gardeshban.ir

ایران دارای مناظر طبیعی و جاذبه‌های بکر متنوع است و استان ایلام از استان‌های زیبا و بکر ایران است که دارای جاذبه‌های گردشگری و طبیعت بی‌نظیری است.
کد خبر: ۴۷۷۱۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۰-1400 September 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
ایران دارای مناظر طبیعی و جاذبه‌های بکر متنوع است و استان ایلام از استان‌های زیبا و بکر ایران است که دارای جاذبه‌های گردشگری و طبیعت بی‌نظیری است. از جمله جذاب‌ترین جاذبه‌های ایران که در شهرستان آبدانان در استان ایلام واقع شده دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان است. 

این دریاچه دوقلو در ۳۵ کیلومتری شهرستان آبدانان و در بخش شمال‌شرقی این شهرستان واقع شده است. این دریاچه به شکل رودخانه‌ای است که با طی کردن مسیری از راه کانالی طبیعی به طول ۷۰ متر به دو دریاچه که در کنار هم قرار دارند می‌ریزد. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره این جاذبه طبیعی و زیبا در استان ایلام که یکی از جاذبه‌های طبیعی ایلام است، بیشتر بدانید.

دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان؛ جاذبه بکر و عجیب ایلام +عکس

چرا بازدید از دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان را پیشنهاد می‌کنیم؟

ایلام از جمله استان‌های زیبای ایران است که علاوه بر جاذبه‌های گردشگری بسیار دارای طبیعت بکر و ناب است. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این استان دریاچه دوقلو سیاه گاو ابدانان است که در ۳۵ کیلومتری شمال‌شرقی شهرستان آبدانان و در دامنه جنوبی کبیر کوه واقع شده که یکی از جذاب‌ترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی ایران است. 

این دریاچه زیبا دارای ۱۲ متر عمق و چهارهزاروپانصد متر مساحت است. در اطراف دریاچه دوقلو سیاه گاو پوشیده شده از دشت‌ها و کوه‌های نسبتا مرتفع است که زیبایی این دریاچه را افزایش داده است و به همین دلیل محلی برای استراحت و آبگیری پرندگان وحشی است. 

این دریاچه با اتصال دو دریاچه به یکدیگر از طریق کانالی طبیعی به عرض ۸ متر و عمق ۴ متر به به دریاچه دوقلو معروف شده که در طول سال همواره آب آن خنک و زلال است به طوری‌که می‌توانید تا عمق ۳ متری دریاچه ماهی‌ها را تماشا کنید. 

هم‌چنین آب این دریاچه آب آشامیدنی است. البته در برخی مناطق دریاچه آب به رنگ سیاهی می‌زند و برخی معتقدند به همین دلیل نام سیاه گاو است و برخی هم نام آن را برگرفته از شکل هلالی آن می‌دانند. برخی هم به دلیل نزدیک بودن این دریاچه به روستای سیاه گاو نام آن را دریاچه سیاه گاو گذاشته‌اند. 

عمر این دریاچه به هزاران سال قبل بازمی‌گردد و آب آن پس از عبور از صخره‌ها و ارتفاعات کبیرکوه به این دو دریاچه می‌ریزد که دریاچه اول اندکی بالاتر از دریاچه دوم قرار گرفته است. در حال حاضربه گفته برخی کارسناسان به دلیل رسوب دریاچه هرسال مقدار کمی از حجم این دریاچه کاسته می‌شود.

دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان؛ جاذبه بکر و عجیب ایلام +عکس

ویژگی‌های دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان

دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان محل زندگی ماهیان متنوع، سنگواره‌ها و خزندگان کم‌یاب است و از ویژگی‌های جالب آن آب خنک و گوارا در طول تابستان و آب گرم در زمستان است. از دیگر ویژگی‌های طبیعی این دریاچه می‌توان به وجود املاح و گوگردی بودن آب آن اشاره کرد که به دلیل وجود چشمه‌های جوشان شیرین در دریاچه است.

طبیعت دریاچه دوقلو سیاه گاو به دلیل وجود کوه‌ها و دشت‌ها در اطراف خود دارای زیبایی طبیعی منحصربه‌فرد به‌‌ویژه در فصل بهار و پاییز است. همین امر سبب شده تا این محل برای پرندگان وحشی به عنوان محلی برای گردش باشد. طعم آب دریاچه بسته به جنس سنگ‌هایی که در رودخانه است و به دریاچه می‌ریزد و به اندازه تبخیر و هم‌چنین ساکن بودن یا جریان داشتن آب دارای طعمی متفاوت است. هم‌چنین این دریاچه به دلیل قرارگیری در بافت تاریخی و نزدیکی به روستای سیاه گاو و پشت قلعه محل مناسبی برای گردش‌های باستانی و روستاگردی است.

چگونه به دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان برویم؟

برای رفتن به این دریاچه زیبا ابتدا باید به شهر آبدانان رفته و بعد از عبور از پارک جنگلی انفال به هزارانی رسیده و بعد از آن باید از چم‌کبود و سراب باغ عبور کرده تا وارد جاده روستای سیاه گاو شوید. سپس به فاصله اندکی و با طی کردن مسیر پیاده‌روی به دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان خواهید رسید. 

جاهای دیدنی نزدیک به دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان

این دریاچه زیبا به دلیل داشتن طبیعتی بکر و بی‌نظیر دارای کوه‌ها، تپه‌ها و مسیر پیاده‌روی زیبایی در اطراف خود است که می‌توانید از آن‎‌ها دیدن کنید. همین‌طور در طول مسیر رسیدن به دریاچه می‌توانید به روستای پشت قلعه سری بزنید و از جاذبه‌های گردشگری آن که شامل، دژ پشت قلعه یا دژ پشت قلا، شهر باستانی جولیان یا ژیلیو، قلعه هزارانی و شهر تاریخی سراب دیدن کنید. هم‌چنین اگر شب قصد ماندن در این طبیعت زیبا را داشتید حتما لوازم کمپ با خود به همراه داشته باشید و در دل این طبیعت کمپ کنید. هم‌چنین می‌توانید به روستای سیاه گاو یا روستای پشت قلعه بروید و یا در اقامتگاه‌های موجود در شهرستان آبدانان شب را بگذرانید.

آب و هوای دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان

دریاچه دو قلو سیاه گاو آبدانان دارای آب‌وهوای مناسب در طول سال است و به همین دلیل علاوه بر زیبایی‌هایی که در فصل بهار و پاییز دارد در طول سال مناسب برای گردش است و اگر در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید علاوه بر طبیعت سرسبز آن با آب خنک و گوارا همراه هستید و اگر در فصل زمستان به آن‌جا بروید آب گرم دریاچه منتظر شما است.

سخن پایانی

ایران دارای مناطق زیبا و طبیعی بسیاری است و استان ایلام از جمله استان‌های زیبا و بکر با طبیعتی بی‌نظیر است. یکی از این مناطق دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان در نزدیکی شهر آبدانان است که دارای مناظر زیبا، آب گوارا و دریاچه‌هایی زلال با ماهی‌ها و پوشش‌ گیاهی کم‌یاب است. علاوه بر آن این دریاچه در منطقه‌ای باستانی و در نزدیکی روستای پشت قلعه واقع شده که دارای جاذبه‌های گردشگری است که در طول این سفر می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار