gardeshban.ir

در ۴۷ کیلومتری نوشهر و در منطقه‌ای که به ونوش شهرت دارد، دریاچه‌ای عجیب و دیدنی پنهان شده است. پس در نزدیکی روستای صلاح الدین کلا راه خود را به سمت دریاچه ارواح کج کنید.
کد خبر: ۴۷۶۳۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰-1400 August 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
اگر اهل ایرانگردی هستید و تاکنون دریاچه ارواح را ندیده‌اید، هرگاه گذرتان به جاده بین شهرستان نور و نوشهر افتاد، کمی درنگ کنید؛ یکی از زیباترین دیدنی‌های طبیعت ایران در این مسیر مخفی شده است. 

در ۴۷ کیلومتری نوشهر و در منطقه‌ای که به ونوش شهرت دارد، دریاچه‌ای عجیب و دیدنی پنهان شده است. پس در نزدیکی روستای صلاح الدین کلا راه خود را به سمت دریاچه ارواح کج کنید.

دریاچه ارواح یکی از عجیب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان مازندران است که زیبائی خیره‌کننده آن هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. این دریاچه در بلندی‌های پوشیده از درخت قرار گرفته و کمی دور از دسترس است. به همین دلیل هم تاکنون گردشگران کمتری به این نقطه رفته‌اند و این منطقه تاحدودی دست‌نخورده باقی مانده است. پوشش گیاهی اطراف دریاچه ارواح پر از درخت‌های توسکا و ممرز است.

این دریاچه به نام ممرز هم خوانده می‌شود که شاید به‌دلیل درختان ممرز آن است. دریاچه ممرز فضایی مه‌آلود دارد و تنه‌های شکسته درختان در درون آب باتلاقی دریاچه فضایی وهم‌آمیز به وجود آورده که آن را دریاچه ارواح خوانده‌اند. درازای این دریاچه ۷۰۰ متر و پهنای آن حدود ۳۰۰ متر است. تنه درختانی که در آب دریاچه قرار گرفته‌اند در گذر زمان پوسیده‌اند و شکستن آنها منظره‌ای رمزآلود و جادویی به این محل داده است. علاوه بر تنه‌های شکسته درختان در داخل آب، در خشکی کنار دریاچه نیز درختان شکسته، با ریشه‌های از خاک بیرون‌زده دیده می‌شوند.

ارواح یا ممرز؛ دریاچه‌ای عجیب و دیدنی در نوشهر +عکس

چرا بازدید از دریاچه ارواح را پیشنهاد می کنیم؟

همه کسانی که دوستدار طبیعت هستند، باید سفری به این منطقه زیبا و مرموز داشته باشند و از نزدیک شگفتی‌های آن را ببینند.

* دیدن دریاچه ارواح مانند تابلویی اسرارآمیز است که همچون نقاشی‌های سبک رمانتی‌سیسم تصویری وهم‌آلود و اسرارآمیز را در جلوی دیدگان شما به نمایش می‌گذارد.

* دیدن گونه‌های نادر گیاهی در دریاچه ارواح شانسی است که شاید یک بار در خانه هر کسی را بزند. پس در رفتن به این منطقه آنها را از نزدیک ببینید و مراقب آنها هم باشید.

* دریاچه ارواح در زمانی که مه به بیشترین اندازه خود می‌رسد، تماشائی‌ترین و وهم‌آلودترین منظره را دارد و آنگاه می‌توان صفت ترسناک و اسرارآمیز را به آن داد.

* شنیدن صدای پرندگان در کنار دریاچه یکی از زیباترین موسیقی‌های آفرینش را به گوش شما می‌رساند. پس هر گاه به دیدار دریاچه ارواح رفتید، دقیقه‌هایی سکوت کنید و به موسیقی خلقت گوش فرادهید.

* اگر در دیدار از دریاچه ارواح صدای پای حیوانات وحشی را هم در پشت بوته‌ها و درختان شنیدید، تعجب نکنید.

* اگر دوربین حرفه‌ای دارید، حتما در سفر به این منطقه شگفت‌انگیز آن را با خود ببرید و شگفتی‌های آن را در قاب عکس‌های خود جاودانه کنید.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته دریاچه ارواح

اسرارآمیز بودن دریاچه ارواح آن را تبدیل به یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ایران کرده است. یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های دریاچه ممرز اکوسیستم طبیعی آن با انواع گیاهان و جانوران است. در این دریاچه ماهی‌ها و دوزیستانی همچون وزغ‌ها و مارها زندگی می‌کنند که با اندکی دقت برخی از آنها را می‌توانید ببینید. در فصل‌های سرد سال هم حیوانات وحشی به اطراف دریاچه پناه می‌آورند.

این منطقه حفاظت‌شده محل زندگی جانوارانی همچون گربه‌های وحشی، گراز و روباه است. پس در دیدار از این منطقه که محل زندگی آنها است، مراقب خودتان باشید و به تنهایی جای دوری نروید. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که طبیعت زیبا و محیط زندگی جانوران و گیاهان را آلوده نکنیم.

چگونه به دریاچه ارواح برویم؟

برای رفتن به دریاچه ارواح ابتدا با رزرو بلیط هواپیما نوشهر زمان رفتن خود را مشخص کنید. برای خرید بلیط از سفرمارکت نیازی به مراجعه حضوری ندارید، پس با خرید اینترنتی بلیط هواپیما رفتن خود را قطعی کنید. پس از گرفتن جا و مکان در نوشهر یا اطراف آن به راحتی می‌توانید خود را با خودروهای کرایه به دریاچه ممرز برسانید.

اما اگر با خودروی خود به این سفر می‌روید، باید در جاده بین نور و نوشهر، و در نزدیکی روستای صلاح الدین کلا وارد جاده ارواح شوید. البته راه‌های مختلفی برای رسیدن به این منطقه وجود دارد که شما را به جنگل‌های حفاظت‌شده ممرز و جاده ارواح، و سپس دریاچه ارواح می‌رساند.

توجه داشته باشید که این منطقه از مناطق حفاظت‌شده ایران است و برای رفتن به آن باید اجازه ورود بگیرید. پس از گرفتن اجازه ورود و گذراندن ۱۵ کیلومتر در جاده خاکی، به تابلوی راهنمای دریاچه ارواح می‌رسید. اکنون باید از خودروهای خود پیاده شوید و پای پیاده به سمت دریاچه زیبای ارواح بروید.

ارواح یا ممرز؛ دریاچه‌ای عجیب و دیدنی در نوشهر +عکس

جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه ارواح

آبشار چلندر در روستای چلندر، و در منطقه بلده کجور در نزدیکی دریاچه ارواح قرار دارد و یکی از دیدنی‌های اطراف دریاچه ممرز است. این آبشار هم از زیبائی‌های طبیعت مازندران است که باید یک بار آن را ببینید.

دورتر از دریاچه ارواح مناظر طبیعی بسیاری است که پارک جنگلی سی سنگان در ۲۷ کیلومتری نور به نوشهر یکی از آنها است. در فاصله‌ای دورتر روستای کندلوس قرار دارد، هرچند که دیدن روستای حیرت را هم نباید از دست بدهید.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به دریاچه ارواح

برای ماندن در نزدیکی دریاچه ارواح راه‌های مختلفی پیش روی شما است. اجاره ویلا و اتاق در روستاهای اطراف این دریاچه یا نوشهر و چالوس نخستین گزینه است. ویلاهای جنگی زیادی در این منطقه وجود دارد که می‌توانید یکی از آنها را برای ماندن خود اجاره کنید و چند شب را به دور از غوغای شهرهای شلوغ سپری کنید.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستاهای اطراف نوشهر هم می‌توانند اقامتگاه شما باشند. البته دوستداران کمپینگ می‌توانند دوروبر این دریاچه چادر بزنند و شبی را در آنجا سپری کنند.

سخن پایانی

شنیدن نام دریاچه ارواح یا تالاب ارواح حسی از ترس و وهم دوست‌داشتنی و ماجراجویانه در دل بسیاری از افراد زنده می‌کند. حسی که داستان‌های وهم‌آلود کودکی را به خاطر ما می‌آورد و دوست داریم در رفتن به منطقه‌ای حیرت‌انگیز پا به مکانی جادویی بگذاریم و آن را برای دیگران هم تعریف کنیم.

همه فصل‌ها برای رفتن به تالاب ارواح خاطره‌انگیز است. اما در فصل بارش، جاده جنگلی دریاچه گل‌آلود می‌شود و نیاز است تا کفش و پوتین مناسب پیاده‌روی به پا داشته باشید. در فصل بارانی یادتان باشد پانچو یا چیزی شبیه آن هم همراه خود داشته باشید تا در صورت بارش باران به تن کنید و نگران خیس شدن لباس و بدنتان نباشید.

یک نکته را نیز به خاطر داشته باشید که در فصل سرد و پربارش، نگهبانی منطقه اجازه ورود به این منطقه حفاظت‌شده را نمی‌دهد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار