gardeshban.ir

عملیات حفاظت و مرمت نمای شهری دیوار خانه موزه «مقدم» درحالی آغاز شد که ‌نمای آجری قرار است جایگزین نمای گچی شود.
کد خبر: ۴۷۶۸۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۰-1400 September 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
روابط عمومی اداره موزه‌ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران، اعلام کرد: ‌عملیات حفاظت، مرمت و زیباسازی نمای دیوار بیرونی خانه موزه مقدم را در راستای رطوبت‌زدایی این بخش و حذف لایه گچی آسیب‌دیده، برای جلوگیری از پوسته شدن لایه رنگ و نقاشی دیوارها انجام می‌دهد.

این پروژه با همکاری معاونت زیباسازی شهرداری منطقه ۱۱ تهران درحال اجرا است.

روابط عمومی اداره موزه‌ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران همچنین درباره تغییراتی که قرار است در بخشی از نمای بیرونی این خانه اتفاق بیافتد، توضیح داده است: کمیته‌های تخصص با حضور مدیران و کارشناسان بخش حفاظت و مرمت خانه موزه مقدم و همچنین  کارشناسان و معاون زیباسازی شهرداری منطقه ۱۱ تشکیل  شده که پس از بررسی شیوه‌های مختلف نماسازی و تمام جوانب  دوام، زیبایی و مسائل حفاظتی، به منظور تناسب نمای بیرونی با معماری و فضاهای داخلی موزه، نمای آجری جایگزین نمای گچی خواهد شد.

تغییر نمای دیوار خانه موزه «مقدم»

عکس‌ها در صفحه رسمی خانه موزه مقدم در اینستاگرام منتشر شده است

محسن مقدم از شاگردان استاد کمال‌الملک، باستان شناس و از بنیان‌گذاران دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و همچنین، استاد ممتاز این دانشگاه بود که از شناخته‌ترین آثار او، لوگو دانشگاه تهران است که با الهام از تاریخ و فرهنگ کهن ایران طراحی کرد. مقدم جزو اولین ایرانی‌هایی است که توانست نشان لژیون دونور با درجه «اوفیسیه» از طرف شارل دو گل، رییس‌جمهور فرانسه را دریافت کند.

محسن مقدم در سال ۱۳۶۶ از دنیا رفت و پس از مرگِ همسرش سلما، در سال ۱۳۶۹ مدیریت موزه مقدم به دانشگاه تهران سپرده شد.

از ویژگی‌های خاص این خانه، همگون بودن نسبی فضای معماری با آثار تاریخی موجود در آن است.

در دهه ۴۰ خورشیدی پروفسور آرتور پوپ، تاریخ‌دان آمریکایی در مقاله‌ای با عنوان بررسی هنرهای ایران در مجله «سپید و سیاه»، خانه مقدم را یکی از گران‌بها ترین خانه‌های جهان به واسطه اشیای تاریخی و آثار هنری ارزشمند داخل آن معرفی کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار