gardeshban.ir

شهرستان تنکابن یا شهسوار یکی از شهرستان‌های استان مازندران است که از هر طرف با گوشه‌ای از زیباترین طبیعت این مرزوبوم همسایه است.
کد خبر: ۴۷۷۱۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۰-1400 September 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهرستان تنکابن یا شهسوار یکی از شهرستان‌های استان مازندران است که از هر طرف با گوشه‌ای از زیباترین طبیعت این مرزوبوم همسایه است. 

در جنوب این شهرِ شمالی ایران و در جنگل‌های دوهزار، منطقه‌ای با نام دشت دریاسر تنکابن قرار گرفته است که ۲۰۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است. دشت دریاسر از جنوب غربی با کوه الموت، از غرب به قله‌های سیالان، خشچال و کندیکان و از شرق با طالقان همسایه است.

دشت دریاسر تنکابن بین چند کوه قرار گرفته که کوه الموت بلندترین آنها است. گستره این دشت در فصل بهار پوشیده از گل‌های بابونه زردرنگی می‌شود که گویی فرشی با ترکیبی از رنگ‌های سبز و زرد بر روی آن پهن کرده‌اند. بر گستره این دشت پهناور چشمه‌های بسیاری می‌جوشد که آب خنکِ آنها روح را تازه می‌کند. رودخانه پرآبی هم در فصل بهار بر این دشت جاری است که از بلندی‌های سیالان سرچشمه می‌گیرد.

در پشت این دشت که یکی از بهشت‌های اردیبهشتی ایران است، قله سیالان با یخچال‌های بزرگ آن قرار گرفته است. در پشت کوه‌های الموت هم یخچال‌های رشته‌کوه‌های الموت قرار دارد.

دشت دریاسر تنکابن؛ طبیعتی بهشتی در مازندران+عکس

چرا بازدید از دشت دریاسر تنکابن را پیشنهاد می کنیم؟

دشت دریاسر از زیباترین منطقه‌های طبیعت ایران، و دارای چشمه‌های بسیار، رودخانه‌ پرآبی که از کوه سیالان سرچشمه می‌گیرد، گل‌های بابونه و کوه‌هایی است که دوروبر این دشت را فراگرفته است. جاذبه‌های این دشت بسیار است:

* یکی از زیباترین صحنه‌هایی که شامگاه در آسمان دشت دریاسر دیده می‌شود، منظره شهاب‌های آسمانی است. شهاب‌سنگ‌هایی که به‌دلیل صاف بودن آسمان و نبودن نور چراغ‌های شهری به‌خوبی دیده می‌شوند و یادآور قصه‌های کودکی همه ما هستند.

* در فصل بهار زمین بسیاری از نقاط این دشت بهشت با آبی که از رودخانه سرچشمه می‌گیرد، خیس است و پیدا کردن مکانی خشک در این فصل کمی سخت است.

* در راه رسیدن به دشت دریاسر، با درخت‌های آلوچه جنگلی و ازگیل برخورد می‌کنید که جذابیت این دشت و مسیری را که می‌پیمائید را بیشتر می‌کند.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته دشت دریاسر تنکابن

معجزه فصل‌ها را می‌توان در دشت دریاسر دید. در فصل بهار بهشت اردیبهشتی این دشت نمایان می‌شود. در بهار فرشی از گل‌های زرد بر دشت دریاسر گسترده است. در فصل تابستان سبزی گیاهان به اوج خود می‌رسد، اما دیگر از گل‌های بسیار بابونه خبری نیست. روزها گرم و شب‌ها سرد است. تابستان مناسب‌ترین فصل برای اتراق در این دشت است.

پائیزِ دشت دریاسر نیز جلوه‌ای دیدنی و بی‌همتا از طبیعت ایران را تقدیم هستی می‌کند که دیدن آن هوش از سر انسان می‌رباید. در پائیز برگ‌های ریخته از بوته‌ها و درختان جلوه‌ای دیگر به این دشت می‌بخشد و پرواز برگ‌ها در هوا یکی از دیدنی‌ترین صحنه‌های آفرینش است. زمستان دریاسر نیز دیدنی است. کوه‌های پوشیده از برف دورتادور دشت دریاسر را گرفته و منظره زمستانی زیبایی را به نمایش می‌گذارد.

چگونه به دشت دریاسر تنکابن برویم؟

فاصله تهران تا دریاسر ۲۸۸ کیلومتر است و سفر با خودروی شخصی به این منطقه بین پنج تا شش ساعت زمان می‌برد. ازطرفی فاصله تنکابن تا رامسر ۲۵ کیلومتر است و پس از آن نیز ۳۶ کیلومتر تا دشت دریاسر راه است. شهر رامسر فرودگاهی دارد که با پرواز تهران رامسر سفری آسان از تهران به این شهر خواهید داشت. در واقع می‌توان گفت خرید بلیط هواپیمای رامسر آسان‌ترین راه برای رسیدن به رامسر و پس از آن، به تنکابن است. پس از آن فاصله تنکابن تا این دشت پرگل را می‌توانید با خودروهای کرایه بروید.

شما هم که با خودروی شخصی به دیدار دشت دریاسر تنکابن می‌آیید، پس از رسیدن به شهر تنکابن باید جاده دوهزار را تا دوراهی امامزاده قاسم دنبال کنید. پس از آن به سمت پائین و در مسیر روستای عسل محله برانید. پس از رسیدن به این روستا یک ساعت و نیم راه‌پیمائی در پیش دارید تا به این دشت بی‌نظیر برسید. در درازای مسیر چشمه‌ها و تپه‌های زیادی وجود دارند که دیدن خود آنها نیز می‌تواند هدف این پیاده‌روی باشد.

شوربختانه این بهشت ایران نیز مانند بسیاری دیگر از دیدنی‌های طبیعت ایران بر اثر رفت‌وآمد افراد و تورهای مختلف، و ندانستن فرهنگ احترام به طبیعت در حال خراب شدن است. پس مراقب باشید در رفتن به این دشت فقط از راه‌های پاکوب عبور کنید و برای گرفتن عکس یادگاری در بین گل‌های زردرنگ، این طبیعت زیبا را نابود نکنید.

دشت دریاسر تنکابن؛ طبیعتی بهشتی در مازندران+عکس

جاهای دیدنی نزدیک به دشت دریاسر تنکابن

دیدن دشت دریاسر و دیدنی‌های اطراف آن به چند روز زمان نیاز دارد. اما آبگرم فلکده در روستای فلکده هم در نزدیکی این دشت است، پس سری هم به آن بزنید. آبگرم فلکده در محیطی سبز و زیبا قرار گرفته و آب آن بدون گوگرد است. این آب بوی نامطبوعی ندارد و اطراف آن نیز پوشیده از گیاهان مختلف و کمیاب است. رودخانه لیرسر نیز از نزدیکی آبگرم می‌گذرد که یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

کمی دورتر پارک جنگلی چالدره که دره‌ای سرسبز و آرامش‌بخش، و پر از درختان گوناگون است هم در انتظار آمدن شما است.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به دشت دریاسر تنکابن

اگر اهل ماندن در هتل هستید، هتل‌های شهسوار فاصله زیادی تا دشت دریاسر ندارند و می‌توانید در آنجا بمانید.

اگر از دوستداران ماندن در اقامتگاه‌های بوم‌گردی هستید، اقامتگاه های مختلفی در اطراف شهرستان تنکابن و در جاده دوهزار هستند که می‌توانند برای یک یا چند شب پذیرای شما باشند.
همانند دیگر شهرهای شمال ایران، ویلاها و خانه‌های اجاره‌ای این منطقه هم بسیار است. بدین ترتیب شما می‌توانید با اجاره آنها در روستای عسل محله یا روستاهای دیگر اطراف دشت دریاسر، شب را در آنها سپری کنید.

اگر هم اهل ماندن در دشت هستید و چادر و وسایل لازم را همراه خود برده‌اید، کمپینگ در برخی از نقاط دشت دریاسر می‌تواند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما بسازد.

سخن پایانی

همه فصل‌های این دشت مناسب طبیعت‌گردی هستند، اگرچه فصل بهار و تابستان آن طرفداران بیشتری دارد. در فصل بهار، این دشت گل‌باران است. در تابستان گرم و با شب‌هایی که آسمان پرستاره را می‌توانید ببینید. خزان آن برگ‌ریزانی رویایی دارد و در زمستان فرشی از برف روی کوه‌های دوروبر آن را می‌پوشاند.

در خاطرتان باشد تابستان دشت دریاسر روزهای گرم و شب‌های سردی دارد. پس در روز، خود را از آفتاب بپوشانید و اگر هم شب در این دشت ماندید، وسایل لازم را همراه خود داشته باشید. از آنجا که پیاده‌روی زیادی در پیش دارید، کفش مناسب بپوشید و یادتان باشد زباله‌های خود را در این بهشت به جا نگذارید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار