gardeshban.ir

جنگل پروز در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است . این جنگل بکر در ۵۰کیلومتری شهرستان لردگان و ۱۵۵ کیلومتری شهرکرد قرار دارد.
کد خبر: ۴۷۵۸۸
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰-1400 August 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
امتداد دره‌ای سرسبز، در یکی از نقاط ایران،جنگلی بکر وجود دارد که برای هر ایرانی و ایرانی دوست لازم است تا برای یک بار هم که شده به انجا سفر کند .تا پایان این مطلب همراه باشید تا به یکی از زیباترین جنگل ها در ایران یعنی جنگل پروز سفر کنیم.

جنگل پروز در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است . این جنگل بکر در  ۵۰کیلومتری شهرستان لردگان و ۱۵۵ کیلومتری شهرکرد قرار دارد. گردشگاه زیبای پروز با طبیعت بهشت‌گونه خود و قرارگیری در امتداد دره‌ای سرسبز، سالانه میزبان هزاران گردشگر از داخل و خارج استان می‌باشد. 

پارک جنگلی پروز شهرکرد؛ جاذبه بکر و طبیعی چهارمحال و بختیاری+عکس

هر چیزی که باید برای سفر به پارک جنگلی پَروَز بدانید

جنگلی سرسبز و بکر که روستاهای پلکانی و دست نخورده ای را با سفر کردن به آنجا میتوان دید. رودخانه پر آب و زیبایی که میگذرد و درختان بلند قامت بلوط آنجا را به یکی از جاذبه های گردشگری بهشت گونه تبدیل کرده. هرسال هزاران گردشگر داخلی و خارجی به دیدن این جنگل میروند و همیشه قابل توجه کوهنوردان و طبیعت گردان سراسر ایران بوده است.

چه ویژگی این مکان را محبوب کرده است؟

دنج و خلوت بودن ان برای استراحت و بازگشت آرامش بعد از مدت ها مشغله و دور شدن از فضای شهر نشینی بهترین گزینه برای سفر میباشد، سايه درختان بلند و، صدای چشمه‌هاي زلال، شاليزار های چشم نواز ان قابل توجه هر گردشگری میتواند باشد .

یکی از ویژگی های برجسته پارک جنگلی پَروَز به گوش رسیدن صدا چشمه های زلال است

پارک جنگلی پروز شهرکرد؛ جاذبه بکر و طبیعی چهارمحال و بختیاری+عکس

امکانات پارک جنگلی پروز برای گردشگران 

بارها شده که برای سفر،مکان هایی که جاده خاکی دارند را از لیست حذف کرده ایم اما پارک جنگلی پروز از جاده آسفالت وجاده ماشین رو برخوردار است. در انجا سکو هایی برای نشیمن تعبیه شده اند. 

این پارک جنگلی دارای پارکینگ ماشین میباشد و شما بابت امن بودن ماشین هایتان خیال راحتی خواهید داشت، سرويس بهداشتي در سراتاسر پارک وجود دارد حتی برای کسانی که قصد سفر چند روزه به انجا دارند واحد های اقامتی  درنظر گرفته شده است.

با سفر به جنگل پروز از چه جاذبه هایی دیدن می کنیم؟

روستای امام آباد یکی از روستا های پلکانی و بکر ، پارک جنگلی پروز، رودخانه ماربر زیبا و زلال و دره دم آب فوق العاده،اینها از بهترین جاهای دیدنی برای گردشگران انجاست.

پارک جنگلی پروز شهرکرد؛ جاذبه بکر و طبیعی چهارمحال و بختیاری+عکس

این سفر مناسب چه کسانی است؟

این برنامه طبیعت گردی و روستا گردی مناسب برای همه افراد تندرست با هر توانایی پیاده روی که دارند. افراد معمولی با توانایی پیاده روی کم در حدود 200 متر تا طبیعت گردانی با توانایی پیاده روی تا 8 کیلومتر در مسیرهای تقریبا سخت مانند راه رفتن در پاکوب یا عبور از رودخانه کم عمق  و چالش های کوچک که در مسیر وجود دارد.

بهترین زمان برای رفتن به پارک جنگلی پروز

پارک جنگلی پروز جزو گرمسیر ترین مناطق استان چهارمحال و بختیاری است پس بهترین فصل برای این سفر،فصول سرد سال میباشد .البته که تابستان بسیار گرم ان برای برنامه های سبک در زیر سایه درختان امکان دارد قابل تحمل شود اما بهترین فصل ،بهار و پاییز است چون زیبایی شگفت اوری را درختان بلوط ، بنه ،زرشک ،انجیر به وجود می آورند .در نظر سنجی ها بهترین ماه های این جاذبه گردشگری فروردین ،اوایل اردیبهشت، مهر و آبان بیشترین امتیاز را داشته.

پارک جنگلی پروز شهرکرد؛ جاذبه بکر و طبیعی چهارمحال و بختیاری+عکس

از چه مسیری باید به پارک جنگلی پروز رسید؟

یک جاده بن بستی است که شروع ان از میان جاده لردگان به یاسوج است وبعد از ان راه های میانبری دارد. از شهربروجن نیز می توان به جاده جنگل پروز رسید. جاده ای اسفالتی و سواری رو.اگر از شهرکرد قصد این سفر را دارید بهترین راه ،بروجن میباشد.

جنگل پروز جنگلی بکر و دست نخورده میباشد، واضح است که نمیتوان امکانات  موجود در شهر را از ان انتظار داشت. برای تهیه غذا، خود شهر لردگان رستورانهای مناسبی دارد اما درچنین محیط بومی بهترین گزینه استفاده از غذای خانگی یا خرید ازسوپرمارکت های محلی اطراف است.

برای برنامه های چند روزه چه واحد های اقامتی وجود دارد

هرساله هزاران گردشگر و طبیعت گرد به آنجا میروند و برای اقامت آنها اجازه چادر زدن در پارک و کمپینگ داده شده است. امکانات مسافران در حد سکو نشیمن و چادر زدن درنظر گرفته شده است به دلیل بکر بودن آپارتمان و خانه ای برای کرایه دادن در جنگل وجود ندارد.اما مردم مهمان نواز این منطقه با دعوت اهالی امکان اقامت را برای شما دارد. نزدیک ترین شهر با امکانات اولیه ،شهر لردگان است.

برای سفر به پارک جنگلی پَروَز به چه چیزی لازم داریم؟

برای سفر به انجا تمام وسایل اولیه طبیعت گردان لازم است. ازکوله پشتی و کفش پیاده روی راحت گرفته تا عینک آفتابی و کلاه نقاب دار برای زمان های افتابی انجا، همراه داشتن لباس گرم برای فصول سرد ، دوربین عکاسی برای علاقمندانی که دوست دارند لحظاتشان را ثبت کنند، دارو و لوازم شخصی ، بطری آب برای پیمودن مسیر و تنقلات و هرانچه که هر فرد برای گردش لازم دارد.

پارک جنگلی پروز شهرکرد؛ جاذبه بکر و طبیعی چهارمحال و بختیاری+عکس

این منطقه برای سفر چند روزه مناسب است؟

با توجه به مکان های زیاد این منطقه مانند روستای دره نامداری – جنگل پروز – رودخانه پروز – روستای شوراب – روستای دستگرد – روستای امام آباد – جنگل زاگرسی – حوضچه های پرورش ماهی – پارک جنگلی پروز – روستای پروز – روسای گیساران – چشمه تنگ – روستای دره شیر – روستای دره نیک – روستای باغ کاج علیا – کوه قلعه خلیفه – رودخانه ماربر – مسیر باغ کاج به ماربر – روستای شاه نجف – روستای اسلام آباد – روستای بیژگن – روستای سپیدار – روستای دم آب – رودخانه دم آب – مسیر رودخانه دم آب – چشمه چیرنوثل،برنامه نیم روزه با وجود دوری جنگل پروز چندان منطقی به نظر نمیرسد.

پس بستگی به هدفتان دارد که زمان مهم است یا تعدد مکان هایی که میخواهید ببینید.

اگرزمان زیادی نداریدو در حال عبور هستید پارک جنگلی پروز برای پیک نیک مناسب است و مابقی جاذبه های این برنامه برای شما حذف میشود. اما اگرفرصت سفر یک روزه به جنگل پروز دارید باید صبح زود حرکت کنید تا بتوانید جاذبه ها را ببینید.

اگر توانایی پیاده روی شما بالا است حتما مسیر پیاده روی باغ کاج علیا را انتخاب کنید. پیاده روی در حاشیه رودخانه پروز در طول 10 کیلومتری دره جنگل پروز وجود دارد بر اساس فرصت و علاقه ای که دارید میتوانید در طول این پیاده روی دیدن سایر روستا و استراحت و پیک نیک در پارک جنگلی پروز یا کنار رودخانه ماربر را تجربه کنید

اما در برنامه یک روزه روستای دم آب و طبیعت آن منطقه را بطور کامل از برنامه خود حذف میشود زیرا فرصت کافی نخواهید داشت. اگرشما یک و نیم روزه یا دو روز برای این سفر اختصاص میدهید و قصد اقامت شبانه در منطقه دارید،باید از قبل برنامه ریزی کنید تا تمام جاذبه ها را ببینید باید مراقب باشید که برای دیدن جاذبه های اصلی  زمان را از دست ندهید. یک روز کامل برای جنگل پروز و نیم روز کامل برای روستای دم آب و طی مسیر از آن تا رودخانه ماربر،برنامه ریزی کنید.

جمع بندی

پارک جنگلی پروز.جنگلی سرسبز با درختان سربرافراشته در امتداد دره ای در استان چهارمحال و بختیاری یکی از جاذبه های گردشگری ایران محسوب میشود.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار