکی آب بر روی سنگ که قدرت آب نرم را در برابر سنگی سخت نشان می‌دهد! برای یک بار هم که شده دیدن غار فیروزکوه را در برنامه خود بگنجانید. بدون شک شما هم از این کار لذت می‌برید. البته دیدن غار بورنیک فیروزکوه به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری متنوعی که در اطراف آن است، می‌تواند یک روز کامل و حتی چند روز را برای شما به یک گردش جانانه تبدیل کند.

غار بورنیک فیروزکوه؛ طولانی‌ترین غار استان تهران+عکس

چرا بازدید از غار بورنیک فیروزکوه را پیشنهاد می‌کنیم؟

ما برای اینکه حس و حال خوبی داشته باشیم و روزهای سخت و پرکار را با انرژی شروع کنیم، نیاز است از جاذبه‌های مختلفی دیدن کنیم. جاذبه‌های طبیعی همیشه برای بشر جذابیت خاصی داشتند. به همین خاطر دلایل متعددی وجود دارد که دیدن غار بورنیک فیروزکوه را به شما توصیه می‌کنیم. برخی از دلایلی که افراد زیادی به دیدن این غار می‌روند، در ادامه لیست شده است.
• جذابیت خاص داخل غار و داشتن دالان‌های طویل و متعدد
• جاذبه های گردشگری زیاد در اطراف غار
• دسترسی راحت به غار
• استالاکتیت و استالاگمیت های فراوان در دالان‌ها و سقف و دیوار
• امکان غارنوردی و کوهنوردی در این منطقه

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته

اگر شما هم عاشق غارنوردی هستید، دیدن غار بورنیک فیروزکوه را از دست ندهید. می‌توانید به‌راحتی بلیط چارتر هواپیما بگیرید و خودتان را به تهران برسانید تا در یک روز آفتابی راهی این غار زیبا شوید البته برای دیدن غار باید از روستای هرانده بگذرید؛ روستایی جذاب و زیبا که طبیعت بکر و کوچه‌های زیبای آن همیشه در خاطرتان خواهد ماند.

در مسیر رسیدن به غار از باغ‌های بزرگ سیب و گیلاس می‌گذارید. طبیعت این روستا آن‌قدر زیبا و چشم‌نواز است که اصلاً خسته نمی‌شوید. در اطراف غار و مسیر رسیدن به آن، همه چیز زیباست! برای رسیدن به غار می‌توانید رودخانه زیبایی را که از وسط روستای هرانده می‌گذرد دنبال کنید تا به این غار بزرگ و طولانی برسید.

غار بورنیک فیروزکوه طویل‌ترین غاری است که در استان تهران واقع شده است. در دهانه ورودی این غار پله‌هایی ایجاد شده است تا بتوانید وارد آن شوید و از دیدن ستون‌های بلند و آویزان از سقف لذت ببرید. سالانه افراد زیادی از ایران و سراسر دنیا برای تور غار بورنیک فیروزکوه برنامه‌ریزی می‌کنند.

غار در ۶ کیلومتری جنوب روستای هرانده واقع شده است و مسیری پر از زیبایی‌های طبیعی دارد. افرادی که می‌خواهند کوهنوردی کنند، می‌توانند دل به دامان این کوه بسپارند و خود را به دهانه غار بورنیک برسانند. در داخل غار می‌توانید عکاسی کرده و تصویرهای زیبایی از طبیعت شگفت‌انگیز درون غار ثبت کنید. از نظر زمین‌شناسی، کمتر غاری را زیبایی غار بورنیک فیروزکوه می‌توان پیدا کرد؛ زیرا ساختارهای قندیل مانند و کلم شکلی که در درون آن قرار دارد، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

کلمه بورنیک به معنای محل امن و یا جان‌پناه است. این کلمه در اصل گرفته از زبان افراد قدیمی است که غار را به‌عنوان یک جان‌پناه برای خود در نظر می‌گرفتند تا از حمله دشمنان، بلایای طبیعی و غیره در امان باشند.

غار بورنیک از چهار تالار اول، دوم، سوم و تالار پرتگاه تشکیل شده است. سفال‌هایی که در تالار اول این غار دیده شده‌اند، نشان می‌دهند که انسان‌های غارنشین در آن سکونت داشتند. تالار دوم نیز دالان‌هایی دارد که یکی از آنها به ۳۰ متر هم می‌رسد و تالار دوم را به تالار سوم وصل می‌کند. استالاکتیت‌های گل کلمی و نخودی با رنگ‌های صورتی در این تالار دیده می‌شوند.

البته تالار سوم و تالار پرتگاه را باید بااحتیاط ببینید؛ زیرا عمیق‌ترین حالت آن حدود ۶۰ متر عمق دارد. تالار پرتگاه، همان‌طور که از اسمش مشخص است، دارای پرتگاه‌های متعددی است. البته یک تالار بیست متری مسطح نیز در آن وجود دارد که ممکن است یک پناهگاه برای غارنشینان بوده باشد.
برای دیدن غار بورنیک فیروزکوه سعی کنید از افرادی که اطلاعات غارنوردی دارند بهره ببرید تا دچار آسیب در قسمت‌های عمیق غار نشوید.

غار بورنیک فیروزکوه؛ طولانی‌ترین غار استان تهران+عکس

چگونه به غار بورنیک فیروزکوه برویم؟

برای اینکه به روستای هرانده و غار بورنیک برسید می‌توانید بلیط هواپیمای چارتر بگیرید و خودتان را به تهران برسانید. اگر در تهران ساکن هستید نیز راهی روستای هرانده می‌شوید. در این مسیر از اتوبان بابایی وارد جاده دماوند و آزادراه تهران - پردیس می‌شوید. قبل از اینکه به بومهن برسید، یک جاده کمربندی در سمت راست است که وارد آن شده و جاده فیروزکوه را پیش می‌گیرید. قبل از رسیدن به فیروزکوه، تابلوی خروجی روستای هرانده در سمت راست قرار دارد که وارد آن می‌شوید. پس از رسیدن به هرانده، به سمت غار می‌روید که ۶ کیلومتر در جنوب روستا قرار دارد و حدود یک ساعت و نیم کوه‌پیمایی دارید تا به آن برسید.

جاهای دیدنی نزدیک به غار بورنیک فیروزکوه

البته فقط غار نیست که می‌توانید از آن دیدن کنید. زیبایی‌های روستای هرانده نیز شما را به وجد می‌آورد. رودخانه وسط روستا شما را به یک پیک‌نیک عالی دعوت می‌کند تا در نزدیکی رودخانه کمپ بزنید و از طبیعت زیبای این روستا بهره‌مند شوید. همچنین کوچه پس‌کوچه‌های این روستا نیز دیدن دارد و می‌توانید از لبنیات و محصولات باغی این روستا خرید داشته باشید. همچنین دیدن قسمت‌هایی مانند چشمه رخش، دریاچه سد سیاهرود، رود نمرود و ... هم خالی از لطف نیست.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به غار بورنیک فیروزکوه

حال کل گردشگری خود را به پایان رسانده‌اید، نوبت استراحت در یک مکان راحت است. می‌توانید در روستا کمپ بزنید و چند روزی را مهمان زیبایی‌های روستای هرانده باشید. در صورتی که ترجیح می‌دهید در اقامتگاه بمانید، موارد متعددی در نزدیکی این روستا واقع شده‌اند.

کمپ‌های مختلفی در فیروزکوه وجود دارند که شما را به مهمانی خود دعوت می‌کنند. همچنین هتل‌های فیروزکوه نیز در نزدیکی غار بورنیک فیروزکوه هستند که حدود ۱۵ کیلومتر با آن فاصله دارند.

• فاصله تا اقامتگاه بوم‌گردی حاج محمد فیروزکوه ۱۰ کیلومتر
• فاصله تا اقامتگاه بوم‌گردی آرتین دماوند ۱۲ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار