gardeshban.ir

گزارش/
آیا سفر به کانادا با واکسن سینوفارم امکان‌پذیر است؟ یا اینکه برای سفر به کانادا چه واکسنی باید تزریق کرد؟
کد خبر: ۴۷۷۹۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۰-1400 September 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
سال پیش با تولید واکسن کووید-19 توسط شرکت‌های مختلفی مثل جانسون اند جانسون، فایزر، سینوواک و… واکسیناسیون در کشورها و قاره‌های مختلف آغاز شد و هر کشور بنابر بر سهمیه تعیین شده از سوی کوواکس و پیش‌خریدی که از شرکت‌های دارویی داشت، اقدام به واکسیناسیون مردم و اتباعش کرد. در این بین کشورهای مختلف برای ورود مسافرانی که از کشورهای دیگر وارد می‌شدند، قوانین و پروتکل‌های متفاوتی درباره واکسیناسیون اعمال می‌کردند.

کانادا نیز از جمله کشورهایی بود که تنها مسافرانی که با واکسن‌های فایزر-بایون‌تک، مدرنا، آسترازنکا/آکسفورد و جانسون اند جانسون واکسینه شده بودند، پذیرش و برای آن‌ها ویزای مسافرتی صادر می‌کرد.

باتوجه به اینکه واکسن سینوفارم یکی از اولین گزینه‌های مطرح شده برای واکسیناسیون در ایران بود، برای افرادی که قصد سفر و یا مهاجرت به کانادا دارند این مسئله را به وجود می‌آورد که آیا سفر به کانادا با واکسن سینوفارم امکان‌پذیر است؟ یا اینکه برای سفر به کانادا چه واکسنی باید تزریق کرد؟ به ویژه اینکه هیچ کدام از واکسن‌هایی که موردتایید کانادا بودند، جز واکسن آسترازنکا دردسترس عموم نبود و حتی باعث شده بود که بعضی افراد قید واکسیناسیون را بزنند.

طبق گزارشی که خبرگزاری رویترز در شهریورماه سال 1400 منتشرکرد، سازمان بهداشت جهانی طی اعلامیه‌ای استفاده اضطراری از واکسن‌های چینی سینوواک و سینوفارم (پکن) را مجاز اعلام کرد و این واکسن‌ها را در لیست مجاز مورد استفاده کشورها قرار داد.

در این بین بعضی از کشورها بر تایید واکسن‌های مجوز گرفته از سوی WHO پافشاری کردند تا دولت بایدن آن‌ها را تایید کند. چرا که واکسن‌های موردتایید رگولاتور آمریکای شمالی و کانادا به صورت گسترده در همهکشورهای دنیا مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. واکسن‌های مدرنا، فایزر، سینوفارم (پکن)، جانسون اند جانسون و سینوواک به ترتیب در 75، 136، 74، 55 و 41 کشور تزریق شده است.

واکسن هندی کوواکسین یا بهارات هم در همان ماه برای تصمیم‌گیری در مورد صدور مجوز استفاده اضطراری در سازمان بهداشت جهانی موردبحث قرار گرفت.

سینوفارم توزیع شده در کشور دقیقا همان واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است

دکتر جهان‌پور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در رابطه با یک سری اظهارات در رابطه با اینکه واکسن‌های سینوفارمی که وارد کشور شده، از منابعی مثل سینوفارم ووهان است که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت ندارند، در گفتگو با خبرآنلاین گفت:

به طور کلی کشور چین چندنوع واکسن کرونا برای استفاده کشورهای دیگر عرضه کرده که شامل واکسن‌های سینوفارم پکن، سینوفارم ووهان، سینوواک، کان سینو می‌شود. سینوفارم پکن که درحال‌حاضر در سطح کشور تزریق می‌شود، مورد تایید سازمان بهداشت جهانی یا WHO قرار گرفته است.

از ابتدای واردات واکسن تاکنون نیز تنها همین نوع مصرف شده و از طرفی واکسن سینوفارم ووهان لزوما نامعتبر نیست، ده ها میلیون دوز از این واکسن در چین مورد استفاده قرار گرفته و در حال انتقال به پلتفرم اصلی سینوفارم است. در آینده نزدیک احتمالا شاهد عرضه تنها یک نوع از واکسن سینوفارم از سمت چین خواهیم بود.

تایید واکسن سینوفارم و سینوواک در کانادا

با نزدیک شدن پایان سال میلادی و شروع تعطیلات کریسمس و دنبال آن افزایش تعداد مسافران به کانادا، مقامات کانادایی از اقدامات جدید و متعدد برای تسهیل سفرهای بین‌المللی و مسافران ورودی به کانادا سخن گفتند.

اوایل همین هفته، 20 نوامبر2021، نخست‌وزیر کانادا، ترودو، از برنامه‌ریزی یک رویکرد سه مرحله‌ای برای حذف ارائه آزمایش PCR توسط مسافران خبر داد. او گفت انتظار دارد که در ابتدای امر این اتفاق بر مسافران ایالات متحده آمریکا تاثیر بگذارد و پس از آن مسافران سایر نقاط جهان نیز شامل این مسئله شوند.

در ادامه او خبر داد که به زودی دانشجویان و کارگران بین‌المللی ملزم خواهند شد که واکسیناسیون را کامل انجام دهند و همینطور کارگران خارجی موقت و سایر مسافران برای سفر به کانادا ملزم به تکمیل واکسیناسیون می‌شوند. دولت کانادا همچنین درباره تدابیر جدید و پروتکل‌های بهداشتی برای جلوگیری از کووید-19 گفت کانادا قصد گسترش فهرست واکسن‌های موردتایید برای مسافران را دارد و به زودی واکسن‌های سینوواک (Sinovac)، سینوفارم پکن (Sinopharm)، کوواکسین (COVAXIN) از تاریخ 30 نوامبر به فهرست قبلی اضافه خواهند شد.

بعد از اجرای این قانون نیز از تاریخ 15 ژانویه سال 2022، گروهی از مسافران که شامل اعضای خانواده اتباع کانادا، مقیم دائم و افراد بومی، دانشجویان بین‌المللی 18 سال به بالاتر، ورزشکاران، دارندگان مجوز کار به غیر از افرادی که در صنایع کشاورزی و مواد غذایی مشغول به کار هستند و ارائه‌دهندگان خدمات ضروری مثل کامیون‌داران می‌شود، باید به طور کامل توسط واکسن‌های تاییدشده‌ فدرال کانادا واکسینه شده باشند.

پس از اجرای قوانین جدید، افرادی که نیمه واکسینه شده‌اند یا اصلا واکسن دریافت نکرده‌اند، تنها در صورتی که معافیت داشته باشند، می‌توانند به کانادا سفر کنند، در غیر این صورت اجازه ورود به کانادا را نخواهند داشت.

چه افرادی از واکسیناسیون کامل برای سفر به کانادا معاف هستند؟

گروه‌های شامل کارگران و شاغلان کشاورزی و محصولات و فرآورده‌های غذایی، اعضا و خدمه‌های دریایی و کشتی‌رانی، پزشکان بدون مرز و افرادی که به دلایل داوطلبانه و دلسوزانه سفر می‌کنند، افرادی که به تازگی اقامت کانادا گرفته‌اند، پناهندگانی که اسکان مجدد دارند و کودکان زیر 18 سال از واکسیناسیون کامل برای سفر به کانادا معاف هستند.

پس از تاریخ 30 نوامبر 2021 نیز همه شهروندان و مقیمان کانادا که به طور کامل واکسن‌های موردتایید فدرال کانادا دریافت کرده‌اند، درصورتی که قصد سفر به خارج از کانادا داشته باشند که کمتر از 72 ساعت یا سه روز طول بکشد، می‌توانند بدون آزمایش PCR یا آزمایش مولکولی کرونا به کانادا بازگردند. مسافرانی که بیش از 3 روز کشورشان را ترک می‌کنند، همچنان مثل سابق، پس از بازگشت به کانادا ملزوم به ارائه تست منفی آزمایش PCR هستند.

حذف ارائه تست PCR برای سفر به کانادا

پس از پیگیری‌های کارشناسان مهاجرت و بازرگانان درباره حذف الزامی بودن آزمایش پرهزینه مولکولی به دولت کانادا، بالاخره در تاریخ 17 نوامبر سال 2021 اتاق بازرگانی دولت کانادا بیانیه‌ای صادر کرد و خواستار حذف آزمایش PCR قبل ازسفر به کانادا برای مسافران واکسینه‌شده، شد.

مدیرعامل اتاق بازرگانی کانادا، پرین بیتی در مصاحبه با خبرگزاری گلوب اند میل، درباره این بیانیه گفت: آزمایشات PCR معمولا قیمتی بین 150 تا 300 دلار دارند که برای مسافرانی که به قصدهای تجاری، اقامت کوتاه‌مدت دارند پرهزینه و دشوار است. همین امر باعث شده هزینه‌های سفر به کانادا بسیار گران شود. او در ادامه گفت که رهایی از قوانین غیرضروری و قدیمی به بازگشت مشاغل کمرنگ شده در کانادا کمک می‌کند.


منتقدان این بیانیه همچنان خواستار لغو کامل آزمایش‌ها برای مسافرانی که کارت واکسن دارند و واکسیناسیون را تکمیل کرده‌اند، هستند. پیش‌بینی می‌شود دولت کانادا رویکردی تدریجی برای کاهش بعضی از این اقدامات مربوط به کرونا بکند.

آیا کسانی که واکسن برکت یا اسپوتنیک دریافت کرده‌اند می‌توانند به کانادا سفر کنند؟

تا امروز هنوز واکسن اسپوتنیک، اسپوتنیک وی که ساخت کشور روسیه هستند و واکسن برکت، ساخت ایران، مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار نگرفته‌اند. به همین علت این دسته از مسافرانی که دو دوز از واکسن خود را واکسن برکت یا اسپوتنیک دریافت کرده‌اند، درحال‌حاضر امکان سفر به آمریکا یا کانادا را ندارند.

اگر دوز سوم مورد تایید کانادا باشد، امکان سفر داریم؟

شاید برای شما هم سوال باشد که مثلا اگر دو دوز واکسن برکت دریافت کرده باشید و دوز سوم را سینوفارم یا آسترازنکا دریافت کنید، آیا این امکان وجود دارد که موردتایید دولت کانادا قرار بگیرید و موفق به اخذ ویزا شوید؟ این نکته را به خاطر داشته باشید که طبق موارد گفته شده در قوانین مهاجرت و سفر کانادا، درحال‌حاضر امکان سفر تنها برای مسافرانی مهیا است که هر دو دوز اولیه واکسن را از بین فهرست واکسن‌های موردتایید کانادا دریافت کرده باشند.

پس اگر دوز سوم یا بوستر از یکی از واکسن‌های مورد تایید کانادا دریافت کنید، همچنان اجازه سفر به کشور کانادا را نخواهید داشت.

برای سفر به کانادا کارت واکسن کاغذی لازم است یا الکترونیکی؟

یکی از سوالاتی که با شروع صدور کارت واکسن الکترونیکی برای افراد ایجاد شد، این بود که برای سفر به خارج از کشور آیا نیاز به دریافت کارت واکسن الکترونیکی است؟ درصورت اینکه کارت کاغذی واکسن را دریافت کرده‌اید، می‌توانید با مراجعه به سفارت‌خانه‌ و ارائه آن امکان ترجمه و پیوست آن وجود دارد.

اما توصیه ما به شما این است که اگر واکسن کرونا را داخل کشور تزریق کرده‌اید، حتما از طریق وبسایت سامانه سلامت، کارت واکسن الکترونیکی به زبان انگلیسی را به رایگان دریافت کنید. دریافت و صدور این کارت چند دقیقه بیشتر زمان نمی‌برد. این کارت صرفا برای افرادی صادر می‌شود که واکسیناسیون را در ایران تکمیل کرده‌اند، درصورتی که واکسن خود را در کشورهای دیگر دریافت کرده‌اید، حتما باید کارت واکسن کاغذی را ارائه کنید.

بدون ترزیق واکسن می‌توانیم سفر کنیم؟

درصورتی که تا کنون موفق به دریافت واکسن یا تکمیل واکسیناسیون نشده‌اید، اکیدا توصیه می‌کنیم در اولین فرصت برای حذف سلامتی خودتان و دیگران تزریق کنید، همچنان می‌توانید به خارج از کشور سفر کنید. بعضی از کشورها درحال‌حاضر برای ورود مسافران الزامی بر واکسیناسیون کامل ندارند. کشورهایی مثل امارات متحده عربی (دبی)، ترکیه و مالدیو تنها به دریافت تست مولکولی کرونا PCR اکتفا می‌کنند و نیازی به ارائه گواهی تکمیل واکسیناسیون برای سفر به این کشورها نیست.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار