gardeshban.ir

در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از مخوف‌ترین و رمزآلودترین زندان‌های دنیا آشنا کنیم: کوه زندان سلیمان واقع در شهر تکاب استان آذربایجان غربی.
کد خبر: ۴۷۵۱۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰-1400 August 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
گردشگری وحشت یا haunted tourism یکی از گونه‌های متفاوت و هیجان‌انگیز دنیای گردشگری است. علاقه‌مندان به این شاخه از توریسم در عوض تجربه‌ی بهشت‌های زمینی و مکان‌های زیبا و دلگشا، به دنبال لمس هیجان ناشی از ترس و دلهره هستند؛ دلهره‌ای که معلول ناشناخته بودن پدیده‌ی پیش روست.

اگر علاقمند به شاخه‌ی گردشگری وحشت هستید (یا پس از خواندن توضیحات بالا به آن علاقمند شده‌اید!) و اگر به دنبال یافتن یک مقصد توریستی منحصربه‌فرد و مرتبط با این شاخه در ایران می‌گردید، این مقاله برای شماست. در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از مخوف‌ترین و رمزآلودترین زندان‌های دنیا آشنا کنیم: کوه زندان سلیمان واقع در شهر تکاب استان آذربایجان غربی.

کوه زندان سلیمان تکاب؛ یکی از مخوف‌ترین و رمزآلودترین زندان‌های دنیا+عکس

دیدگاه پیشینیان در مورد کوه زندان سلیمان

این محل بنابر باور پیشینیان و افراد محلی، در گذشته مکانی بوده که حضرت سلیمان (ع)، دیوها و جنیان نافرمان را در آن زندانی کرده است.

دیوها و جن‌هایی که هنوز هم فریاد گوش‌خراش و دلهره‌آورشان از دهانه‌ی این کوه شنیده شده و آهی از نهادشان برمی‌آید که به شکل دود سفید و خاکستری رنگی از کوه خارج می‌شود و وحشت به دل حاضران می‌اندازد!

کوه زندان سلیمان در کجا واقع شده است؟

زندان سلیمان یا به عبارت بهتر کوه زندان سلیمان تکاب، یکی از آثار طبیعی است که به دست معمار جهان ساخته شده است و در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

فاصله‌ی کوه زندان سلیمان تا شهر تکاب ۴۰ کیلومتر و تا شهر ارومیه حدوداً ۳۰۰ کیلومتر است. همچنین این مکان دیدنی از شهر تهران ۴۸۰ کیلومتر فاصله دارد و در صورتی که مبدأ سفر شما تهران باشد، باید ۶ ساعت رانندگی کنید تا به آنجا برسید.

البته شما می‌توانید از هرکجای ایران، با خرید بلیط هواپیما خود را به فرودگاه شهید باکری ارومیه برسانید و پس از طی یک مسیر سه ساعته از این محل زیبا بازدید کنید. خرید بلیط لحظه آخری حتی می‌تواند در هزینه‌های شما به میزان زیادی صرفه‌جویی کند.

آدرس کوه زندان سلیمان کجاست؟

اگر این مقاله را تا این‌جا خوانده‌اید و مصمم شده‌اید در اولین فرصت خودتان را به این مکان گردشگری رعب‌آور برسانید، یا جستجو در میان صفحات وب شما را به این یادداشت رسانده است، احتمالاً اکنون باید ذهن‌تان مشغول این سؤال باشد که «چطور به کوه زندان سلیمان تکاب بروم؟»
برای رسیدن به این محل دو مسیر اصلی وجود دارد:

در مسیر اول، ابتدا باید به قلمرو جغرافیایی استان آذربایجان غربی وارد شوید. سپس به جاده‌ی بیجاب به تکاب رفته و پس از آن که وارد جاده‌ی دندی شدید، سه کیلومتر مسیر را طی کنید تا به کوه زندان سلیمان تکاب برسید.

رسیدن به این مقصد از یک مسیر دیگر نیز میسر است؛ اگر از جاده‌ی زنجان - دندی (که یک مسیر خطرناک، پر پیچ و خم و دوطرفه است) بروید، قادر خواهید بود در طول راه چشم‌انداز زیبای معادن سرب و روی و مناطق طبیعی حفاظت‌شده‌ی انگوران را نیز ببینید.

آیا هنوز برای بازدید از کوه زندان سلیمان مردد هستید و به دلایل بیشتر برای برگزیدن این مقصد گردشگری نیاز دارید؟ با ما همراه باشید تا بیشتر درباره‌ی این مکان منحصربه‌فرد بدانید.

کوه زندان سلیمان تکاب؛ یکی از مخوف‌ترین و رمزآلودترین زندان‌های دنیا+عکس

کمی بیشتر درباره‌ی کوه زندان سلیمان تکاب بدانیم

زندان سلیمان که محلی‌ها به آن «زندان دیو» می‌گویند، تپه‌ای است که در دشتی زیبا واقع شده و قدمت آن به دوره‌ی سوم زمین‌شناسی (مزوزوئیک) می‌رسد.

این کوه یکی از مهم‌ترین و مشهورترین جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود. شهرت این محل آن‌قدر زیاد است که هرسال افراد زیادی برای دیدن آن از اقصی نقاط ایران و جهان راهی تکاب می‌شوند.

این کوه، میان‌تهی (توخالی) و مخروطی‌شکل است و در نظر اول بسیار وهم‌انگیز به نظر می‌رسد. در صورتی که از کوه بالا بروید و از فراز آن به حفره‌ی میانی کوه نگاه کنید، احتمالاً دچار سرگیجه و مقداری احساس ترس و وحشت خواهید شد.

حفره‌ی درون کوه، همچون تمام پدیده‌های زمین شناسی طبیعی، در اثر رسوب کانی‌های مختلف و طی سال‌های طولانی پدید آمده است. این کوه حدوداً ۱۰۸ متر ارتفاع دارد و حفره‌ی درون آن، به‌صورت تقریبی استوانه‌ای به ارتفاع ۸۰ متر و وسعت ۶۵ متر ساخته است.

تاریخچه و وجه تسمیه‌ی کوه زندان سلیمان به چه صورت است؟

بنابر گفته‌ها و مکتوبات برخی مورخان، این مکان وهم‌انگیز در هزاره‌ی اول پیش از میلاد مسیح (ع)، زندان حضرت سلیمان نبی (ع) بوده و در دوره‌ی مانایی‌ها (۸۳۰ تا ۶۶۰ میلادی) نیز به عنوان عبادتگاه مقدسی کاربرد داشته است.

جاذبه‌های دیدنی کوه زندان سلیمان

به جز خود کوه و حفره‌ی میانی آن که جذاب‌ترین بخش این بازدید را می‌سازند، پیشنهاد می‌کنیم چشمه‌های طبیعی گوگردی فروانی که اطراف کوه وجود دارند را نیز از دست ندهید و با آب‌تنی در این چشمه‌ها از خواص درمانی‌شان استفاده کنید.

همچنین در بالای کوه، یک بنای تاریخی از دوره‌ی مانایی‌ها باقی مانده است که به احتمال زیاد عبادتگاه بوده و شامل اتاق‌ها، تراس و راه‌پله می‌شود و دیدن آن خالی از لطف نیست.

کوه زندان سلیمان تکاب؛ یکی از مخوف‌ترین و رمزآلودترین زندان‌های دنیا+عکس

در تکاب مکان‌های دیدنی زیاد دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند شما را همچون کوه زندان سلیمان شگفت‌زده کند. مجموعه‌ی جهانی تخت سلیمان، چملی گول (تالاب چملی)، قلعه‌ی سردار افشار و بقعه‌ی ایوب انصار از جمله‌ی این مکان‌های زیبا و دیدنی هستند.

سخن پایانی

در این یادداشت تلاش کردیم شما را با یکی از جاذبه‌های دیدنی استان آذربایجان غربی، یعنی کوه زندان سلیمان تکاب آشنا کنیم.

این کوه عجیب، که در اثر یک پدیده‌ی زمین‌شناختی طبیعی به وجود آمده است افسانه‌های زیادی در دل خود دارد که ممکن است در نگاه اول گردشگران را دچار ترس و دلهره کند. اما پس از مدت زمان کوتاهی همه در زیبایی‌های آن غرق خواهند شد و خاطره‌ی بازدید از آن را هرگز فراموش نخواهند کرد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار