gardeshban.ir

کاشمر که با وجود بارگاه امام زاده ها حضرات سیدحمزه(ع)، سیدمرتضی(ع)، سیدمحمد(ع) و زیارتگاه شهید آیت الله سید حسن مدرس(ره) به دومین شهر زیارتی خراسان رضوی شهرت یافته است.
کد خبر: ۴۷۷۶۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۰-1400 September 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
کاشمر که با وجود بارگاه امام زاده ها حضرات سیدحمزه(ع)، سیدمرتضی(ع)، سیدمحمد(ع) و زیارتگاه شهید آیت الله سید حسن مدرس(ره) به دومین شهر زیارتی خراسان رضوی شهرت یافته است.

 هر سال پذیرای بیش از سه میلیون زائر، مسافر و گردشگر از اقصی نقاط ایران اسلامی است، اما حضور این گروه ها به دلیل کمبود زیرساخت اسکان تنها به چند ساعت خلاصه می شود، بنابراین ضروری است با توجه به ظرفیت زیارتی این شهرستان زمینه و بستر برای جذب سرمایه گذار جهت توسعه ظرفیت های اقامتی مهیا شود تا از این طریق معضل نبود هتل در دومین شهر زیارتی خراسان رضوی برطرف شود و زائران و مسافرانی که این شهرستان را به عنوان مقصد سفر انتخاب می کنند، دغدغه ای برای اسکان و اقامت نداشته باشند.

رضا یوسفی رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر با اشاره به این که به موضوع زیرساخت های مسافرتی در کاشمر توجه نشده است، گفت: اگرچه اقدامات و فعالیت هایی در این زمینه انجام شده است، اما باید اذعان کرد که برای رسیدن به اهداف و رونق بخشیدن به صنعت گردشگری فاصله داریم.

او با بیان این که کاشمر به دلیل داشتن عنصر زیارت، ظرفیت بالایی در حوزه گردشگری زیارت دارد، افزود: گام هایی با احداث زائرسراهای ارزان قیمت در بقاع متبرکه برداشته شده است، اما این فضاها به تنهایی پاسخ گوی نیاز مراجعه کنندگان نیست، چرا که کاشمر در کنار گردشگری زیارت، در حوزه گردشگری سلامت نیز به دلیل داشتن امکانات و تجهیزات پزشکی و درمانی در بین شهرستان های منطقه جایگاه ویژه ای دارد.

وجود یک هتل تک ستاره جزو حداقل استانداردهای گردشگری است

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر با تأکید بر این که در حوزه زیرساخت گردشگری به ویژه اسکان و اقامت نمی توان به شهرستان نمره قابل قبولی داد، ادامه داد: شرایط و فضاهایی که در این حوزه فراهم شده در حد تأمین نیاز اساسی و اصولی تمام قشرها و مخاطبان نبوده است، به همین دلیل می طلبد در این حوزه با جدیت بیشتری کار شود چرا که وجود یک هتل تک ستاره جزو حداقل استانداردهای گردشگری است.

یوسفی با اشاره به حضور سرمایه گذاران و معین های اقتصادی در منطقه، بیان کرد: با توجه به این که بخش گردشگری و خدمات گردشگری به ویژه صنعت هتل دیربازده و بازگشت سرمایه زمان بر است و مانند برخی صنایع نیست که به محض دریافت تسهیلات و سرمایه گذاری به درآمد و بازدهی برسد، سرمایه گذاری در این حوزه نیازمند حرکت مستمر و مداوم است تا در یک بازه زمانی طولانی مدت به درآمد و سود برسد هر چند که باید به فصلی بودن گردشگری نیز توجه کرد.

او با بیان این که هم اکنون یک مجموعه اقامتی در شهرستان به دلیل فضا و امکاناتی که دارد مورد استقبال زائران و گردشگران در کاشمر است، تصریح کرد: اگرچه در سال های اخیر با فعال شدن اقامتگاه های بوم گردی، شاهد همراهی و کمک این مجموعه ها به حوزه گردشگری هستیم اما این فضاها را نمی توان به عنوان جایگزین هتل تلقی کرد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر با بیان این که کاشمر در مقوله بحث زیرساخت های گردشگری جزو شهرستان هایی است که مصوبه ای با عنوان منطقه نمونه گردشگری شصت دره دارد، تاکید کرد: مناطق نمونه در واقع همان زیرساخت گردشگری است که مطالعات و پیش بینی برای حضور سرمایه گذاران خرد انجام می شود.

یوسفی با اشاره به این که برای منطقه نمونه گردشگری کاشمر باید ساختار سرمایه گذاری تعریف شود، اظهار کرد: بارها اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در این خصوص اعلام آمادگی کرده است که چنان چه سرمایه گذاری در این حوزه قصد سرمایه گذاری دارد در صدور مجوزها و برنامه ها تسریع خواهیم کرد تا سرمایه گذار با رغبت بیشتری پا در این مسیر بگذارد، در این خصوص نیز سال گذشته آلبوم سرمایه گذاری استان منتشر شد که در یکی از بخش های سرمایه گذاری مطالعات اولیه و مکان یابی منطقه نمونه گردشگری شصت دره آمده بود.

سند توسعه جاذبه های گردشگری

مسلم ساقی فرماندار کاشمر هم با بیان این که یکی از فرصت های شهرستان در سند توسعه جاذبه های گردشگری به ویژه در ‌حوزه زیارت است، گفت: با توجه به حضور مسافران و زائران در بقاع متبرکه ضروری است زیرساخت‌های لازم برای جذب‌ ،حفظ و ماندگاری گردشگر فراهم شود.

او با تأکید بر این که یکی از ضروریات توسعه صنعت گردشگری ایجاد زیرساخت های لازم برای جذب و ماندگاری مسافر و زائر است، افزود: در این خصوص باید برای جذب سرمایه گذار جهت ایجاد اقامتگاه های ارزان قیمت و اماکن اقامتی بیش از گذشته ‌برنامه ریزی کنیم.

 فرماندار کاشمر با اشاره به این که به رغم تلاش های انجام شده در زمینه زیرساخت های گردشگری برای افزایش میزان ماندگاری زائر در شهرستان، همچنان شاهد کمبودهایی هستیم، ادامه داد: برای این که گردشگری کاشمر بتواند سهم قابل توجهی در اقتصاد و روند توسعه شهرستان داشته باشد باید به دنبال فراهم کردن زیرساخت های لازم باشیم.

ساقی بیان کرد: ایجاد و توسعه راه‌های ارتباطی حمل و نقل، فضاهای فرهنگی، ورزشی و تفریحی و تجاری از اولویت هایی است که ‌در زمینه رونق گردشگری نیازمند توجه بیشتر سرمایه گذاران و فعالان حوزه گردشگری در شهرستان است.

او با بیان این که از اسفند۹۸ و با شیوع ویروس کرونا حضور زائران و گردشگران در حد قابل توجهی کم شد و زمینه بهره گیری از ظرفیت صاحب نظران برای ارتقای جذب گردشگر و سرمایه گذاری کمتر بوده است، تصریح کرد: نیاز است در حوزه گردشگری ، طرح جامع یا سند گردشگری شهرستان بر اساس ظرفیت ها و قابلیت ها و ‌کمبودها و نیازهای این حوزه در شهرستان کاشمر و حتی به صورت منطقه‌ای بر اساس جاذبه های گردشگری و ‌ظرفیت‌های منطقه ترشیز تدوین شود .


فرماندار کاشمر وجود اماکن اقامتی استاندارد را از زیرساخت‌های اصلی حوزه گردشگری و ماندگاری مسافر و زائر در هر منطقه ای با ‌ظرفیت های گردشگری دانست و تاکید کرد: با حمایت و پشتیبانی از اقامتگاه های بوم گردی می توان ظرفیت اسکان و اقامت آن مجموعه ها را فعال تر کرد تا زمینه‌ توسعه این اقامتگاه ها بر اساس ظرفیت های بومی و محلی منطقه در روستاهای ‌هدف گردشگری و حتی در شهر کاشمر فراهم شود ‌.

نبود اماکن اقامتی استاندارد و مناسب

ساقی با بیان این که ظرفیت پذیرش مسافر در زائرسراها و تنها مرکز رفاهی فرهنگیان دو هزار نفر است، اظهار کرد: نبود اماکن اقامتی استاندارد و مناسب با توجه به تنوع مسافر و زائر از جمله دغدغه های اصلی در شهرستان است که به عنوان اولویت در دستور کار قرار دارد و در این خصوص آمادگی داریم برای جذب سرمایه گذاران شرایط و تسهیلات ارزان قیمت، صدور پروانه های رایگان، کاهش روند اداری دریافت مجوز و زمین مناسب را در اختیار قرار دهیم تا در کنار کشاورزی و صنعت ،حوزه گردشگری در اقتصاد شهرستان نقش تأثیرگذار ایفا کند.

او افزود: اجرای رویدادهای فرهنگی مذهبی و جشنواره‌های مبتنی بر ظرفیت کشاورزی از جمله جشنواره انار،زعفران،انگور و ‌کشمش از دیگر لوازم و بسترهایی است که در جذب و ماندگاری زائر و مسافر و رونق گردشگری می تواند موثر باشد.‌وی یادآور شد: با توجه به این که شهرستان به لحاظ زیارتی مورد توجه زائران و مسافران در ایام مختلف سال است ایجاد ‌زیرساخت های فرهنگی از جمله موزه مردم شناسی ،توسعه موزه شهید آیت الله مدرس به عنوان یک مرکز فرهنگی ‌و جشنواره های فرهنگی ، هنری و مذهبی از راه های جذب و ماندگاری گردشگر و مسافر در شهرستان است که در ‌برنامه ریزی ها قرار دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار