gardeshban.ir

خیابان استقلال استانبول در ترکیه، یکی از معروف‌ترین مقصدهای گردشگری این شهر است که تجربه‌ای تکرار نشدنی را برایتان رقم خواهد زد.
کد خبر: ۴۷۶۶۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۰-1400 September 01
گردشبان (gardeshban.ir) :

بسیاری از مردم همزمان هم عاشق خیابان «استقلال» (Istiklal Caddesi) در استانبول هستند و هم به خاطر شلوغی بیش از حد، از آن بیرازند. این خیابان که به برج معروف «گالاتا» ختم می‌شود، قلب شهر است و هر روزه سه میلیون نفر در آن رفت‌وآمد می‌کنند. با اینکه این خیابان مانند نمونه‌ای کوچک از استانبول و مملو از فروشگا‌های زنجیره‌ای و فست‌فودهاست، اما هنوز نشانه‌هایی از استانبول قدیمی در آن دیده می‌شود. 

بازدید از خیابان استقلال، فرصتی منحصر به‌ فرد برای تجربه و روح استانبول در ناب‌ترین حالت آن است. برجسته‌ترین مکان این خیابان، «میدان تکسیم» (Taksim Square)، در انتهای شمالی خیابان قرار دارد که شاهد تظاهرات و اعتراضات فراوانی، از جمله تظاهرات «گِزی پارک» (Gezi Park) در سال 2013 بوده است. در این میدان، مجسمه‌ای از آتاتورک، بنیان‌گذار جمهوری ترکیه، به عنوان نمادی قدرتمند، دیده می‌شود.

خیابان استقلال استانبول

در خیابان استقلال چه خبر است

در زمان عثمان، این خیابان به عنوان «خیابان بزرگ» شناخته می‌شد و بعد از جذب افراد متفکر به استانبول، این خیابان تبدیل به محلی برای قدم زدن مسیحیان لاتین فرانسوی شد، آنها به این خیابان «گرَند رو دِپرا» می‌گفتند. بعد از پیروزی جمهوری ترکیه، نام این خیابان به خیابان استقلال تغییر کرد. در خیابان استقلال دیدنی‌های فراوانی وجود دارد، از سینماهای تاریخی (مانند اطلس و بی اغلو) گرفته تا پاساژهای تاریخی (مانند هازاپولو، سوریه و چیچک)، کلیساها (مانند سنت آنتوان و سانتا ماریا)، ساختمان کنسولگری و گالری‌های هنری خلاقانه (مانند سالت بی‌اوغلو، آرتِر، و آپارتمان‌های مصری). همه‌ی این آثار نمونه‌های خیره کننده‌ای از معماری نئوکلاسیک و هنر قرن نوزدهمی ترکیه هستند.

خیابان استقلال استانبول

نمادی از سه دین: کلیسا، مسجد و کنیسه

تعداد اندکی کلیسا در این ناحیه وجود دارد که بهترین و بزرگترین‌ آنها با معماری نئوگوتیک ونیزی چشم‌نواز، «کلیسای سنت آنتونی پادوا» است. اگر به نشانه‌های مذهبی علاقمند هستنید، با تور گردشگری استانبول به گشت‌ مذهبی یکشنبه‌ها بروید که شما را به کلیساها، مسجدها و کنیسه‌های اصلی خیابان استقلال و محله‌های اطراف آن می‌‌برد. هرچند درک تاریخ چندفرهنگی استانبول در گذر زمان سخت به نظر می‌رسد اما این بازدیدها روشی عالی برای کشف چگونگی شکل‌گیری تاریخ این شهر با ادیان مختلف است.

خیابان استقلال استانبول

خرید در خیابان استقلال

در این خیابان به راحتی حساب بانکی شما خالی می‌شود؛ لباس، موسیقی، تکنولوژی، دکوراسیون خانه، وسایل ورزشی، عطر، و انواع وسایل عرضه شده برای فروش شما را احاطه می‌کنند. به علت فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در این خیابان وجود دارد، با قیمت‌های مقرون به صرفه‌ای مواجه خواهید شد؛ اما پیشنهاد می‌کنیم در خیابان به دنبال فروشندگان محلی باشید که با مهربانی با یک لیوان نوشیدنی چای سیب پذیرای شما هستند و می‌توانید به روش سنتی ترکیه با آنها در مورد قیمت چانه‌زنی کنید.

خیابان استقلال استانبول

پاساژ چیچک یا پاساژ گل

پاساژ گل یک مکان‌ تاریخی معروف شامل کافه‌ها و رستوران‌های فراوان است. در گذشته یک سالن تئاتر نیز در این مکان وجود داشت که در اثر آتش‌سوزی نابود شد. پس از انقلاب روسیه در سال 1917، زنان روسی که قبلاً در طبقه ثرتمندان بودند، در این مکان به فروش گل پرداختند و این کار باعث شد بعدها نام پاساژ گل را به این مکان بدهند. این پاساژ، شاهکاری عظیم از معماری است که می‌توانید با خیالی آسوده از قدم زدن در آن لذت ببرید و یا با نشستن در زیر طاق گنبدی آن، چیزی بنوشید یا غذایی بخورید.

خیابان استقلال استانبول

موزه درویشان مسلمان

موزه مِولوی (Mevlevi Museum)، نمادی از صوفیان مسلمان و مولانایی، یکی از خانه‌های معروف درویش‌های سابق استانبول و مکانی برای نمایش لباس‌ها، وسایل و کتاب‌خوانی‌های آنها است. همچنین در این موزه نمایش باستانی رقص چرخان که به آن «رقص سِماع» می‌گویند، اجرا می‌شود. در این نمایش، چرخش نماد خلسه در نماز عمیق و دست‌های برافراشته نماد حمد و ستایش خداوند است.

موزه درویشان استانبول

هنرهای خیابانی و گالری‌های خیابان استقلال

هنرمندان بین‌المللی و ترکی، درکوچه‌های خیابان استقلال، گالری‌های هنری مانند «موزه پِرا» و نمایشگاه‌های کوچکتر از قبیل آپارتمان‌های مصری در منطقه گالاتا را برپا می‌کنند. با یک تور گردشگری می‌توانید در این مسیر پیاده‌روی کنید و اطلاعات زیادی در مورد این گالری‌ها بدست آورید. موزه پرا، میزبان یکی از گران‌ترین نقاشی‌های ترکی از نقاش معروف «عثمان بیگ حمدی» است که یک مربی لاک‌پشت‌ها را به نمایش می‌گذارد.   اگر عاشق هنر هستید اما نمی‌خواهید به گالری و نمایشگاه بروید، پس بهتر است با یک تور گردشگری به دیدن هنرهای خیابانی بروید. نقاشی‌های بسیار زیبایی که بر روی ساختمان‌ها و دیوارها کشیده شده‌اند، شما را مجذوب خود خواهند کرد.

خیابان استقلال استانبول

شب‌های خیابان استقلال

بی‌اوغلو (منطقه‌ای اطراف خیابان استقلال) هرگز نمی‌خوابد و پرطرفدارترین مقصد شب‌زنده‌داری استانبول است. موسیقی زنده، جشن‌های خیابانی، کافه‌های مختلف، فست‌فودها، غذاهای سنتی ترکیه و رستوران‌های لوکس آماده پذیرایی از شما هستند. یک ساختمان قدیمی متعلق به قرن 19 نیز وجود دارد که دیدی 360 درجه از افق شهر استانبول به شما می‌دهد.

خیابان استقلال استانبول

خوردنی‌های خوشمزه خیابان استقلال

گزینه‌های خوراکی خیابان استقلال ظاهرا نامحدود هستند، از غذاهای خیابانی ارزان مانند صدف پر شده، نان شیرینی‌ها و پلو گرفته تا بهترین رستوران‌های استانبول مانند «یِنی لوکانتا» (Yeni Lokanta). اگر می‌خواهید بهترین دسر سنتی ترکیه را امتحان کنید، قنادی‌های این منطقه را از دست ندهید. باقلوای شیرین و لُقما (توپ‌های کوچک سرخ شده که در شربت شیرین گذاشته شده) از شیرینی‌های خوشمزه ترکی هستند.

خیابان استقلال استانبول



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار