gardeshban.ir

کلیساهای اروپا با معماری‌ باشکوه‌شان ازجمله جاذبه‌هایی هستند که گردشگران، به‌خصوص آن‌هایی که عاشق تاریخ و معماری هستند را به اروپا می‌کشانند.
کد خبر: ۴۷۷۱۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۰-1400 September 02
گردشبان (gardeshban.ir) :

بارسلون ،  کلن ،  میلان  و  سویل  -   در برخی از هیجان‌انگیزترین شهرهای اروپا، کلیساها و باسیلیکاهای معروفی بنا شده‌اند. اگر به  ایتالیا  یا  اسپانیا  یا هر کشور اروپاییِ دیگر سفر می‌کنید حتما سری به این بناهای مقدس بزنید.

این کلیساها در سراسر اروپا با مناره‌های مخروطی شگفت‌انگیز، معماری‌های خیره‌کننده و هنر غنیِ کلیسایی‌شان نشانگر تاریخ مذهبی اروپا هستند. این مکا‌ن‌های مقدس که قدمت آن‌ها به قرن‌ها قبل می‌رسد، صرف نظر از اعتقادات مذهبی شما مکان‌های شگفت‌انگیزی برای بازدید هستند.

علت این‌که برخی از این کلیساها، کلیسای جامع و برخی باسیلیکا خوانده می‌شوند، به عملکرد آن‌ها مربوط می‌شود. کلیسای جامع درواقع کلیسای اصلی کاتولیک‌ها محسوب می‌شود و کلیسای اسقف و اسقف اعظم به‌شمار می‌رود.

باسیلیکاها کلیساهایی با مرتبه‌ی بالا هستند. این مرتبه توسط پاپ به آن‌ها اعطا می‌شود زیرا دارای اهمیت معنوی، تاریخی یا معماری ویژه‌ای هستند.

معروف ترین کلیساهای اروپا

سنت پیتر در واتیکان، ایتالیا

باسیلیکای  سنت پیتر  (St Peter’s Basilica)، بزرگ‌ترین باسیلیکای اروپا و یکی از مقدس‌ترین مکان‌های مذهبی کاتولیک رومی (Roman Catholicism) به‌شمار می‌رود. این باسیلیکا آرامگاه اولین پاپ مقدس، پطرس (Apostle Peter) و ۹۱ پاپ دیگر است.

تماشای گنبد  میکل‌ آنژ  (Michelangelo’s dome) و ایستادن در میدان معروف سنت پیتر (St Peter) بدون شک از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به ایتالیا خواهند بود. اگر زمان کافی داشتید، در صف طولانی بازدید از این کلیسا بایستید و از داخل این بنای باشکوه و مجسمه‌ی معروف ترحم (Pieta) از میکل‌آنژ بازدید کنید. ورودی این کلیسا رایگان است البته بازدید از موزه‌های  واتیکان  هزینه‌ی جداگانه خواهد داشت.

سنت پیتر - واتیکان

ساگرادا فامیلیا در بارسلونا، اسپانیا

اگر در بارسلون هستید یا به اسپانیا سفر می‌کنید، بازدید از باسیلیکای  ساگردا فامیلیا  (Sagarda Familia) یا باسیلیکای خانواده‌ مقدس را فراموش نکنید. این باسیلیکا یکی از معروف‌ترین بناهای تاریخی شهر و جزو میراث جهانی یونسکو است. معماری  آرت نوو  و  گوتیک  این کلیسا از ویژگی‌های برجسته‌ی نمای خارجی آن است.

ساخت این کلیسا هنوز به پایان نرسیده است. علی‌رغم این‌که آنتونی گائودی (Antoni Guadi) در سال ۱۸۸۳ این پروژه را آغاز کرد، ساخت این کلیسا تا سال ۲۰۲۶ به اتمام نخواهد رسید. پس از پایان ساخت مناره‌های مخروطی کلیسا، ساگرادا فامیلیا به‌عنوان بلندترین کلیسای جهان شناخته خواهد شد.

ساگرادا فامیلیا - بارسلونا

کلیسای جامع کلن در کلن، آلمان

در سال ۱۸۸۰، پس از این‌که ساخت  کلیسای جامع کلن  (Cologn Cathedral) به پایان رسید، این کلیسا به‌عنوان بلندترین کلیسای جامع اروپا شناخته شد. این کلیسا که برج‌های بلندش نظاره‌گرد شهر کلن هستند اکنون چهارمین کلیسای بلند اروپا محسوب می‌‌شود. کلیسای جامع کلن نمونه‌ی بارز معماری گوتیک است و در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

اگر بر روی رودخانه‌ی راین (Rhine) در حال گردش با کروز هستید، حتما از این کلیسا دیدن کنید. برای تماشای مناظر دوردست به بالای برج جنوبی بروید؛ البته به خاطر داشته باشید که برای رسیدن به بالای برج باید از ۵۳۳ پله بالا بروید. در این مسیر از تالار ناقوس که ناقوس سنت پیتر را در خود جای داده است عبور می‌کنید. این ناقوس ۲۴ تُن وزن دارد و بزرگ‌ترین ناقوس در نوسانِ جهان به‌شمار می‌رود.

کلیسای جامع کلن

کلیسای جامع میلان در میلان، ایتالیا

کلیسای جامع میلان، یکی از بزرگ‌ترین کلیساهای جامع در اروپا، کلیسایی بسیار باشکوه است. ساخت این کلیسا حدود ۶ قرن زمان برد. این کلیسا بزرگ‌ترین کلیسای گوتیک در ایتالیا به‌شمار می‌رود و دارای ۱۳۵ مناره‌ی سنگی و آب‌پران، ۵۵ پنجره با شیشه‌های رنگی و ۳۴۰۰ مجسمه‌ی حیرت‌آور است.

تندیس طلایی مریم مقدس بر فراز بلندترین مناره به‌چشم می‌خورد. منظره‌ی پشت‌بام کلیسا شگفت‌انگیز است و می‌توانید به‌وسیله‌ی آسانسور به پشت‌بام راه پیدا کنید. از بالای پشت‌بام غروب خورشید میلان و رنگ صورتی زیبای شهر را تماشا کنید.

کلیسای جامع میلان

ایا صوفیه در استانبول، ترکیه

در فهرست معروف‌ترین کلیساهای جامع دنیا نام  ایا صوفیه  (Hagia Sophia) هم به‌چشم می‌خورد. این بنای ۱۵۰۰ ساله‌ی باشکوه با مناره‌ها و گنبد زیبایش یک کلیسای جامع ارتدوکس یونانی و یک مسجد بوده است و امروزه به‌عنوان یک موزه شناخته می‌شود.

ایا صوفیه به دلیل موزائیک‌های بیزانسِ بسیار زیبایش با رنگ‌های طلایی، قرمز و زرد شهرت دارد؛ اما شاید آنچه ایا صوفیه را بسیار قابل توجه می‌سازد این است که این مکان مقدس صدها زلزله را پشت سر گذاشته است.

ایا صوفیه

کلیسای جامع سنت استفان در وین، اتریش

سفر به  اتریش  و بازدید از شهر  وین  و شرکت در تورِ کروز رودخانه‌ی دانوب با بازدید از کلیسای جامع  سنت استفان  کامل می‌شود. این کلیسا با سقف کاشی‌کاری شده و جذاب و گوردخمه‌های زیرزمینی، همان جایی است که بتهوون متوجه ناشنوا بودنِ خود شد.

این موسیقی‌دان بزرگ، علی‌رغم این‌که نزدیک به ناقوس عظیم پومِرین (Pummerin) ایستاده بود متوجه صدای آن نشد. موتزارت اتریشی هم در کلیسای سنت استفان به عبادت می‌پرداخت. به‌علاوه، مراسم عروسی و خاکسپاری این هنرمند هم در این کلیسا برگزار شد.

کلیسای جامع سن استفان - وین

کلیسای جمع سویل در سویل، اسپانیا

کلیسای ماریِ مقدس دریا (Saint Mary of the Sea) یا سنت ماری که با نام کلیسای جامع سویل (Seville Cathedral) هم شناخته می‌شود، سومین کلیسای جامع در اروپا به‌شمار می‌رود. این کلیسا که در فهرست میراث جهانی یونسکو هم ثبت شده است، یکی از جاذبه‌های معروف  اندلس  محسوب می‌شود که در سفر به اسپانیا باید حتما از آن بازدید کنید.

این کلیسای بزرگ، یکی از زیباترین بناهای مذهبی در جهان محسوب می‌شود و محراب طلاییِ زیبایی که زندگی حضرت مسیح (ع) را نشان می‌دهد را در خود جای داده است. مقبره‌ی فرضی کریستف کلمب یکی دیگر از جاذبه‌های این کلیسا به‌شمار می‌رود. توجه داشته باشید که برای رسیدن به برج ناقوس کلیسا پله‌ای وجود ندارد؛ البته برج خیرالدا (Torre Giralda) دارای یک سطح شیب‌دار برای تردد اسب‌سواران است.

کلیسای سویل

سنت استفان در بوداپست، مجارستان

باز هم یک سنت استفان دیگر.

نام این باسیلیکای معروف از کینگ استفان (King Stephen) اولین پادشاه  مجارستان  گرفته شده است. کلیسای سنت استفان بزرگ‌ترین کلیسای  بوداپست  و پذیرای ۸۵۰۰ نفر است. بازدید از این کلیسا اغلب در برنامه‌ی کروزِ رودخانه‌ی دانوب قرار دارد.

کلیسای سنت استفان یکی از مهم‌ترین بناهای مذهبی مجارستان به‌شمار می‌رود. یکی از معروف‌ترین آثار مقدس این کلیسا دست راستی مومیایی شده است که در یک محفظه‌ی شیشه‌ای نگه‌داری می‌شود. گفته می‌شود این دست متعلق به سنت استفان است. جالب است بدانید که ارتفاع گنبد این کلیسا به ۹۶ متر می‌رسد و ارتفاعی تقریبا مشابه ساختمان پارلمان بوداپست دارد.

کلیسای سنت استفن

سنت مارک در ونیز، ایتالیا

باسیلیکای سنت مارک (St Mark) یکی از نمونه‌های بارز معماری بیزانس است. گردشگرانی که به  ونیز  سفر می‌کنند با این کلیسا آشنایی کامل دارند. این باسیلیکا در میدان مارک (Mark’s Square) قرار دارد و از  گراند کانال  (Grand Canal) قابل رویت است.

در داخل این کلیسا با کفپوشِ سنگی که قدمت آن به قرن ۱۲ میلادی باز می‌گردد روبه‌رو می‌شوید. محراب طلایی و جواهرنشان و بیش از ۸۰۰۰ متر موزائیک از دیگر ویژگی‌های این باسیلیکای زیبا هستند. بسیاری از عناصر این کلیسا نشان‌دهنده‌ی زندگی سنت مارک و بازگشت دراماتیک او از مصر به ایتالیا هستند. در همین بازگشت بود که ظاهرا جسد او توسط  دو بازرگان ونیزی دزدیده شد.

کلیسای سنت مارک - ونیز

کلیسای جامع نوتردام در پاریس، فرانسه

فهرست کلیساهای معروف جهان بدون ذکر نام  کلیسای نوتردام  (Notre Dame) کامل نمی‌شود. این بنای تاریخی معروف در  پاریس  اخیرا به دلایلی ناخوشایند به تیتر خبرگزاری‌های جهان تبدیل شد. در ماه آوریل این کلیسای معروف دچار آتش‌سوزی شد. در این حادثه سقف کلیسا و مناره‌ی ۸۵۰ ساله‌ی آن خسارت زیادی دید.

پس از آتش‌سوزی کلیسای نوتردام، گردشگرانی که به پاریس سفر می‌کنند تنها می‌توانند از بیرون کلیسا شاهد عظمت و شکوه سابق آن باشند. با این حال، بیش از ۵۰۰ میلیون پوند برای بازسازی نوتردام جمع‌آوری شده است و رئیس‌جمهور  فرانسه  به مردم اطمینان داده است که کلیسای نوتردام طی ۵ سال به‌طور کامل بازسازی خواهد شد.

کلیسای نوتردام - پاریس


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار