gardeshban.ir

سرپرست اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور با اشاره به اهمیت جلوگیری از شیوع کرونا و حفظ سلامتی مردم گفت: گردشگران خارجی در هنگام ورود به کشور بیمه کرونا می‌شوند.
کد خبر: ۴۷۸۰۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۰-1400 September 04
گردشبان (gardeshban.ir) :

گردشگری به عنوان یک صنعت مهم همواره مورد توجه کشورهای پیشرفته جهان بوده است. این صنعت در برخی از کشورها بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی را تامین می‌کند و درآمد این صنعت بخشی از منبع بودجه‌ای کشورها محسوب می‌شود. در بسیاری از کشورها با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت و در راستای رونق بخشیدن به این صنعت، ردیف بودجه قابل توجهی برای فراهم آوردن زیرساخت‌های گردشگری در نظر گرفته می‌شود.

در گزارش سال ۲۰۱۷ سازمان جهانی گردشگری ملل‌متحد، فرانسه با ۸۶٫۹ میلیون گردشگر ورودی پذیرای بیشترین تعداد بازدیدکننده در سال ۲۰۱۷ بوده است و اسپانیا با ۸۱٫۸ میلیون نفر در رتبه دوم ایستاده است.  

ظرفیت‌های گردشگری ایران جذابیت‌های تاریخی و باستانی، فرهنگی، صنایع دستی و تنوع زیست محیطی را شامل می‌شود. به لحاظ منابع طبیعی، ایران کشوری چهار فصل است و قرار گرفتن کشورمان میان دو دریای خزر و خلیج فارس تنوع زیست محیطی ایجاد کرده است.  گستردگی آثار باستانی و تاریخی نیز در کشور سرتاسری است و فراوانی آن به لحاظ کمی و کیفی بر کسی پوشیده نیست و ذهن‌های کنجکاو و علاقه‌مند را به سمت خود جذب می‌کند. از این وجه نیز ایران به عنوان یک مقصد گردشگری می‌تواند سلیقه‌های مختلف را اقناع کند.

ایران در سال های گذشته رشد خوبی در جذب گردشگر خارجی داشت؛ همانند دیگر کشورها بیشترین گردشگران ایران از کشور همسایه بودند اما همه گیری کرونا گردشگری ایران را همانند بسیاری از کشورها تعطیل کرد.

با گسترش واکسیناسیون و شکل گیری ایمنی نسبی به ویروس کرونا وضعیت این صنعت در سراسر جهان از جمله ایران بهتر شده است؛ برخی از کشورها مرزهایشان را به روی گردشگران باز کرده‌اند؛ ایران نیز از ابتدای آبان‌ماه صدور روادید گردشگری را از سر گفت. در این مدت کوتاه نیز گردشگرانی از کشورهای روسیه، فرانسه و ترکیه به ایران آمدند و مسئولان گردشگری نیز از علاقه گردشگران خارجی برای بازدید از ایران خبر می‌دهند.

گردشگران خارجی بیمه کرونا می‌شوند

وزارت بهداشت در این راستا شیوه نامه بهداشتی را تدوین و در اختیار وزارت گردشگری قرار داد؛ در این دستور العمل بر لزوم داشتن آزمایش منفی pcr و نیز خریداری بیمه نامه کرونا از سوی گردشگران ورودی به ایران، تاکید شده است.

اسماعیل برات سرپرست اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان این که در سال‌های اخیر اهمیت صنعت گردشگری برای همه مسئولان و دست اندرکاران روشن شده است و در اسناد بالا دستی نیز مورد تاکید قرار گرفته است، گفت: ورودی گردشگر خارجی به ایران تا قبل از سال ۹۸ و شیوع کرونا به حدود ۹ میلیون نفر سالانه رسیده بود. اما پس از آن کشور با همه گیری کرونا مواجه شد که ورود گردشگر خارجی را نزدیک به صفر رساند.

وی با اشاره به سرعت گرفتن واکسیناسیون  و عضویت وزیر میراث فرهنگی دولت سیزدهم در ستاد مقابله با کرونا گفت: صدور روادید گردشگری از ابتدای آبان ماه و دستور العمل ورود گردشگر خارجی از جمله اتفاقات این دوره بود.

برات افزود: البته همان قدر که ورود گردشگر خارجی برای ما اهمیت داشت، حفظ سلامت شهروندان ایرانی نیز مهم تلقی می‌شود؛ و در این راستا ضمن مطالعه تطبیقی مدل کشورهای خارجی، تلاش شد سازوکاری تهیه شود تا از امکان ورود گردشگر خارجی مبتلا به کرونا به کشور کاسته شود. توجه به مسائل مربوط به حفظ امنیت گردشگران و رویکرد توسعه اقتصادی با توجه به آسیب های گردشگری از جمله مولفه‌های تاثیرگذار برای تدوین دستورالعمل ورود گردشگر خارجی به کشور بود.

برات در اختیار داشتن تست pcr منفی و همچنین همراه داشتن کارت واکسیناسیون معتبر را از جمله شرایط ورود گردشگر خارجی به کشور اعلام کرد و افزود: یکی دیگر از شرایط ورود گردشگر خارجی به ایران تهیه بیمه کرونا به جز بیمه اصلی است که پیش از دوران همه گردشگران خریداری می‌کردند.

وی گفت: گردشگران خارجی هنگام ورود به کشور باید بیمه کرونا را از شرکت های مجاز خریداری کنند و در صورت ابتلا به این بیماری در ایران، به مدت ۱۴ روز مکان و درمان برای آنها در نظر گرفته می‌شود.

گردشگران خارجی بیمه کرونا می‌شوند

سرپرست اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری کشور همچنین صدور روادید برای گردشگران در دفاتر خدمات مسافرتی را یکی از برنامه‌های جدید اعلام کرد و گفت: بر اساس دستورالعمل تردد، رویکرد وزارت امور خارجه باید بر مشارکت هر چه بیشتر آژانس های گردشگری باشد و گردشگران را به سمت تورهای برنامه ریزی شده و گروهی هدایت کند، اما اگر گردشگری خواست به صورت انفرادی به ایران سفر کند باید محل اقامتش را رزرو کرده باشد و با این روش قطعاً تاسیسات گردشگری از منافع اقتصادی ورود گردشگر بیشتر بهره مند می شوند و از سویی سلامت گردشگر نیز بهتر تضمین می شود.

به گفته وی پیش از این کنسول‌گری‌های ایران در کشور ها مرجع صدور رواید بودند.  
سرپرست اداره کل نظارت و ارزیابی کشور تاکید کرد: برای بهتر اجرا شدن این امر، فرآیندهای اجرایی در بستر سامانه های الکترونیکی طراحی شده است. به نحوی که رزرو محل اقامت و صدور رسید (وچر) با کیو آر کد در سامانه جانا طراحی شده است که دیتاهای مربوطه از طریق API به سامانه روادید الکترونیک (ای ویزا) وزارت امورخارجه منتقل خواهد شد. همچنین اطلاعات تاسیسات گردشگری و آژانس های خدمات مسافرتی از طریق سایت ویزیت ایران به زبان های فارسی، انگلیسی، عربی در دسترس گردشگران خارجی قرار خواهد گرفت.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار