gardeshban.ir

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول گفت: راه اندازی ۵ موزه جدید در دزفول شامل موزه مشاهیر، صنایع دستی، آثار خطی، آب و سبزیجات باغ گودول در دستور کار این اداره است.
کد خبر: ۴۷۷۷۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۰-1400 September 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
 عباس چراغ چشم ظهر امروز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل اداره میراث فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: موزه مردم شناسی دزفول در حمام تاریخی کرناسیان در دو سال اخیر تعطیل بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول ادامه داد: هفته اخیر با پیگیری‌های صورت گرفته یک میلیارد ریال تجهیزات توسط خیران به منظور تأمین روشنایی، تعویض دوربین‌ها و سایر اقدامات مورد نیاز برای راه اندازی مجدد این موزه دریافت و این موزه پس از گندزدایی و شست‌وشو فعال شد.

وی افزود: هماهنگی‌های لازم با انجمن‌های فعال دزفول نیز به عمل آمده تا به مناسبت‌های مختلف، برنامه‌های متعددی در موزه مردم شناسی به منظور فعال شدن مجدد این موزه اجرا شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول با بیان اینکه در چند روز اخیر یک موزه صنایع دستی در خانه تاریخی سوزنگر راه اندازی شده است، عنوان کرد: این موزه در واقع نمایشگاه دائمی صنایعی همچون جاجیم بافی، گلیم بافی، قالیبافی و دیگر صنایع دستی دزفول و همچنین محلی برای تحقیق و پژوهش و آموزش صنایع دستی خواهد بود و ضمن اینکه تأمین امنیت و پرسنل موزه و تأمین مربی و استاد کار برای آموزش نیز در دستور کار است.

چراغ چشم از راه اندازی موزه آب و آبیاری دزفول در آینده نزدیک خبر داد و بیان کرد: بر اساس مستندات، دزفول دومین شهر ایران بوده که دارای لوله کشی آب شده است؛ بنابراین در نظر داریم که تانکر آبیاری قدیم دزفول که در کنار امامزاده رودبند، جنب آرامستان کاشفیه قرار دارد تبدیل به موزه آب و آبیاری شود که در این راستا مرمت، تجهیز و تأمین نیروی انسانی برای این موزه نیز در دستور کار است.

راه اندازی موزه مشاهیر و آثار خطی در دزفول

وی با اشاره به وجود بیش از یک هزار کتاب خطی با قدمت ۵۰ تا ۵۰۰ سال در دزفول عنوان کرد: در حمام تاریخی شاه رکن الدین یک کتابخانه راکد قرار دارد که قرار است به محل جدیدی منتقل شود و سپس این حمام به موزه آثار خطی دزفول تبدیل شود؛ همچنین تجهیز، مرمت و تأمین نیروی انسانی این موزه نیز در حال پیگیری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول با بیان اینکه راه اندازی موزه مشاهیر دزفول در خانه تاریخی طلوعی نیز در دستور کار است، گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته مرمت فضای داخلی این خانه تاریخی به همت یکی از خیران انجام خواهد شد.

وی افزود: در این موزه عکس، پوستر و زندگینامه مشاهیر دزفول شامل اطباء، هنرمندان، صنعتگران، استادکاران برجسته و… به منظور معرفی آنها نصب خواهد شد و در صورت تأمین اعتبار تندیس این مشاهیر نیز ساخته و در محل این موزه قرار خواهد گرفت.

چراغ چشم در ادامه باغ گودول را موزه زنده کشاورزی در دزفول برشمرد و بیان کرد: با مالکان زمین‌های این باغ صحبت‌هایی پیرامون تبدیل این محل به عنوان موزه انجام شده است. چاه‌های آب باغ گودول و ستون‌های این چاه‌ها نیازمند مرمت و بازسازی است که در حال پیگیری برای تأمین اعتبار برای بازسازی آنها و سایر آثار به جای مانده از باغ گودول نیز هستیم چرا که با احیای باغ گودول مردم می‌توانند از سبزیجات ارگانیک بهره مند شوند.

ثبت جهانی پل باستانی در دستور کار است

وی در ادامه با بیان اینکه مرمت دیواره‌ها، دهانه‌ها و پیاده روی پل باستانی در حال اتمام است، یادآور شد: اخیراً انجمن خیران میراث فرهنگی دزفول راه اندازی شده که اولین اقدام این انجمن تداوم مرمت و بازسازی پل ساسانی است و اکنون در حال تجهیز کارگاه مرمت هستند.

چراغ چشم، پل باستانی را نماد صنعت مهندسی در دزفول قدیم برشمرد و بیان کرد: برنامه‌هایی نظیر تأمین روشنایی پل و ایجاد بسترهای مناسب گردشگری در اطراف پل توسط کارشناسان اداره در حال تدوین و بررسی است.

وی افزود: یک ساختمان در کنار پل وجود دارد که مقرر شده به موزه پل باستانی به منظور قرار گیری اسناد و مدارک مرتبط با پل تبدیل شود؛ همچنین در نظر داریم پل باستانی دزفول تبدیل به یک محل بزرگ گردشگری و تفریحی شود که در این راستا برنامه‌های زیادی در دستور کار است که بزودی اعلام می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی در خصوص ثبت جهانی پل باستانی گفت: در این راستا اقداماتی صورت گرفته و اقدامات بسیار زیاد دیگری نیز در دستور کار است که در حال طی مراحل هستیم و ضمن اینکه تأمین اعتبار و مرمت پل نیز در راستای ثبت جهانی این اثر ارزشمند بوده است.

چراغ چشم در خصوص راه اندازی موزه باستان شناسی توضیح داد: پیگیری‌های زیادی برای اختصاص زمین این موزه انجام شده که تاکنون بی نتیجه بوده است؛ ضمن اینکه زمینی به متراژ یک هزار و ۵۰۰ متر مربع برای راه اندازی این موزه پیشنهاد شده بود که به دلیل کم بودن متراژ، مورد قبول ما واقع نشد.

لزوم ورود سرمایه گذاران برای احیای بافت تاریخی

وی در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در بافت تاریخی دزفول گفت: برخی اماکن در بافت قدیم متعلق به اداره و برخی دیگر متعلق به مردم است. اداره میراث فرهنگی به هیچ عنوان مجوز تخریب صادر نمی‌کند مگر اینکه صادر نکردن مجوز باعث وقوع حادثه شود که البته این امر نیز با احتیاط‌های لازم انجام می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول یادآور شد: این اداره همچون همیشه آماده معرفی ساکنان بافت به بانک در زمینه دریافت تسهیلات برای تعمیر و مرمت منازل موجود در بافت تاریخی است؛ ضمن اینکه در زمینه فوریت و ضرورت مرمت برخی آثار موجود در بافت نیز مکاتباتی با شهرداری انجام شده است.

چراغ چشم، ورود سرمایه گذاران برای خریداری و مرمت منازل بافت تاریخی را مهمترین راهکار نجات بافت تاریخی از نابودی دانست و عنوان کرد: بسیاری از ساکنان بافت قدیم دزفول از قشر ضعیف جامعه هستند که توانایی مرمت ندارند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم سرمایه گذاران در زمینه خریداری و مرمت این خانه‌ها ورود کنند و ضمن اینکه اداره میراث فرهنگی نیز در این زمینه از سرمایه گذاران حمایت همه جانبه از جمله ارائه مجوز مرمت و معرفی به بانک خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر یک سرمایه گذار اقدام به خرید ۳ خانه در بافت کرده که این خانه‌ها با مجوز این اداره در حال مرمت هستند و انتظار داریم که این استقبال افزایش یابد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول با اشاره به استقبال این اداره از سرمایه گذاران برای احداث اقامتگاه‌های بومگردی گفت: نقش این اداره در زمینه احداث اقامتگاه‌های بومگردی ارائه مجوز ساخت مبتنی بر دستورالعمل‌ها، طراحی، معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات بانکی و نظارت بر روند ساخت و فعالیت است.

وی افزود: بنابراین از سرمایه گذاران دعوت به عمل می‌آوریم که در زمینه گسترش این صنعت گردشگر پذیر و نو ورود کنند و ضمن اینکه در حال حاضر در بخش شهیون دزفول تعدادی اقامتگاه بومگردی احداث شده که آماده استفاده گردشگران و علاقه مندان هستند.

چراغ چشم، احیای صنعت‌های اصیل و رو به فراموشی دزفول از جمله ورشو سازی، مسگری، آهنگری، خراطی و احیای کارگاه‌های نیل سازی را از جمله برنامه‌های در دستور کار اداره میراث فرهنگی برشمرد و گفت: در نظر داریم که مرکز تحقیقات و پژوهش ورشوسازی در دزفول راه اندازی شود چون با راه اندازی این مرکز، علاقه مندان پس از آموزش و دریافت گواهی مهارت برای دریافت تسهیلات به منظور راه اندازی کارگاه ورشوسازی به بانک معرفی خواهند شد.

تبدیل دزفول به شهر جهانی کپو

وی با بیان اینکه دزفول در حال تبدیل شدن به شهر جهانی کپو است، گفت: در هفته آینده بازرسان یونسکو برای بازدید مقدماتی از مراکز و کارگاه‌های تولیدی، فروشگاه‌های عرضه کننده و کارگاه‌های خانگی کپو وارد دزفول می‌شوند تا در آینده نزدیک بازدید نهایی برای اعلام رسمی ثبت جهانی دزفول به عنوان شهر کپو نیز انجام شود.

چراغ چشم با اشاره به احداث میدان کپو در دزفول تصریح کرد: المان کپو نیز بزودی در این میدان نصب می‌شود. همچنین در حال رایزنی برای نامگذاری یک میدان و خیابان در دزفول به نام کپو و راه اندازی غرفه‌های کپو در سطح شهر هستیم و ضمن اینکه بیمه کپوسازان و تأمین مواد اولیه آنها نیز در حال پیگیری است.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات بانکی به صنعتگران اضافه کرد: تاکنون صنعتگران زیادی از این اداره تسهیلات دریافت کرده‌اند و دیگر صنعتگران مرتبط با این اداره نیز که تاکنون وام دریافت نکرده‌اند می‌توانند با مراجعه به قسمت معاونت صنایع دستی اداره، اقدام به دریافت معرفی نامه برای دریافت تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی با کارمزد ۳ تا ۴ درصد کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول در ادامه آبشار شوی، کول خرسان، چال کندی، دره توبیرون، دریاچه تمی و علی کله را از جمله جاذبه‌های ناب گردشگری در دزفول برشمرد و افزود: مدیریت این جاذبه‌ها تاکنون نظام مند نبوده و همین امر در برخی موارد باغث آسیب به محیط زیست شده است.

وی ادامه داد: بنابراین نظم بخشیدن به حوزه گردشگری در دستور کار اداره میراث فرهنگی دزفول است و در این راستا مقرر شده که آئین نامه‌های داخلی برای آژانس‌های گردشگری دزفول طراحی و فعالیت‌های تورلیدرها نظام مند و تقویت شود.

چراغ چشم در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه مبنای حرکت و اقدامات ما حفظ، حراست، ترویج و پاسداشت میراث فرهنگی دزفول است، گفت: در این زمینه پذیرای ایده‌ها، پیشنهادات و انتقادات صاحب نظران، علاقه مندان، اصحاب رسانه و… هستیم.

وی یادآور شد: دزفول مهد صنایع دستی و دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی فراوان است که مدیریت این ظرفیت‌ها از عهده یک اداره کوچک خارج است که ضرورت دارد هر فرد به نوبه خود در زمینه پاسداشت و احیای میراث گذشتگان خود تلاش کند.

چراغ چشم، رسانه‌ها و خبرنگاران را چشم و گوش مسئولان عنوان کرد و گفت: از انتقاد منصفانه و به دور از حب و بغض رسانه‌ها به منظور بهبود وضعیت استقبال خواهم کرد و اعلام می‌کنم که همه خبرنگاران، مشاوران این اداره هستند و آمادگی داریم که در تمام ابعاد و موضوعات در کنار ما باشند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار