gardeshban.ir

منطقه حفاظت شده سفیدکوه در استان لرستان بین E4818 تا E4743 عرض طول شرقی و N3349 تا N3329 عرض شرقی واقع شده است.
کد خبر: ۴۷۵۷۷
تاریخ انتشار : جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰-1400 August 28
گردشبان (gardeshban.ir) :

منطقه حفاظت شده سفیدکوه در استان لرستان بین E4818 تا E4743 عرض طول شرقی و N3349 تا N3329 عرض شرقی واقع شده است. مساحت آن ۶۹۵۰۰ هکتار می باشد. این منظقه در سال ۱۳۴۷ به عنوان شکار و تیراندازی ممنوع تحت حفاظت قرارگرفت .سپس در سال ۱۳۶۹ با وسعت ۶۸۷۷۶ هکتار به منطقه حفاظت شده سفید کوه ارتقاء یافت. 

منطقه حفاظت شده سفید کوه با دامنه ارتفاعی ۱۱۲۰ تا ۳۱۷۰ متر با ۶۰۰ میلی متر بارندگی دمای متوسط ۱۱ درجه سانتی گراد دارای اقلیم مدیترانه ای معتدل می باشد. رودخانه ها و آبشارهای فصلی فراوان، غارهای متعدد و تنوع زیستی گیاهی و جانوری و صخره های صعب العبور و زیبا، جنگلهای سرسبز بلوط با درختان تنومند از جاذبه های اکوتوریستی منطقه حفاظت شده سفید کوه به شمار می روند. اکثر مردم این منطقه به دامداری وکشاورزی مشغولند.

در سال‌های ۹۰ و ۹۱، چهار پاسگاه محیط بانی برای حفاظت از این پیش ‎بینی شد. که یکی از آنها در شهرستان دورود در منطقه مهم تی‌دار افتتاح شد. ۳ پاسگاه یکی در شرق سفیدکوه و منطقه چم‌تکله، خلیل‌خان در اشترانکوه و پاسگاه محیط‌بانی سفیدکوه خرم‌آباد پیرشمس ‌الدین نیز به آن اضافه می شوند. سفیدکوه با داشتن وضعیت توپوگرافی خاص و رودخانه های پر آبی نظیر کریه و کشکان یکی از زیستگاه های با ارزش جانوری غرب ایران محسوب می شود. ۲۷۲ گونه گیاهی و ۱۳۸ گونه جانوری در منطقه حفاظت شده سفید کوه شناسایی شده است.

منطقه حفاظت شده سفیدکوه

پوشش گیاهی

از جمله گیاهان سفیدکوه می توان بلوط ایرانی، بنه، گیلاس وحشی، خینجوک، زیتون، زالزالک، بادام کوهی، آلوچه. نسترن وحشی، بومادران، فرفیون زگیل دار، گوش بره طناز، سریش ایرانی، گنگرصحرایی، لاله واژگون، خاکشیر. نیلوفر، مریم گلی، کلاه میرحسن و انواع گون ها اشاره نمود.از ۱۴۸ گونه و زیرتقسیمات گونه ای منطقه، ۱ گونه سرخس، ۱۱۵ گونه دو لپه ای و ۳۲ گونه تک لپه ای هستند. این گونه ها به ۴۷ تیره و ۱۱۷ جنس تعلق دارند.

مهمترین تیره های گیاهی منطقه از نظر غنای گونه ای به ترتیب عبارتند از: Asteraceae، Liliaceae، Rosaceae و Poaceae. 98 گونه (۲/۶۶ درصد) فلور منطقه انحصاری ناحیه ایرانی – تورانی هستند که از این تعداد ۱۷ گونه مختص ایران می باشند و در میان آنها پراکنش گونه های Alcea koelzii، Amygdalus elaegnifilia. Arum giganteum، Centaurea phlomoides، Dionysia gaubae، Pyrus glabra و Quercus brantii var.persica به رشته کوه های زاگرس محدود می شود. در بین گیاهان منطقه همی کریپتوفیت ها با ۵۲ گونه (۱/۳۵ درصد). ژئوفیت ها و تروفیت ها به ترتیب با ۳۷ گونه (۲۵ درصد) و ۳۳ گونه (۳/۲۲درصد) فراوانترین شکل های زیستی محسوب می شوند.

حیات وحش

جانوران شاخص منطقه حفاظت شده سفید کوه عبارتند از: سنجاب ایرانی، کل وبز، خرس قهوه ای، پلنگ، گربه وحشی، رودک. گرگ، روباه، شنگ، شغال، کبک دری، کبک، عقاب طلایی، کرکس، کرکس مصری، شاهین. بالابان، دلیجه کوچک، سهره طلایی، یلوه حنایی، سارصورتی، جی جاق. لاکپشت مهمیزدار، آگامای صخره ای فلس درشت، گرزمار، افعی شاخدار، سوسمارمارچشم و…

منطقه حفاظت شده سفیدکوه

غارهای منطقه سفید کوه

غار”قمری” که در دل شهر جای گرفته و غارهایی از قبیل غار تنگه پلنگ هُر با طول بیش از دویست متر، غارشوکوره لو (مملو از هزاران خفاش). غار یا اشکفت بِلی، غار یا اشکفت یک بَرده، غار فَره کِش، غار آب علی ابدال. غار شوجا سنگ سوراخ، غار دره مراد راه و… بر دل صخره های سپید کوه جای گرفته اند. که مکان هایی مناسب جهت شب مانی کوهنوردان و شکارچیان و عشایر منطقه هستند. این غار ها و دره های متصل به آن زیستگاهای طبیعی مهمی را جهت حیوانات وحشی فراهم نموده اند.

منطقه حفاظت شده سفیدکوه

سرابها و قنات ها

در دامنه جنوبی سپید کوه، چند رشته قنات و سراب فصلی وجود دارد. کلیه سراب های داخل شهر خرم آباد و سراب هایی مثل سراب چنگایی، سراب چگنی، سراب دوره، سراب غُلغُله. سراب قنبر در شرق کر مانشاه، سراب سرداب، سراب تلخاب، سراب سقا و …از ارتفاعات سپید کوه سرچشمه میگیرند. صد ها چشمه کوچک و بزرگ از دل صخره های این کوه جاری هستند.
دو رشته قنات در دامنه سپید کوه جاری است. که یکی از انها به نام قنات ” کَهله ” در دشت کهله بالاتر از دشت میش آخور دوره چگنی جاری است. دیگری سراب رفتخوان میباشد که به غلط سراب خوانده شده است. مربوط به زمان هخامنشیان است که در دامنه سپیدکوه حفر شده و دارای بیش از صد رشته چاه است که اثار آنها قابل رویت است.

وضیعت زمین شناسی و جنس اهکی صخره های سپید کوه باعث شده است که برفچال های متعددی در این رشته کوه ایجاد شود. این برفچا ل ها در فصول بهار و تابستان آب آشامیدنی عشایر کوچرو منطقه (طوایف مختلف چگنی، شاهیوند و بسطام) و همچنین اب کوهنوردان را تامین میکنند.

منطقه حفاظت شده سفیدکوه

منطقه حفاظت شده سفیدکوه

سفیدکوه 1 منطقه حفاظت شده سفیدکوه

سفیدکوه 2 منطقه حفاظت شده سفیدکوه

سفیدکوه منطقه حفاظت شده سفیدکوه


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار