gardeshban.ir

همدان یکی از باستانی ترین استان های کشور به شمار می رود که هم دارای قدمت طولانی و هم دارای فرهنگ غذایی متفاوتی می باشد.
کد خبر: ۴۷۷۶۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۰-1400 September 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
زمانی که به مسافرت میرویم یکی از مهمترین چیزهایی که باعث می شود سفری خاطره انگیز برایمان رقم بخورد چشیدن طعم غذا های محلی آن منطقه می باشد. چرا که هم به نوعی با فرهنگ غذایی شهری که به آن سفر کرده ایم آشنا می شویم و هم یک حس و حال خوبی را در سفر خود تجربه می کنیم. 

همدان یکی از باستانی ترین استان های کشور به شمار می رود که هم دارای قدمت طولانی و هم دارای فرهنگ غذایی متفاوتی می باشد.

مردمان این منطقه بیشتر در رژیم غذایی خود غذاهای رقیق و آبکی استفاده می کنند و جالب است بدانید که همین غذاهای آبکی آن ها از تنوع بسیار قابل توجهی برخوردار است و به خوبی با همه ذائقه ها سازگار می باشد. از معروفترین غذاهای استان همدان می توان به آش و آبگوشت اشاره کرد. در این بخش از آشپزخانه نمناک سعی داریم شما کاربران گرامی را با غذاهای محلی استان همدان آشنا کنیم.

ترحلوا با هویج

یکی از حلواهای خوشمزه و لذیذ استان همدان که در لیست غذاهای سنتی استان قرار دارد و معمولاً پای ثابت سفره های افطار همدانی ها می باشد ترحلوای هویج نام دارد که با استفاده از موادی همچون شکر، زعفران، روغن، گلاب، هویج، برنج، آرد و تهیه می شود.



حلوا زرده

حلوا زرده مخصوص مردم همدان می باشد و آنها از این خوشمزه به عنوان دسر و سوغاتی یاد می کنند. از آنجایی که این حلوا با زرده تخم مرغ تهیه می شود به خاطر همین است که به آن حلوا زرده گفته می شود. از لحاظ شکل ظاهری شباهت زیادی به فرنی دارد ولی کمی سفت تر از آن است. از این حلوای خوشمزه در ماه رمضان بیشتر استفاده می شود.

آش آماج

از غذاهای محلی همدان که در شهرهای دیگر نیز با کمی تفاوت تهیه می شود آش آماج نام دارد. یک نوع خمیر در اندازه و شکل های نامنظم که پس از اینکه در حرارت خشک شد آماج را تشکیل می دهد و در آش های سنتی استفاده می شود. از موادی که در این آش به کار می رود می توان به حبوبات، سیر، تخم مرغ، پیاز داغ، سبزی آش، آماج و ... اشاره کرد.

آش هویج و جو

همدانی ها یک نوع آش به نام آش هویج و جو دارند که از ترکیب دو ماده مفید هویج و جو که ویتامین های فراوانی دارند استفاده می کنند. طعم این آش بسیار دلچسب است و پیشنهاد می کنیم اگر سفری به همدان داشتید حتما برای یکبار هم که شده آن را امتحان کنید فقط کافی است سری به غذاخوری های محلی این منطقه بزنید.




آش خشکبار

از خوشمزه ترین خوراکی هایی که به عنوان میان وعده از آن استفاده می کنیم انواع خشکبار می باشد. حالا تصور کنید این خوراکی های خوشمزه و متنوع در غذاهایتان به کار رود مطمئن باشید که طعم بی نظیری را تجربه خواهید کرد. در همدان یک نوع آش از انواع خشکبار تهیه می کنند که در پخت آن از سبزی آش، خشکبار (آلبالو خشک، آلو ترش، برگه هلو)، شیره انگور، حبوبات و ... استفاده می شود.

آش خیار اسدآباد

اسد آباد یکی از شهر های استان همدان می باشد که غذاهای سنتی آن در فهرست غذاهای سنتی همدان و آثار معنوی ناملموس ملی کشور قابل مشاهده است. از جمله این غذاها می توان به آش خیار اشاره کرد که در تهیه آن از خیار چنبر استفاده می شود و با اضافه کردن پیاز داغ با روغن حیوانی به آن طعم بسیار متفاوتی به خود می گیرد.

آش برنج

از آش های معروف استان همدان می توان به آش برنج اشاره کرد که یکی از محبوبترین و سالم ترین گزینه های آشپزی مردم همدان می باشد و با استفاده از موادی همچون برنج، عدس، آب قلم و ... تهیه می شود. جالب است بدانید که این آش را اکثراً در فصل زمستان و برای درمان سرماخوردگی استفاده می کنند.




آش شله پتله

از غذاهای سنتی و لذیذ همدان که با استفاده از گوشت استخوانی، بلغور، سیب زمینی، سبزی آش، عدس، پیاز و ... پخته می شود آش شله پتله نام دارد. جالب است بدانید که در گذشته این غذا را به جای بلغور با پتله یعنی نوعی گندم کوبیده تهیه می کردند. همدانی ها از پتله در فصل زمستان در پخت غذاهایی همچون کوفته، آش، دلمه و ... استفاده می کردند.

آش کاچی

کاچی از مقوی ترین غذاهایی به شمار می رود که در بیشتر مناطق کشور با کمی تفاوت و با توجه به شرایط محیطی و جغرافیایی پخته می شود. با این همه پای ثابت همه این کاچی ها آرد گندم و بلغور می باشد، به جز اینها در تهیه این آش از کشک، روغن حیوانی، آب، سیر و ... به کار برده می شود.

آش سماق تویسرکان

آش سماق تویسرکان از جمله غذاهایی است که در فهرست غذاهای محلی و سنتی استان همدان قرار دارد. این غذای خوشمزه با استفاده از حبوبات فراوان و چغندر تهیه می شود و به خاطر اینکه این مواد به فراوانی در این غذا استفاده شده است به عنوان یک غذای مغذی با طعم بسیار دلپذیر شناخته شده است.




آش گوجه فرنگی

آش گوجه فرنگی نوعی آش بومی و سنتی ترش مزه است که در استان همدان پخته می شود و بسیار مفید است و غذایی فوق العاده برای فصل زمستان و روزهای سرد سال است. ناگفته نماند که این آش با طرز تهیه مختلف در شهرهایی همچون کرمانشاه، اصفهان آذربایجان و مازندران تهیه و طبخ می شود و طرفداران بسیار زیادی دارد.

آبگوشت فلفل

از آنجایی که آبگوشت یکی از اصیل ترین غذاهای ایرانیان است و خوردن آن در جمع اعضای خانواده بسیار می چسبد. پیشنهاد می کنیم نوع دیگری از آبگوشت که به آبگوشت فلفل معروف است و از جمله غذاهای محلی همدان به شمار می رود را نیز در برنامه غذایی خود قرار دهید چرا که طعم بسیار متفاوت و جذابی دارد و در تهیه آن از فلفل سبزه مخصوص همدان استفاده شده است.

آش بادمجان

آش بادمجان متعلق به یکی از شهر های همدان به نام ملایر می باشد که به عنوان یک غذای اصیل معروف است و حتی در شهرهای دیگر ایران نیز تهیه می شود و عطر و طعم بسیار بی نظیری دارد. اصلی ترین مواد تشکیل دهنده این آش عدس و بلغور است که مصرف آنها از طرف پزشکان برای سلامتی بسیار توصیه شده است.




آبگوشت کلم قمری

یکی از خوراک های سنتی استان همدان آبگوشت کلم قمری نام دارد که همانطور که از اسمش پیداست اصلی ترین موادی که در آن استفاده شده است کلم قمری می باشد. این آش به جز کلم قمری با استفاده از موادی همچون گوشت گوسفندی، نعنا داغ، سیر داغ عدس و ... تهیه می شود و همراه با ماست و کشک محلی همچنین سیر سرو می شود.

خورشت غوره بادمجان

بادمجان به عنوان یکی از پر کاربرد ترین مواد غذایی در پخت غذاهای ایرانی به شمار می رود که با استفاده از آن می توان غذا های بسیار متنوعی تهیه کرد. خورشت گوجه و بادمجان یکی از غذاهایی است که با استفاده از این ماده غذایی تهیه می شود و طعم ترشی دارد. به جز غوره و بادمجان در تهیه این خورش از موادی همچون گوشت چرخ کرده، مرغ، پیاز، رب گوجه و گوجه فرنگی به کار برده میشود.

کوفته مخصوص همدان

اگر چه همه ما کوفته را با اسم کوفته تبریزی می شناسیم اما استان همدان نیز کوفته مخصوص به منطقه خود را دارد که طعم بسیار متفاوت و لذیذی دارد و طرفداران زیادی به خود اختصاص داده است. در تهیه کوفته همدانی از موادی همچون برنج، گوشت گوسفند، پیاز، آلو، تخم مرغ، آرد نخودچی و گردو استفاده می شود. 

ای ران شوربا یا آیران شوربا

آیران شوربا از غذاهای معروف سنتی یکی از شهرهای استان همدان به نام کبودراهنگ می باشد که غذایی شبیه به آبگوشت است ولی به غیر از مواد اولیه آبگوشت در تهیه آن از روغن حیوانی، آرد، دوغ محلی نیز استفاده می شود.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار