gardeshban.ir

محققان ژاپنی با به‌کارگیری ترکیبی از تکنیک‌های سنتی و دیجیتال، یک نمونه‌سازی از یک نقاشی دیواری باستانی افغانستان را که توسط طالبان تخریب شده بود، انجام داده‌اند که امیدوارند با این اقدام بتوانند هویت واقعی اثر را حفظ کرده و به نسل‌های آینده انتقال دهند.
کد خبر: ۴۷۶۹۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۰-1400 September 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
حتی یک قطعه از نقاشی غار قرن هفتم که در سال 2001 میلادی همراه با دو مجسمه عظیم بودا و سایر آثار باستانی در دره بامیان افغانستان تخریب شده بود، باقی نمانده که این اتفاقات به نوعی محکومیت جهانی را برانگیخته است.

اما یک کپی دقیق، حاصل سه سال تلاش برای بازتولید پیشرفته، در موزه‌ای در توکیو در ماه سپتامبر و اکتبر، تنها چند هفته پس از بازگشت طالبان به قدرت در کابل، به نمایش گذاشته شد. نقاشی دیواری روی سقف غاری در نزدیکی مجسمه‌های معروف، بودیساتوا آبی، شخصی را در مسیر تبدیل‌شدن به بودا به تصویر می‌کشید.

در واقع، با شش متر طول و سه متر ارتفاع (20 در 10 فوت)، این کپی و نمونه‌سازی تخصصی در اندازه کامل توسط تیم متخصصان و کارشناسان در دانشگاه هنر توکیو شکل گرفت و عنوان «سوپر کلون» را از آن خود کرده است.

تاکاشی اینوئه، یکی از رهبران این تیم کارشناس در اینباره گفت: ما موفق شده‌ایم یک نمایش بسیار دقیق را در سه بعد، از بافت آن گرفته تا نوع رنگ، بازسازی کنیم. می‌توان گفت که ژاپن یکی از اهداکنندگان اصلی به افغانستان است و مدت‌هاست در تلاش‌های حفاظت از میراث در بامیان، چهارراه تمدن‌های باستانی که یکی از زادگاه‌های بودیسم ژاپنی محسوب می‌شود، مشارکت داشته است.

این تیم بیش از 100 عکس گرفته‌شده توسط باستان‌شناسان ژاپنی از این نقاشی دیواری را قبل از هتک حرمت به‌صورت دیجیتال پردازش کردند تا یک مدل کامپیوتری از سطح آن ایجاد کنند. سپس آن‌ها این داده‌ها را به دستگاهی وارد کردند که شکل دقیق آن را در یک بلوک استایروفوم حک کرد. برای تکمیل این ماکت، هنرمندان یک رنگ سنتی را در سایه لاجورد مشابه، برای نقاشی دیواری اصلی استفاده کردند.

اینوئه، استاد متخصص میراث فرهنگی اوراسیا، در این خصوص اظهار کرد: از طریق این فرآیند، ما می‌توانیم طرح‌هایی را که بسیار نزدیک به طرح‌های واقعی هستند، بارها و بارها باز تولید کنیم تا بتوانیم روح و هویت اصلی آن‌ها را به نسل‌های آینده تحویل دهیم.
 


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار